BIHON

BIHON

  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
  • RADIO GAGA
Select Page
  • Home
  • Ştiri
    • Ştirile judeţului Bihor
    • Comentariul zilei
    • Stiri inter(naţionale)
    • Celebritati/Lifestyle
  • Video
  • Meteo
  • Sport
    • FC Bihor
    • CSM Oradea
    • Sport Local
    • Stiri Sportive
  • Mica publicitate
    • Imobiliare
    • Angajari
    • Prestări servicii
    • Auto-Moto
    • Pierderi, Citaţii
    • Diverse – Vânzări/Cumpărări
  • Angajări
  • Compania de Apă
  • Întreruperi energie
  • Anunturi de interes public
    • Anunțuri Mediu, Ape
    • Licitatii
    • Convocator
  • RADIO GAGA
APLICAȚII
MOBILE
AndroidDescarcă aplicația BIHON iOSDescarcă aplicația BIHON
BIHON
BIHON Ştirile judeţului Bihor
Interviu Florica Ichim, critic de teatru: „Cuvântul îşi va recâştiga locul pe scenă”

Interviu Florica Ichim, critic de teatru: „Cuvântul îşi va recâştiga locul pe scenă”

la 27 September 2013 09:42
27 September 2013 09:42
Criticul de teatru Florica Ichim, redactor-şef al revistei „Teatrul azi” şi membru în juriul Festivalului de Teatru Scurt Oradea 2013 a acordat un interviu Jurnalului bihorean şi bihon.ro
Scris de Demian - Criticul de teatru Florica Ichim, redactor-şef al revistei „Teatrul azi” şi membru în juriul Festivalului de Teatru Scurt Oradea 2013 a acordat un interviu Jurnalului bihorean şi bihon.ro

Trimite articolul

X

 Jurnal bihorean: Aţi mai fost la Oradea. Ce s-a schimbat în Festivalul de Teatru Scurt şi ce v-a reţinut atenţia după prima săptămână de festival?

Florica Ichim: Am fost doar anul trecut. Şi de atunci şi până anul acesta am fost foarte ocupată cu revista. Sunt în juriu, nu mă pronunţ încă. Totuşi, mi se pare selecţia din acest an mai ofertantă, mai variată şi cu destul de multe lucruri de luat în seamă.

J.B. – Multe teatre optează în stagiuni pentru piese în care este nevoie de actorul complet, care joacă, dansează, cântă. Este o provocare. Nu este riscant?

F.I. – Nu e riscant! Este obligatoriu ca teatrele să îşi formeze actori compleţi. Actorul care se trezeşte, vine la repetiţii şi apoi joacă seara, nu mai are şanse de evoluţie. Actorul care are ore de gimnastică, actorul care îşi educă vocea, care are ore de ascultat muzică şi de făcut muzică, ore de perfecţionat în ateliere cu regizori, este actorul acestui secol. N-ar mai avea timp de stat în restaurante. Văd teatru din 1945. Ştiu ce lucrau actorii abia după 1950, când am intrat în culise. Pentru un spectacol la Teatrul de Vară din Herăstrău se adunau maxim 50-60 de spectatori. Ştefan Iordache venea cu două ore mai devreme pentru exerciţii de mişcare, pentru a-şi pregăti vocea. Vom avea un salt foarte important de la teatrul cotidian, cu măscări de pe stradă, care aduce pe scenă existenţa, la teatrul de idei. Cuvântul îşi va recâştiga locul laolaltă cu celelalte mijloace de expresie.

Lucrez la o carte în care adun opiniile lui Liviu Ciulei despre meseriile sale şi ale altora despre creaţia lui în anii 60. Cu tristeţe, ba chiar cu disperare vorbea de recâştigarea dicţiunii. Lipsa ei alungă cuvântul din scenă. Se bolborosesc cuvintele, propoziţiile şi frazele, nu se încheagă-n idei şi criticii şi spectatorii trebuie să consulte orelistul, bănuindu-se de lipsuri auditive. Nu putem alunga cuvântul de pe scenă, chiar dacă e vorba de teatru dans, musical sau altceva. Până şi clovnii mai grăiesc.

Nu e vorba de supremaţia textului şi vechea luptă dintre text şi regie. Este vorba de idei şi comunicare reală. N-aş vrea să am un ton foarte dur şi peremptoriu, dar dacă actorii nu se trezesc, tineri sau vârstnici, chiar dacă îşi fac cariere vizibile, vor contribui la pierderea miezului teatrului, a esenţei lui şi a importanţei lui în viaţa omului.

