[eadvert]
În prag de campanie electorală, primarul Florin Birta subliniază cum proiectele majore realizate în mandatul său schimbă în bine fața orașului și cresc calitatea vieții orădenilor. Planurile lui Birta pentru al doilea mandat sunt cel puțin la fel de ambițioase.
JB & BIHON: Cum credeți că v-ați îndeplinit promisiunile făcute în campania electorală precedentă?
FLORIN BIRTA: Sunt convins că răspunsul corect la această întrebare îl vor da orădenii, în cadrul alegerilor locale din 9 iunie. Indiferent ce cred eu, ca primar, despre performanțele mandatului meu, momentul adevărului vine atunci când le ceri alegătorilor să te investească din nou cu încrederea lor.
Ca să răspund, totuși, la întrebare, a fost un mandat marcat de provocări complexe, influențat în mod serios atât de efectele pandemiei, cât și de efectele economice ale războiului din Ucraina și ale contextului geopolitic tot mai complicat. Toate acestea au condus la scumpiri ale materialelor de construcții și la perturbări pe lanțurile comerciale de aprovizionare.
Dincolo de toate, cred că orice orădean poate vedea că fața orașului nostru s-a schimbat în ultimii ani, în bine. Am reușit să implementăm un portofoliu larg de proiecte ce se pliază pe nevoile orașului și ale orădenilor. Multe dintre acestea nu erau posibile fără să ne folosim la maximum de fondurile europene pe care le avem la dispoziție.
Avem un portofoliu de proiecte prin fonduri europene ce se ridică la 1,45 miliarde de euro, incluzând aici atât proiectele deja implementate, cele în curs de realizare, cât și proiectele pe care le avem în pregătire, pentru perioada următoare. Mă folosesc de acest prilej pentru a mulțumi echipei din Primăria Oradea, care a depus eforturi considerabile astfel încât proiectele majore să poată fi finalizate la timp sau chiar în avans, cum este cazul celor șapte pasaje subterane din Centrul Civic.
Care sunt principalele realizări ale mandatului dvs. și cum au contribuit acestea la dezvoltarea orașului Oradea?
Vă asigur că toate proiectele pe care le implementăm contribuie, într-un fel sau altul, la dezvoltarea orașului. Deoarece nevoile comunității sunt cât se poate de diversificate, municipalitatea are obligația de a interveni pe o paletă largă de domenii și activități. Îmi doresc sincer ca, împreună cu orădenii, să ducem Oradea la un alt nivel.
Gândiți-vă, spre exemplu, la coridorul de mobilitate urbană pe axa Centru Civic – Piața Cetate – Cantemir – Nufărul, ce a presupus reabilitarea totală a acestei axe de circulație, din perspectiva tuturor participanților la trafic, cu șapte pasaje subterane și asigurarea undei verzi pentru trafic și transport public, reabilitarea completă a carosabilului, pistă de biciclete, trecerea la un sistem de iluminat nou, pe LED, spații pietonale, respectiv înființarea de noi spații verzi.
La fel, avem satisfacția implementării drumului expres de legătură cu Autostrada A3 realizat de către Ministerul Transporturilor și CNAIR, proiect inițiat și impulsionat de către Primăria Oradea, încă din anul 2016.
Avem noua linie de tramvai pe relația Cantemir – Universitate – Calea Aradului, iar flota OTL s-a modernizat, cu 20 de tramvaie noi și 15 autobuze hibrid. De asemenea, noua sală polivalentă Oradea Arena, realizată în parteneriat cu CNI.
Am satisfacția atragerii celor mai mari investiții private realizate în Oradea, de după 1989. Este vorba, desigur, despre fabrica cu emisii zero pe care o construiește Nokian Tyres – investiție de 650 de milioane de euro, respectiv investiția Stihl din parcul industrial, în valoare de 125 milioane de euro.
Am reușit, în același timp, să extindem spațiile pietonale, atât în zona centrală – Piața Ferdinand, strada Libertății, strada Aurel Lazăr, promenada de pe malul drept al Crișului – cât și în cartiere – piațetele Magnolia, Cazaban și Nufărul. Și zestrea de parcuri este mai mare – Barcăului, Ion Bogdan, Soarelui, Grigorescu, Veteranilor – deoarece rămânem dedicați obiectivului de a avea câte un parc la 5 minute distanță de orice orădean.
