JB: Are în vedere OTL rute noi în Oradea pentru perioada următoare? Sunt şi rute unde frecvenţa curselor va scădea?
C.I. În cadrul planului de mobilitate urbană este tratată necesitatea de mobilizare a sistemului de transport local. Dacă vorbim despre autobuze, trebuie revăzute graficele de succedare, să vedem dacă într-adevăr sunt în concordanţă cu necesităţile reale viitoare. Putem vorbi despre o dinamică a necesităţilor. Unele dispar, altele apar. Prin flexibilitate, trebuie să satisfacem cerinţele modificate. O astfel de abordare ne-a permis să ieşim în Cartierul Grigorescu. Aici, după o perioadă au trebuit scoase cursele de sâmbătă şi duminică. Dar în timpul săptămânii avem călători şi nu scoatem nimic. Dacă la autobuze este mai simplu, la tramvaie, o extindere a liniilor este o decizie strategică, o investiţie deloc neglijabilă pentru dezvoltarea viitoare a municipiului.
Este imperios necesară extinderea liniilor spre sud şi vest. În zona de sud, varianta cea mai plauzibilă care sperăm să fie argumentată şi de studiile de fezabilitate ce se vor executa este următoarea: continuarea liniilor de tramvai pe Calea Aradului după ce traversăm podul peste Peţa, în spatele spaţiilor comerciale Jumbo şi Auchan, pe lângă piaţa de vechituri, ajungem la Aula Magna a Universităţii, traversăm str. Armatei Române şi pe malul Peţei se continuă până pe strada Atelierelor, până la depoul OTL, de unde putem să ne conexăm şi cu linia ce traversează Cantemir.
Realizând această buclă împreună cu legătura Decebal – Aradului, se schimbă total posibilităţile de creere a liniilor de tramvai din Oradea. Se poate recreiona tot sistemul transportului public cu tramvai.
Pe zona de vest foarte atractiv este parcul industrial, unde se preconizează în viitorul apropiat să se înfiinţeze câteva mii bune de noi locuri de muncă, 3.000 – 5.000 de locuri de muncă. Pentru aceasta, o extindere către Eurobusiness Parc este ca şi obligatorie, unde intenţionăm să înfiinţăm şi un depou-parcare lângă halda de şlam, pentru a nu efectua zilnic acele rute între depou şi zona de vest.
JB: Comparativ cu alţi ani, cum se comportă călătorii pe mijloacele de transport OTL? Câţi blatişti circulă cu OTL? S-au înmulţit, stagnează sau scad amenzile date? Dar în ceea ce priveşte vandalizarea maşinilor, există evoluţii benefice?
C.I.: Putem constata o îmbunătăţire a situaţiei referitor la vandalism. Parcă în acest an nu am avut atâtea incidente ca în anii precedenţi. Referitor la disciplina legitimaţiilor de călătorie, ştiţi foarte bine că în trecut am avut acele probleme cu controlorii din cadrul OTL. Între timp am apelat la o firmă pentru leasing în forţa de muncă, pentru a putea selecta personalul aferent controlului de legitimaţii. Prin această metodă, mai mult s-au dublat încasările privind biletele de suprataxă. S-au înmulţit şi controalele efectuate. Faptul că avem mai mulţi contravenienţi în evidenţă decât anii trecuţi nu cred că se datorează numărului crescut al călătorilor fără legitimaţii, ci optimizării metodelor de control, a creşterii calităţii personalului utilizat.
Din păcate, sistemul de stat este deficitar la posibilităţile de selectare şi concediere a personalului. Vă dau exemplu un caz special, cu care m-am confruntat: la un moment dat un controlor a fost prins asupra faptei cu lipsă 50 de lei din gestiune. I s-a desfăcut contractul de muncă imediat, dar a contestat în instanţă, decizia instanţei fiind următoarea: „50 de lei nu este o pagubă însemnată să i se desfacă contractul de muncă, să fie reangajat şi restituit salariul pe perioada respectivă”! Întrebarea mea e următoarea: cum poţi să ţii în frâu metehne nedorite dacă eşti legat la mâini şi la picioare şi contravenientul este ajutat de sistemul judiciar? A trebuit ca OTL să îi plătească acelei persoane 7.000 de lei retroactiv!
JB: Mai există problema controlorilor falşi pe mijloacele de transport OTL?
C.I.: Nu. La un moment dat s-ar putea să fi fost câţiva foşti controlori OTL care au abuzat de fosta calitate, având uniformele OTL.
JB: În ce măsură călătorii OTL mai folosesc bilete de hârtie?
C.I.: Încep să fie din ce în ce mai puţini. Ca facilitate, avem şi posibilitatea de achiziţie a biletului OTL prin SMS, la 7447.
JB: Aveţi reclamaţii privind confortul din mijloacele de transport în comun? Dar privitoare la timpii de aşteptare în staţii?
C.I.: Sunt tot mai rare reclamaţii privitoare la gradul de confort. Vizavi de graficele la autobuze: am ajuns în situaţia de a fi reclamaţi că întârzie două minute autobuzul, ceea ce e mai mult decât satisfăcător. Am avut şi un caz în care s-a reclamat că a plecat autobuzul mai repede cu un minut.
La tramvaie, actualmente nu ne putem permite un grafic de circulaţie fix pe minut datorită gâtuirii provocate de traficul infernal de pe Republicii, Magheru, Primăriei şi din Decebal.
Vă mărturisesc că am avut deja câteva încercări pe sfârşit de săptămână de introducere a unui grafic la minut. Aparent sâmbătă şi duminică pare funcţional, însă s-au constatat 3-5 dereglări (blocaje pe linie, defecţiuni tramvai) care dereglează pentru cel puţin 30-40 de minute circulaţia în graficul preeditat. Lucrăm la elaborarea unui sistem aplicabil. Probabil până în primăvară va fi funcţional.
JB: Concluzionând, care sunt obiectivele atinse în 2014 şi ce vă propuneţi pentru 2015?
C.I.: Integrarea bicicletei în transportul public este o chestiune de bun simţ. Transportul public este un transport cât mai ecologic. Şi bicicleta trebuie să facă parte din acest sistem, care poate include un sistem de închiriat biciclete în mai multe locaţii. Am avut o experienţă în colaborare cu un ONG, I Velo, prin care am primit un feedback pozitiv de la călători. Jumătate dintre utilizatorii bicicletelor utilizate au fost abonaţi OTL, majoritatea tineri, aproape 10% au fost peste 60 de ani. În această direcţie, gândim atunci că pentru 2015 ne propunem înfiinţarea între cinci şi zece astfel de locaţii de închiriere, conectate software (chioşcuri de bilete în zone circulate), unde vom avea biciclete de închiriat, care se pot închiria dintr-un punct şi se pot lăsa într-un alt punct. De la Universitate la Gară, de la Gară la Primărie, în Centrul Civic, în Rogerius, vrem să facem la Autogara Nufărul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!