Aţi anunţat recent un al patrulea val de reduceri la Primărie, care va rămâne acum cu 660 – 670 de oameni. În vara lui 2008 erau aproape 1.000. Care sunt efectele acestor reduceri? Vom fi mai performanţi?
În primul rând cred că Primăria nu va mai toca în mod inutil o cotă importantă din banii orădenilor pe cheltuieli de personal. Sunt convins de treaba asta, pentru că din cele 50 milioane de euro pe care noi le încasăm direct de la orădeni, astăzi, cu toate reducerile făcute, încă 6 milioane de euro se duc pe cheltuieli de personal la Primărie şi la instituţiile din subordinea Consiliului Local. Gândiţi-vă că dacă facem iar o economie de 10-15%, aceasta ar însemna să avem la dispoziţie în plus 500.000 – 1 milion de euro cu care am putea face mai multe parcări între blocuri, mai multe spaţii verzi, locuri de joacă pentru copii, să nu mai avem gropi pe carosabil şamd.
Logica după care mă ghidez sună aşa: sunt primarul orădenilor, nu primarul instituţiei. Această instituţie nu trebuie să lucreze pentru aparatul propriu, ci pentru orădeni. De aceea, voi susţine întotdeauna ca aparatul public să fie cât mai redus, cât mai bine pregătit şi, bine-nţeles, să lucreze cu un randament acceptabil pentru că, în mod normal, în Primăria Oradea oamenii ar fi trebuit să fie angajaţi prin concursuri corecte. Oameni ar fi trebuit să fie promovaţi în mod corect şi eu spun că nu întotdeauna s-a judecat aşa la Primărie. Datorită acestor aspecte, în afara unor colegi foarte bine pregătiţi, care ocupă locuri pe merit, avem şi situaţii în care competenţa unora lasă de dorit, sunt oameni lipsiţi de motivaţie şi cu aceştia nu poţi să faci nimic! Şi atunci trebuie luate aceste măsuri care, în afara efectului direct pe care îl vor avea asupra costurilor de funcţionare, vor avea şi un efect de reducere a birocraţiei. În acest mod putem înlătura merele stricate care riscau să le strice şi pe cele bune…
Prin pierderea alegerilor de către Mircea Geoană, PNL a rămas în Opoziţie. Vă îngrijorează perspectiva gestionării Oradiei fără a avea sprijin guvernamental?
Nu mă îngrijorează această perspectivă. În mod evident, însă, participarea PNL la guvernare ar fi creat condiţii pentru o colaborare mai strânsă cu anumite ministere, cu care municipiul Oradea are diferite parteneriate. Suntem obligaţi să colaborăm cu Ministerul Transporturilor pentru realizarea Şoselei de Centură. Ministerul e finanţatorul, prin Compania de Drumuri şi Autostrăzi, dar Primăria Oradea a rezolvat problema utilităţilor, care puteau îngreuna lucrările, a rezolvat problema efectuării lucrărilor pe terenurile care nu au fost expropriate şamd. Trebuie să colaborăm cu MT dacă vrem să avem o Centură finalizată şi funcţională. Trebuie să colaborăm apoi cu Ministerul Dezvoltării, care este unitatea de management al Programului Operaţional Sectorial, pentru reabilitarea Cetăţii Oradea, a celor 19 străzi, a proiectelor sociale, de reabilitare a unor cămine, a ambulatoriului Spitalului Municipal.
Apoi, e necesar să colaborăm cu Ministerul Educaţiei din perspectiva reducerilor de personal anunţate de minister, deoarece reducerile care se fac trebuie să ţină cont şi de spaţiile unităţilor de învăţământ. Apoi, e vorba despre colaborare cu ministerul pe partea de investiţii. Sunt proiecte mari începute în Oradea: reabilitarea Liceului de Artă, finalizată anul trecut, a C.N. Emanuil Gojdu, realizarea campusului şcolar unde urmează să se mute Colegiul Economic Partenie Cosma. Este nevoie să colaborăm cu ministerul pe aceste proiecte.