În același timp, am reușit să modernizăm străzi atât în zona centrală și pericentrală a orașului, cât și în cartiere, cu înființarea permanentă de locurilor de parcare în oraș. În acest mandat am reușit să construim încă trei parcări supraetajate – George Barițiu, Iosif Vulcan și Cetate – și avem în lucru parcarea de la Spitalul Județean. Pe zona de sănătate, am reușit să modernizăm staționarele I și II ale Spitalului Județean, să le dotăm cu aparatură medicală performantă, iar în prezent construim ambulatoriul integrat din curtea spitalului, de pe Doja.
Care au fost neîmplinirile mandatului care se încheie?
Recunosc că mi-aș fi dorit să fi avansat mai mult cu proiectul noului stadion al orașului, de 17.000 de locuri – proiect pe care îl avem împreună cu CNI, către care am și predat recent amplasamentul. Nu renunțăm nici la proiectele precum grădina urbană Nufărul și grădina termală Ioșia, pentru care mizăm pe accesarea finanțării europene, în perioada imediat următoare. Rămân obiective prioritare pentru mine și am motive întemeiate să cred că vom reuși să le punem în practică în mandatul 2024 – 2028, dacă orădenii ne vor oferi din nou încrederea lor, atât mie, cât și echipei de consilieri locali ai PNL.
Cum intenționați să abordați problemele de infrastructură și urbanism în următorul mandat?
Prin acțiunile noastre ne adresăm tuturor participanților la trafic. Avem mereu în vedere rezolvarea conflictelor de trafic din oraș prin construirea de noi pasaje, în condițiile în care acestea și-au dovedit deja eficacitatea. Realizăm noi axe de conectivitate atât în municipiu cât și pentru conectivitatea cu celelalte localități din Zona Metropolitană. Pentru acest deziderat, parteneriatul cu Consiliul Județean Bihor este unul cât se poate de real și de solid. De altfel, implementarea rețelei de transport integrat la nivel metropolitan, de tip tram tren, este un alt proiect extrem de important pe care îl vom dezvolta în parteneriat cu CJ, pentru a răspunde provocărilor în materie de transport urban, respectiv metropolitan, în anii ce vin.
Și în Oradea vom lucra la creșterea atractivității transportului public, prin optimizarea traseelor OTL și benzi dedicate transportului public, pentru o viteză mai mare a tramvaielor și autobuzelor. Încurajăm și mijloacele alternative de transport, motiv pentru care continuăm să extindem rețeaua pistelor de biciclete.
Deoarece avem tot mai multe mașini în oraș, în cartiere ne confruntăm cu o problemă tot mai mare a locurilor de parcare, în ciuda eforturilor constante pe care le depunem de ani buni, în această direcție. De aceea, în anii ce vin vom construi parcări subterane și supraetajate și în zonele rezidențiale ale orașului. Acolo unde va fi posibil, le vom ridica pe suport metalic. Începem în Nufărul, dar nu uităm nici de celelalte cartiere ale orașului. De altfel, prin implementarea Planului de Regenerare Urbană Nufărul, o premieră nu doar în Oradea, ci și la nivel național, vom arăta cum se poate schimba radical în bine fața unui cartier construit în perioada comunistă. Noul concept va răspunde în mod armonios atât nevoilor celor care șofează, cât și nevoilor pentru spații verzi, de relaxare și de joacă generoase, de o calitate fără precedent. După Nufărul, vom căuta surse de finanțare pentru a transforma în bine și celelalte cartiere de blocuri.
Ce planuri aveți pentru a îmbunătăți infrastructura digitală a orașului?
Anul acesta am lansat noul portal municipal oradea.ro., ce oglindește deschiderea pe care Primăria Oradea o are către cetățeni. Noul oradea.ro a fost gândit din perspectiva nevoilor cetățeanului, astfel încât acesta să ajungă cât mai rapid la informația și serviciile online care îl interesează, inclusiv prin motorul de căutare pe care oradea.ro îl pune la dispoziție. Oferim peste 70 de tipuri de servicii online, dar digitalizarea nu înseamnă doar plăți și diferite servicii online, ci și acces la informații relevante despre ceea ce oferă orașul.
