Compania aeriană HiSky ar urma să opereze de pe Aeroportul Oradea abia în luna octombrie, potrivit noilor estimări. La mai bine de patru luni de la licitație, Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor au anunțat joi că a fost semnat contractul cu HiSky Europe. HiSky a fost singura companie care a participat la licitația organizată în 2023 de Air Oradea, pentru a zbura de pe Aeroportul Oradea.
„Conform contractului, încheiat pe o perioadă de 5 ani, HiSky va opera cinci zboruri pe săptămână, pe ruta Oradea – București și retur, respectiv trei zboruri pe săptămână pe ruta Oradea – Londra și retur. Din Oradea vor fi operate, de asemenea, curse charter către trei destinații care vor fi anunțate public în următoarea perioadă”, au anunțat Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor, prin comunicate de presă.
[eadvert]
„Compania HiSky va face demersurile pentru rezervarea sloturilor de zbor, astfel încât cel târziu în luna octombrie 2024 să înceapă operarea curselor”, mai arată documentul citat.
Pentru ca HiSky să vină la Oradea, municipiul va investi 750.000 de euro „pentru un business plan de cinci ani”. Cu ocazia semnării contractului, Iulian Scorpan, CEO HiSky, a anunțat că vor stabili la Oradea a patra bază operațională a companiei, după București, Cluj-Napoca și Chișinău. „Pentru început, vom opera zboruri către două destinații.
Prin ruta către București vom oferi însă orădenilor acces la întreaga noastră rețea de destinații. Avem un sistem de legături extrem de bine pus la punct, ceea ce înseamnă că din Oradea, cu doar o scurtă oprire în capitală, pasagerii vor putea ajunge în alte zece orașe din Europa și din Statele Unite. Practic, zborul de la Oradea la New York va avea o durată de numai 12 ore”, a declarat Scorpan, potrivit comunicatelor PMO și CJ.
Promisiunea liberalilor
Anunțul vine într-o plină campanie electorală (neoficială încă), în condițiile în care înaintea alegerilor locale din 2020, eșecul fostei conduceri a CJ Bihor (condus în mandatul trecut de Pásztor Sándor, UDMR), cu privire la aeroport, a fost „laitmotivul” preferat al liberarilor bihoreni.
„Dacă nu se va face nimic anul acesta (n.red. – pentru curse externe), noi ne-am asumat prin angajament cert ca în 6 luni să asigurăm curse externe. Dacă nu se realizează, eu voi demisiona”, a declarat în mai 2019, citat de ebihoreanul.ro, Ilie Bolojan, la acea vreme primar al Oradei.
„Dacă testul investitorului privat se va confirma, cele două părți vor negocia contractul de asociere și cel mai probabil, din primăvara viitoare va începe operarea pe rutele minime licitate”, anunța CJ Bihor, printr-un comunicat de presă, la 4 decembrie 2023.
Și la finalul anului trecut, zborurile erau prevăzute să înceapă tot în primăvară.
„Se estimează că planul de afaceri va fi finalizat în luna ianuarie a anului viitor. Ulterior, vor începe negocierile pentru încheierea contractului de asociere, având ca scop începerea operațiunilor HiSky la sfârșitul primăverii 2024”, a transmis CJ Bihor, la 15 decembrie 2023.
Ca urmare a promisiunilor electorale din 2020, înființarea AirOradea a fost anunțată de Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor, respectiv Florin Birta, primarul Oradei, în anul 2021. La momentul anunțului, cei doi oficiali aveau doar ipoteze despre cum ar putea face compania să funcționeze. Nici la finalul anului 2022, autoritățile nu știau exact ce se va alege de compania înființată doar pe hârtie.
„Până în acest moment nu s-au făcut pași suplimentari în legătură cu compania. Criza din industrie, după pandemia de Covid-19, a generat probleme celor mai mari operatori, necreând condiții propice pentru dezvoltarea unor noi proiecte, până în acest moment”, a transmis Primăria Oradea în decembrie 2022, la solicitarea Jurnalului bihorean.
Nicio companie nu a rezistat la Oradea
Deși în ultimii ani s-au mai făcut investiții la aeroport, aerogara nu a reușit să păstreze niciuna din companiile care au venit să opereze zboruri regulate, cu excepția Tarom, aceasta fiind singura care mai zboară de la Oradea, cu destinația București.