La fel, cu Ministerul Mediului e o colaborare importantă pentru că avem, pe de o parte, câteva parteneriate pentru parcuri, prin Fondul de Mediu, pentru Grădina Zoologică, pentru extinderea reţelei de apă şi canalizare sau pentru acceptarea de fonduri europene, pentru reabilitarea CET-ului, a reţelei de transport.
Sunt domenii în care trebuie să colaborăm cu ministerele şi noi acest lucru îl vom face indiferent ce partid e la putere, în beneficiul municipiului.
Nu vă e frică totuşi de scurt-circuite în această relaţie cu ministerele?
Am să vă răspund foarte deschis: întotdeauna am colaborat bine cu miniştrii în funcţie, indiferent din ce partid au fost. Şi când am fost prefect şi când am fost secretar general al Guvernului sau acum, când sunt primar. Din păcate, în această colaborare intervin politicienii locali. Şi grija unor politicieni locali a fost sabotarea în permanenţă a activităţii municipalităţii, mergând pe principiul că dacă nu se face nimic în Oradea patru ani de zile, va fi mai uşor ca după patru ani să câştige ei alegerile. Dar victima unei astfel de politici este orădeanul, bihoreanul. Dacă n-ar fi fost efectele acestei atitudini a unor politicieni din PDL, în principal, în mod evident ar fi fost anumite progrese în realizarea unor proiecte. Aşadar, problema nu a fost relaţia Primăriei Oradea cu ministerele, ci interferenţa nefastă a unor politici locale care merg pe principiul pe care vi l-am spus: decât să se facă ceva, mai bine blocăm totul. Aici e o diferenţă de filosofie între mine, cel puţin, şi alţii. Eu cred că prima dată trebuie să fim bihoreni, orădeni şi să facem ceea ce e necesar pentru ca tot mai multe proiecte să vină în Bihor şi Oradea. Sigur că după aceea putem avea abordări şi pe linie politică, pentru că fiecare suntem membrii unui anumit partid…
Prefectul Gavrilă Ghilea declara deunăzi că dacă Şoseaua de Centură arată aşa cum arată azi, e doar meritul Guvernului Boc. Sunteţi de acord cu această afirmaţie?
Sunt de acord cu o realitate pe care nu o poate contesta nimeni. Realitatea este următoarea: această Centură a fost demarată pe patru benzi în anul 2007 de către Guvernul României de la data respectivă, lucrările au început în 2008 pe patru benzi, în prima parte a anului 2008 s-a finalizat tronsonul de la Calea Aradului, pe Densuşianu până la strada Podului la strat de anrobat. Aceste lucrări au fost continuate şi finanţate în 2009 de Guvernul Boc, după ce iniţial fuseseră finanţate de Guvernul Tăriceanu. Astfel, în prima parte a anului trecut a fost finalizat tronsonul Calea Aradului – Calea Sântrandreiului – Densuşianu – Podului iar în toamnă au început lucrările pe tronsonul Selgros – Metro. Deci, ambele guverne au finanţat lucrările. E drept că Primăria a fost în primul rând interesată de acest proiect pentru că avem tranzitul spre şi dinspre Ungaria, care e absorbit de Centură, pentru că altfel ar trece prin oraş. Ţineţi minte teoria unora cu două benzi: „da, e bine ca s-a început pe patru benzi dar era şi mai bine dacă se începea cu două benzi”? (ministrul Radu Berceanu – n.r.). Ştiu unde bate domnul Ghilea, dar niciodată nu mi-am arogat merite pe care nu le am. Am spus doar un adevăr. Gândiţi-vă că dacă nu-i convingeam pe toţi proprietarii, pe toţi riveranii ca lucrările să se facă pe terenul lor, nu se făcea niciun metru.
În 2009 s-au alocat sume serioase pentru străzile Oradiei. Cu toate acestea, sunt străzi importante care arată tot mai rău, precum Bdul Decebal, strada Horea, străzi foarte circulate din zona centrală şi nu numai. Care e explicaţia?