Avem deja incubatorul de afaceri adresat companiilor din domeniul creativ – CRESC Oradea Mare – pe care îl vom dezvolta în continuare, pentru a stimula antreprenoriatul din zona IT în Oradea, împreună cu cealaltă inițiativă pe care o sprijinim, și anume Make IT in Oradea.
În prezent, lucrăm la implementarea proiectului de dotare a tuturor sălilor de clasă și a laboratoarelor din învățământul preuniversitar orădean cu echipamente digitale finanțate din fonduri europene, precum table digitale interactive, calculatoare All-In-One, laptopuri, multifuncționale, camere video, scanere portabile, sisteme de sunet, videoproiectoare, tablete grafice, panouri luminoase, microscoape digitale, routere
Wi-Fi, reportofoane, aparate foto și altele. Acestea vor trebui să poată funcționa integrat, în sălile de clasă.
În ceea ce privește transportul, OTL a dezvoltat deja o aplicație utilă tuturor celor care folosesc transportul public, iar în perioada următoare vom lansa o aplicație mobilă pentru parcări – Parking Oradea – care va oferi atât informațiile necesare, cât și posibilitatea efectuării de plăți. Tot în acest an, vom instala în zona centrală a orașului un număr de 15 totem-uri/panouri digitale ce le vor indica șoferilor din timp numărul de locuri libere existente în cele șase parcări subterane, respectiv supraetajate.
Deoarece Oradea trebuie să rămână un oraș sigur, în perioada imediat următoare vom instala 100 de noi camere video în puncte importante din oraș. În plus, vom instala camere video fixe cu recunoașterea numerelor de înmatriculare ale mașinilor, pe toate direcțiile de intrare/ieșire din oraș.
Cum folosiți statutul de oraș de graniță al Oradiei?
Prin toate proiectele noastre, căutăm să ne folosim la maximum toate avantajele oferite de poziționarea geografică a orașului nostru. Reprezint o administrație axată pe atragerea de investiții private ce aduc plus-valoare în Oradea. Oferim facilități mediului privat ce investește și generează noi locuri de muncă. Continuăm să investim în infrastructura industrială, prin dezvoltarea parcului industrial nr. IV și a parcului de specializare inteligentă. Am realizat terminalul intermodal de mărfuri, iar ADLO a selectat deja și un operator. Între timp, ne asigurăm că Oradea are o conectivitate tot mai bună, atât cu Europa, cât și cu celelalte zone ale țării, iar drumul de legătură cu Autostrada Transilvania, precum și proiectul drumului expres Oradea – Arad stau mărturie, în acest sens.
Cum veți gestiona problemele legate de mediu în următorii patru ani?
Cu siguranță că nu stăm cu mâinile în sân. Azi reabilităm Parcul Petofi și amenajăm un parc nou și în Episcopia. De asemenea, avem proiectele celor cinci parcuri din zona centrală – 1 Decembrie, Libertății, Brătianu, șanțul Cetății și 22 Decembrie, prevăzute cu noi aranjamente vegetale, plăcute ochiului, precum și noi funcționalități adresate tuturor generațiilor. De asemenea, avem în plan realizarea pădurii urbane de pe malul Crișului, din zona de vest a Oradiei, iar prin strategia Oradea Verde realizăm în mod constant perdele verzi, cu campanii anuale de plantări, pentru ca orașul nostru să aibă zone verzi cu arbori și arbuști valoroși, dar și viguroși. După cum probabil știți, continuăm să amenajăm parcuri noi în cartiere, iar programul de extindere a spațiilor pietonale vine în întâmpinarea unui ambient urban plăcut, menit să crească calitatea vieții în Oradea.
Ce puteți face pentru a se forma o comunitate cu locuitori implicați în viața urbei și pentru a îmbunătăți calitatea vieții orădenilor?
Toate investițiile Primăriei Oradea își propun să impacteze în mod pozitiv calitatea vieții orădenilor, deoarece nu investim banii publici decât în proiecte sustenabile.
Facem administrație pentru oameni. Iar oamenii au nevoie să petreacă cât mai puțin timp în trafic. Orice om decent își dorește să locuiască într-un oraș curat, civilizat, cu spații urbane de calitate, în care să se simtă bine, cu clădiri îngrijite. Un oraș care să le ofere o infrastructură școlară modernă, motiv pentru care majoritatea școlilor din Oradea vor fi reabilitate în următorii ani, prin proiecte europene.