Astfel, Ryanair a plecat de la Oradea la începutul anului 2023, după ce a operat de aici zboruri spre patru destinații europene. Compania irlandeză a părăsit Oradea imediat după ce s-au terminat banii din subvenții, acordați de municipalitate pe timpul pandemiei. Ryanair a inaugurat patru zboruri săptămânale de la Oradea, pe 1 iulie 2021, după ce a primit o subvenție de 800.000 de euro.
La începutul lui februarie 2023, GoToFly a anunțat că pune la dispoziția publicului, începând cu luna aprilie 2023, zboruri regulate între Oradea și Forli. Biletele pentru această rută nu au fost puse niciodată în vânzare pe site-urile de profil din România, ele fiind disponibile doar pe site-ul companiei aeriene. Cursa regulată a fost anulată însă în august 2023.
Tot la începutul lui 2023, Air Connect a anunțat o cursă pe ruta Oradea – Constanța, operată pe timpul verii. Deși biletele au fost puse în vânzare, nici acest zbor nu s-a mai materializat.
Operaționalizarea aeroportului până la alegerile locale din acest an este o miză personală pentru liderii politici liberali, în condițiile în care aceștia nu au reușit să livreze în aproape patru ani, ceea ce Ilie Bolojan promisese să rezolve în primele șase luni de la preluarea actualului mandat.
Curse puse în vânzare spre Varșovia
Intens contestate pe rețelele de socializare de orădeni, biletele pentru ruta Oradea – Varșovia au fost puse în vânzare la finalul acestei săptămâni. Un bilet, în luna iunie, costă începând cu 120 de euro de persoană (fără bagaj de cală) sau 174 de euro/persoană pentru un bilet care include și un bagaj de cală de 23 de kilograme.
Zborurile Oradea – Varșovia sunt programate de patru ori pe săptămână, cu plecare din Oradea la ora 17:40, în zilele de luni, miercuri, vineri și sâmbătă. Biletele au fost puse în vânzare pe site-ul operatorului, www.lot.com
Contractul cu LOT a fost semnat vineri, la Oradea. „Cursa către Varșovia creează legături puternice între Oradea și restul lumii și deschide oportunități importante pentru comunitatea locală. În primul rând, bihorenii vor avea o conexiune foarte bună cu vestul Europei, America și Asia. Vor fi dezvoltate, de asemenea, schimburi de afaceri, turism și cultură între Oradea și Varșovia și nu numai. Activitatea Aeroportului Internațional Oradea va crește semnificativ o dată cu introducerea noilor curse”, a transmis Călin Gal, vicepreședinte al Consiliului Județean Bihor.
Licitația pentru selectarea companiei care să opereze curse regulate Oradea – Varșovia a fost lansată în ianuarie 2024. Potrivit contractului, biletele care rămân nevândute vor fi plătite de Consiliul Județean Bihor.
Trimite articolul
XSi din toamna in deloc, stim povestea asta de 10ori s-a repetat, doar vin slegerile
Bine ca sunt bani de subvenții a unor companii falimentare ca nus din buzunarul lor clar îs de la fraieri buni platnici de taxe și impozite ia sa dea socoteala Ilie și cu Birta pt acești bani sa vedem cum va fi
Daca obiectul principal de activitate al Air Oradea, , conform cod CAEN este transportul aerian de pasageri, ce zboruri are totuși această companie ? Daca nu are aeronave și nici zboruri, atunci de ce mai există și dispune de bani publici ? Chiar nu vede nimeni ca ne duc cu zăhărelul.
-
Vin voturile. Oradenii sunt udor de prostit. Noi votam Birta si Bolojan
-
Tu votezi… eu nu.
-
iar urmeaza sa isi dea Bolojan demisia dupa ce e reales la CJ, pentru ca nu sunt zboruri?
-
El nu demisioneaza niciodata doar demite pe altii , el nu-si asuma niciodata nici o raspundere pt nici un esec … Cazul tipic al taranului ajuns sef la oras 🙁
Sorry ,la ce oră decolează avionul spre Tokyo ? Ca eu tocmai ce s-a mărit salariul la parcul industrial și vreau sa merg cu prietenii mei din state care au venit to visit podul intelectualilor din Oradea și acuma am vrea sa mergem sa vizităm și Tokio.
Oare de ce nu sunt surpins ???
De abia aștept alegerile, porcilor. Ca ne-am săturat de voi până peste cap.
Era clar ca e o gogoasa electorala. Când trimisul pentru semnat este îngâmfatul Mihai Jurca lucrurile nu au nici o șansă să meargă bine.