J.B. – Faptul că unii regizori abordează piese greoaie sau au viziuni sofisticate asupra textelor nu este în detrimentul publicului care vine la teatru pentru a se delecta şi nu pentru a încerca să descifreze simbolistica regizorală?

F.I. – Teatrul nu e divertisment. Privind lucrul din acest punct de vedere, Hamlet nu ar mai trebui pus în scenă. Nu mai vorbim de Faust, de pildă. Ce înseamnă să se delecteze? Vine la teatru ca spectator normal, să aibă o comuniune cu o artă. Dacă nu doreşte aşa ceva, poate să stea în fotoliu să se uite la Măruţa, la Antena 3 şi alte fantasmagorii comice, cu sau fără silicoane. Oboseşte mai puţin, nu cheltuie deloc, şi îşi asigură şi apatia creierului.

Când ne plictisim tare la teatru, înseamnă că spectacolul este prost, că nu stârneşte nimic din noi, în niciun caz interesul. Şi această categorie nu intră în discuţie.

J.B. – Ce gen de piese aţi recomanda directorilor de teatru să abordeze pentru a atrage publicul tânăr în sala de spectacol?

F.I. – Nu ştiu ce piese ar trebui să abordeze. Trebuie să aibă un repertoriu foarte bine gândit, nu la voia regizorilor invitaţi, că poate ajunge unul eclectic. Ştiu că tinerii în general, în ultimul deceniu, vin la teatru. Nu ştiu ce i-a atras. Anchetele sociologice nu se fac la noi pe un aşa subiect. Dar ştiu că orice teatru trebuie să îşi pună foarte sus ştacheta. Eu nu prea întrebuinţez cuvinte cu sintagma „teatre din provincie”. Pentru că în ţară există trupe excepţionale şi spectacole multe, deasupra celor din Bucureşti. Sunt directori de teatru care şi-au format un public, un repertoriu, au asiguraţi regizori de vârf, actori de excepţie în trupă şi îşi conduc instituţia coerent. Dacă aş şti tot ce trebuie pentru a atrage lucrurile acestea aş fi optat pentru un post de manager. Mie îmi revine sarcina de a compara trupele între ele, de a le admira pe cele care îşi îndeplinesc rostul şi de a contribui fixând în articolele din revistă, prin premii la juriile din care fac parte, pe cei care ştiu să fie şi artişti, adică oameni de creaţie, dar şi profesionişti care ţintesc spre perfecţiune.

Trimite articolul

X
Taguri:
2013 ,
critic de teatru ,
Festivalul International de Teatru Scurt Oradea ,
Florica Ichim ,
interviu
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    powered by Surfing Waves

    BIHON Ştirile judeţului Bihor

    Bihorean dat în urmărire, după ce a făcut publice imagini intime cu concubina sa minoră
    Polițiștii bihoreni l-au dat în urmărire națională pe Alex Casian Lakatos, un bărbat de 30 de ani, din Cefa, condamnat la 2 ani de închisoare cu executare, pentru pornografie infantilă.

    România

    După 25 de ani, România schimbă regulile privind siguranța la incendiu
    După mai bine de două decenii în care regulile privind securitatea la incendiu au rămas neschimbate, România face un pas semnificativ spre alinierea la standardele moderne în construcții.

    România

    VIDEO
    George Simion îl felicită pe Nicușor Dan pentru victorie: „A fost voința poporului român”

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de Apă Oradea

    BIHON CAO

    Anunț Compania de apă

    Mapamond

    George Simion a pierdut în Rusia, Ucraina și Belarus, țări în care a câștigat primul tur al alegerilor
    Nicușor Dan a obținut o victorie clară în turul al doilea al alegerilor prezidențiale în Rusia, China și Belarus – țări în care George Simion câștigase în primul tur.

    România

    Kelemen Hunor: „Felicitări din suflet lui Nicușor Dan. Sunt foarte mândru de comunitatea noastră”
    Kelemen Hunor, președintele UDMR, l-a felicitat duminică noapte pe Nicușor Dan, proiectat președinte de exit-poll-urile Avangarde și CURS, potrivit g4media.ro

    România

    Nicușor Dan este noul președinte al României!
    Matematic, Nicușor Dan a câștigat alegerile.
    • Bihon.ro
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Redactia
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Bihor Online

    ISSN 3008-234X

    ISSN-L 3008-234X

    Bihon.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.