Orice municipalitate trebuie să aibă drept prioritate ca străzile să fie bine asfaltate. Am alocat sumele ce au putut fi alocate. În schimb, a fost finalizată integral Calea Clujului. Au fost finalizate şi străzile ce nu mai fuseseră niciodată reabilitate, precum Ion Bogdan. Decebal, în schimb, e prins în proiectul reabilitării celor 19 străzi cu finanţare europeană. Va fi asfaltat anul acesta. Alte străzi, precum Matei Corvin, care nu este într-o stare bună sau alte străzi din oraş sunt licitate şi vor intra în lucru tot în acest an. Una pest alta, prin măsurile pe care le-am adoptat şi anume, de a impune garanţii la străzile reabilitate, eu cred că în următorii ani consecinţele acestor măsuri se vor vedea. Eu răspund moral de calitatea lucrărilor executate pe mandatul meu. Mai avem o problemă în Oradea: faptul că reţelele de canalizare sunt situate chiar sub străzi şi de aceea avem foarte multe zone în care capacele de canal s-au afundat şi urmează să le aducem la nivel cu carosabilul, pentru că ni s-a plâns foarte multă lume.
Unii vă acuză că vreţi să închideţi Oradea după ora 23. Cum le răspundeţi?
Taxa se aplică celor care vând alcool după ora 23. De ce? Pentru că s-a constatat că pe timp de noapte există o categorie de clienţi ai unor localuri care, consumând alcool peste limita normală, ajung în stare de ebrietate în stradă şi ajung să se războiască cu băncile, cu mobilierul stradal, cu coşurile de gunoi, cu lampadarele şi avem o rată destul de mare a vandalizării acestora. Aceasta este o realitate. Şi mai e ceva, tot direct vă spun: dacă ajungeţi în acele zone pe la patru dimineaţa veţi observa că unii, neputându-se controla, fac anumite lucruri, începând de la vomă… Aceste dejecţii trebuie îndepărtate. Înseamnă că trebuie să facem mai multă curăţenie în proximitatea unor localuri şi pe străzile limitrofe, într-un mod special. Trebuie să înlocuim mobilierul urban. Numai anul trecut am avut 300 de coşuri de gunoi distruse. De asemenea, trebuie să depozităm şi să plătim costurile suplimentare ale acestor deşeuri la groapa de gunoi. Nu pot să pun câte un poliţist la fiecare coş de gunoi pentru ca unii să se simtă bine. Dar vom pune mai multe camere de luat vedere în mai multe zone, acolo unde avem în permanenţă sesizări.
În concluzie, municipalitatea, din banii colectaţi de la orădeni, are nişte cheltuieli suplimentare din cauza neplăcerilor produse de aceşti oameni. Dacă unii n-ar vinde alcool pe timp de noapte, probabil nu am avea atâtea distrugeri pe timp de noapte. De aceea, nu este normal, spun eu, ca din banii orădenilor să avem cheltuieli suplimentare, ci aceastea să fie suportate în parte de către acei care fac profituri din vânzarea de alcool, adică de către cei care indirect provoacă aceste neplăceri.
Astă-toamnă Primăria a derulat o campanie pentru promovarea curăţeniei. În ce măsură constataţi că au receptat orădenii mesajul dumneavoastră? Cum stăm cu amenzile la acest capitol?
Constatarea se va face poate după jumătate de an, chiar un an, pentru că nu poţi face constatări de pe o zi pe alta. Va trebui să insistăm cu această campanie de educare în şcoli şi licee, deoarece tinerii sunt mai receptivi. Pe om de peste 40 – 50 de ani nu-l mai poţi educa şi atunci pentru cei care în mod evident nu înţeleg costul pe care fiecare orădean îl plăteşte pentru un oraş murdar, vom trece la sancţiuni. Sunt amenzi date pe această categorie, de exemplu ţigări aruncate pe jos. Însă acum, iarna trebuie să mă ocup de curăţarea zăpezii, nu să mă apuc să amendez pentru ce se aruncă pe jos, că nu se vede oricum… Din primăvară vom continua într-o formă susţinută atât activitatea de comunicare cât şi cea de sancţionare.
Calin Corpas
Citiți principiile noastre de moderare aici!