La fel, investim în infrastructura medicală din oraș, dorindu-ne un act medical de o calitate tot mai bună. Știu, în același timp, că orădenii, indiferent de vârstă, își doresc posibilități variate de petrecere a timpului liber și muncim și la acest capitol, pentru ca oferta culturală și de divertisment să crească, atât calitativ, cât și cantitativ, îndeosebi prin evenimentele pe care le organizăm prin Visit Oradea.
Însă, în același timp, trebuie să fim conștienți că felul în care arată și se dezvoltă orașul depinde și de mine, ca cetățean, prin modul în care mă manifest și știu să respect nu doar nevoile mele, ci și nevoile celor din jurul meu.
Cum veți asigura transparența și responsabilitatea în administrația locală în noul mandat?
Facem pași tot mai hotărâți pentru transparentizare, aspect arătat și în cea mai recentă analiză Funky Citizens, ce plasează orașul nostru pe locul trei la nivel național în ce privește transparența bugetară. După cum probabil știți deja, Primăria Oradea organizează constant consultări publice pe diferite teme și avem inclusiv pe Oradea.ro o secțiune dedicată consultărilor publice. Am căutat mereu să fiu în mijlocul orădenilor, prin întâlnirile constante pe care le am cu cetățenii, în toate zonele din oraș.
În ceea ce privește responsabilitatea, aceasta este dată de complexitatea tot mai mare a proiectelor pe care le implementăm în oraș. Aspectul se verifică și prin volumul tot mai mare al finanțărilor europene pe care continuăm să le atragem, în Oradea.
Dacă puterea politică de la București va fi dintr-o altă tabără decât a dvs., cum veți face astfel încât orașul să nu sufere de marginalizare bugetară?
Cum am arătat deja, noi facem administrație pentru cetățeni și ne canalizăm toate eforturile în această direcție, indiferent câte drumuri trebuie să facem la București, pentru a ne atinge obiectivele asumate în fața celor care ne-au ales. Atunci când îți canalizezi toate eforturile în beneficiul comunității pe care o reprezinți, rezultatele nu întârzie să apară, indiferent de configurațiile politice în contextul cărora trebuie să îți desfășori activitatea.
În Consiliul Local vor exista probabil poziționări dictate de anumite interese politice, pe linie de partid. Cum veți încerca să-i convingeți pe consilierii locali să pună interesele orașului deasupra intereselor de partid?
Configurația politică a Consiliului Local este dată de rezultatul votului. Pentru mine, ca primar, este foarte importantă relația cu Consiliul Local, deoarece toate proiectele majore sunt dezbătute și votate în forul legislativ al orașului. În această cheie, o majoritate stabilă PNL este esențială, ca să putem continua eforturile pentru dezvoltarea orașului în ritmul accelerat pe care Oradea îl cunoaște, din 2008 și până în prezent.
În ce privește opoziția, voi încerca să apelez la simțul datoriei, pe care sper că toți consilierii îl vor avea. Până la urmă, politic vorbind, este destul de riscant să te opui unor proiecte ce aduc beneficii evidente orădenilor. Vom încerca să ne facem cât mai bine înțeleși și să ne prezentăm într-un mod transparent proiectele. Restul depinde de conștiința fiecăruia.
Trimite articolul
Xchiar ca e la alt nivel, in special al facturilor.
Doar factura la gunoi e de vreo 6-7 ori mai mare de cand esti tu primar.
Felicitari.
-
Uitate la fata lui, are trăsături de liliputan
m…da la nivel de pasaje si ca e nevoie de ele si de nu, doar bani sa iasa pt firmele de casa ale PNL.
-
acuma au trecut firmele la psd! de care firme mai vb?
-
Chiar crezi?
-
Indiferent dacă v-ați făcut și campanie electorală, a fost gândită foarte inteligent! Ați recreat o pagină din istoria Oradiei, istoria României, redespeptand patriotismul și nu ati venit in fata lovind in unii si in altii si prin mizeriile prezentate zilnic la Tv: cicul Sosocar, înmormântari de interlopi, drogati, etc. Felicitări tuturor care ati fost parte a acestui eveniment, de la primul la ultimul ati fost la SUPERLATIV!!!
