Bihon: Cum a influențat cariera ta de profesoară scrierea de poezii?
[eadvert]
Prof. Nicoleta Boloca: Într-un mod decisiv. Sunt profesoară de istorie-geografie, îndrăgostită de mitologie, de istoria artelor, de istoria religiilor ori de etnografie și folclor. Secvențe, frânturi ale acestor iubiri le veți găsi peste tot în lirica mea. Poezia este arta sufletului și îmbracă toate culorile curcubeului feminin, numit simplu, dar atât de complex, poezie…
Bihon: Ce te motivează să compui poezii și cum îți gestionezi timpul între predare și creație literară?
N.B.: Poezia este, așa cum spuneam anterior, arta sufletului. Drept urmare, consider că a contribuit în mod decisiv la dezvoltarea gândirii mele creatoare, a inovării didactice, a spiritului civic și, cu siguranță, a empatiei. Managementul timpului este, în zilele noastre, o problemă majoră a fiecărui individ. Asistăm zilnic, pe stradă, la job, la afirmații de genul „nu am timp, poate altădată”. Fiind, de fapt, doar un refuz elegant pentru diverse cerințe ale interlocutorului nostru… În cazul meu muzele poeziei vin întotdeuna noaptea, foarte târziu sau dimineața, foarte devreme, fără a se intersecta niciodată cu „timpul profesional”. Drept urmare, voi spune despre muzele poeziei mele că sunt înțelepte și răbdătoare… Despre motivația scrisului meu, este greu de precizat. Poate este o modalitate a spiritului de a descoperi și simți altfel societatea, universul…
Bihon: Care sunt sursele tale de inspirație atunci când scrii poezii?
N.B.: Este o întrebare foarte grea. Sursele de inspirație în cazul meu sunt foarte diverse: natura, marea, râul cu lebedele lui, o scenă între doi actori stradali, orașul, curgerea timpului, dramele vieții, moartea, mitologia etc.
Bihon: Cum crezi că poezia poate influența și îmbogăți mediul școlar?
N.B.: Literatura și în particular poezia au fost din vremuri îndepărtate (Mesopotamia cu Epopeea lui Ghilgameș, Grecia cu Iliada lui Homer sau Roma cu Odele lui Horațiu) o foarte importantă resursă educațională. Cred cu tărie că a rămas la fel și că va fi și mâine tot așa… Poezia zidește caractere, mi-am păstrat credința asta! Mediul școlar a fost, este și va fi dependent de Carte, dincolo de oricare tehnologie digitală.
Bihon: Există vreo poezie pe care ai scris-o și ai considerat-o relevantă pentru comunitatea școlară?
N.B.: Da, în lirica mea un loc aparte îl ocupă și poezia socială, patriotică, poezie care dezvoltă sentimente ce trebuie să anime inima oricărui copil.
Bihon: Cum încurajezi elevii să exploreze și să aprecieze arta poetică în cadrul educației lor?
N.B.: În cadrul școlii pe care o conduc, au loc ateliere de lectură în biblioteca școlii, sunt invitati autori care au lecturi publice din operele lor sau opere care sunt studiate în școală. Inclusiv eu particip și citesc poezie în cadrul diferitelor proiecte/ ateliere de lectură ale școlii noastre. Lectura este esențială în dezvoltarea elevilor noștri, a fiecărei generații. Cărțile sunt cele care cresc oameni mari, drepți, puternici. Cărțile zidesc CARACTERE!
Bihon: Care este rolul poeziei în dezvoltarea creativității și a exprimării individuale a elevilor?
N.B.: Poezia se adresează afectivității copiilor, imaginației lor și contribuie în mod esențial la dezvoltarea limbajului școlarului prin jocul cuvintelor, al rimelor, prin muzicalitatea interioară a versurilor ori prin versul liber. Poezia poate și trebuie să fie o fereastră larg deschisă spre cunoaștere pentru elevii de toate vârstele. Poezia dezvoltă abilităţi de comunicare și ajută la diversificarea vocabularului în exprimarea zilnică, dăruiește o sensibilitate poetică, creează un imaginar tematic care stimulează dezvoltarea personalității elevilor noștri și, firește, modelează caracterul.
Bihon: Cum gestionăm echilibrul între responsabilitățile administrative ale unui director de școală și pasiunea pentru scrierea de poezii?
N.B.: Eu cred că se completează reciproc. Dincolo de activitatea managerială, administrativă, un director de școală trebuie să dețină și o latură de afectivitate prin care să dăruiască tuturor elevilor căldura unei poezii, să poată pătrunde în sufletul unui copil și să-i dezvolte dragostea de poezie și de învățătură, în general.
Bihon: Cum ai vrea să vezi influența poeziei asupra elevilor tăi și asupra comunității în ansamblu?
N.B.: Poezia aduce lumină, sensibilitate in viața oamenilor, în general. Ea deschide ferestre spre cunoaștere și afectivitate. Aș dori din inimă ca poezia să dăruiască lumii și comunității bucurie, bunătate, înțelepciune, pace.
Bihon: Poți împărtăși o experiență în care poezia a avut un impact semnificativ în viața de zi cu zi?
N.B.: Da. Eram la o întâlnire a doamnelor de 8 Martie. Doamnele prezente aveam de la 23 la 76 de ani. Am fost invitată să recit o poezie. Am ales poezia „Mama”, de Vasile Militaru. În sală s-a făcut o liniște deplină, apoi doar vocea mea, emoția și lacrima. A fost un moment unic, fascinant. În acele clipe, fiecare dintre noi ne-am recunoscut mama în versurile magice ale poetului Vasile Militaru.
Citiți principiile noastre de moderare aici!