Cui nu ii convine ce a facut acest om sunt sigur 100% ca ori este din salaj ( judetul saracilor dar cu pretentii ) ori Barlad. Plecati fratilor in Moldova daca nu va convine. Acest om impreuna cu Bolojan au adus Oradea la un nivel in care turistii straini se mira cat este de frumos. Bun, nu toate sunt perfecte si nici nu are cum dar uitati-va cum arata Oradea in anul 2010 si cum arata acum.
-
Daaa asa este , daca nu era Bolojan , Oradea si tot judetul sigur ar fi batut pasul pe loc in ultimii 15 ani 🙂 :). Omagiu marelui conducator !
-
Sincer @cetatean daca nu era Bolojan Oradea poate era ca Aradul, un oras incremenit in timp unde toata lumea se plange ca nu se face nimic. Doar ca am fi avut salarii si mai mici ca spre deosebire de Arad nu exista o Timisoara langa Oradea si o autostrada care sa ne lege.
Am fost saptamana trecuta prin Arad, este exact cum mi-l amintesc ultima data in urma cu 2 ani cand am fost prin Arad. In centru pica tencuiala de pe cladirile istorice si nu tin minte sa fi zarit una nou renovata.-
Las ca-s mai renovate ale noastre, de fatada si doar de fatada de cele mai multe ori, rar si acoperisul. Curti interioare, cai de acces, casa scarii, alta data. Astfel s-a ajuns la paradoxul ca, in unele cazuri, avem fatada renovata si ploua in casa scarii. Asa e cand astepti totul de la proprietari, reusind totusi sa se inoculeze meritul exclusiv al primariei. Nu mai pun ca cele renovate acum 8-10 ani au suferit deja reparatii. Noroc ca nu avem o zona seismica, altfel ar cadea toate la un cutremur mai serios. Trebuia un proiect serios de reabilitare, interventii structurale, instalatii sanitare si electrice noi. Doar asa ne puteam lauda cu adevarat, altfel…
-
-
-
Se mira cat puteti fi de prosti.
Singurul tau scop in viata e sa te invidieze cineva? Asta e mentalitate de satean, ca sa nu folosesc termenul taran.
E buna asta cu “Avem noua linie de tramvai pe relația Cantemir – Universitate – Calea Aradului, iar flota OTL s-a modernizat, cu 20 de tramvaie noi și 15 autobuze hibrid.”
Nici acum nu stiti ce sa faceti cu lina noua, ati f**ut toate liniile, e un haos de nedescris. In mare parte circula mijloace de transport second hand, atat tramvaie (alea galbene) cat si autobuze.
Iar pasajele geniului au stricat practic toate liniile de autobuz de la statia gojdu.
Asa ca numarul calatorilo scade constant, lumea fiind obligata sa treaca la masini.
Ati eliminat mare parte din trecerile de pietoni din centru, tot cu scopul de a face oamenii sa aleaga exclusiv masinile.
Felictari!
Te mai cred prostii astia>?
-
Da ma, de ce nu iti depui CV-ul la primarie sa-i salvezi? se pare ca tu le stii pe toate mai bine decat oricine.
-
Da ma, da nu pot sa te inlocuiesc pe tine, ca nu-s penelist. PRicepi, geniule? Spor la lins stii tu ce.
-
Felicitări Birta, Oradea sa dezvoltat in ultimii ani si asta ne dorim.
Invata sa colectezi selevtiv si atunci scade pretul la gunoiul. Coreea de sud nu are cosuri de gunoi in oras, fiecare duce acasa gunoiul PROPRIU, iar aici obligat il selecteaza, doar hartia are 4 categorii
Aplicatia OTL este useless. De ce nu folositi GOOGLE MAPS???
… dar străzile de pe dealuri ce ați promis a fi asfaltate in fiecare campanie, pe când vin la rand? … probabil acum, ca iar e campanie 🙂 🙂
Lauda-man gura,,,
Am facut , am dres, vom face vom drege,…
Vorbe si iar vorbe, dar de ce nu spune Florin Ochi de Peste si cu ce pret?
Sintem orasul Monaco la preturi.