[eadvert]
Crina Dobocan: Ce te-a determinat să publici cartea?
Camelia Bușu: Am realizat că s-au adunat foarte multe interviuri cu oameni deosebiţi din lumea rock şi folk şi ar fi păcat să nu fie puse într-o carte. Şi pentru a nu fi doar o alăturare de interviuri apărute în Jurnal bihorean şi bihon.ro, am adăugat şi povestea fiecărei întâlniri pentru a dezvălui puţin din munca de jurnalist şi conexiunile care mi-au facilitat aceste dialoguri.
C.D.: Cum îți alegi subiectele pentru interviurile tale?
C.B.: Dacă vorbim de cele legate de muzică, de obicei aceste interviuri sunt legate de evenimente care urmează să se întâmple sau au avut loc în Oradea.
C.D.: Care a fost cel mai memorabil interviu pe care l-ai realizat și de ce?
C.B.: Sunt mai multe, dar l-aş menţiona pe primul cu Nicu Covaci şi Dan Andrei Aldea, pentru care am avut mari emoţii. E apăsătoare responsabilitatea unui interviu cu două mari nume ale rockului românesc, să ştii ce şi cum să întrebi, să fii profesionist şi să profiţi la maxim de o astfel de întâlnire. M-am simţit extraordinar, am fost privilegiată să pot să stau la poveşti cu ei.
C.D.: Cum gestionezi echilibrul între subiectivitate și obiectivitate în subiectele tale?
C.B.: Am încercat să fiu obiectivă în toate interviurile mele, subiectivitatea constând în felul abordării şi tuşa personală care se regăseşte în întrebări.
C.D.: Care sunt principalele provocări în realizarea unui interviu și cum le depășești?
C.B.: Nevoia de a fi la curent cu activitatea celui intervievat pentru a putea pune întrebări pertinente. Le depăşesc cu multă muncă de documentare. Dar asta o fac cu lejeritate pentru că îmi place să aflu cât mai multe despre interlocutorii mei.
C.D.: Ce criterii ai folosit pentru a decide ce părți ale interviurilor să incluzi în cartea ta?
C.B.: Nu a fost cazul să aleg. Interviurile au intrat integral în carte.
C.D.: Cum a evoluat stilul tău de interviu de-a lungul timpului?
C.B.: Am acumulat experienţă în felul de a aborda fiecare subiect, felul de a formula întrebările. Multe din concertele care au făcut subiectul interivurilor au făcut parte din turnee de promovare ale unor albume noi. Exceptând câteva întrebări obligatorii legate de noul material discografic, e important să reuşeşti să abordezi şi altfel discuţia, în aşa fel încât să nu te repeţi faţă de alte interviuri care li s-au luat deja artiştilor de-a lungul turneului.
C.D.: Care au fost feedback-urile remarcabile primite pentru interviurile tale?
C.B.: Nu am avut des parte de feedback-uri, ţinând cont că artiştii plecau mai departe şi nu mai interacţionam după apariţia interviurilor. Dar cei cu care am apucat să discut, mai ales cu artiştii locali, au fost întotdeauna mulţumiţi de cum a ieşit dialogul nostru, apreciind faptul că nu am denaturat niciodată răspunsurile lor. Dar ca să îţi răspund la întrebare, îmi amintesc de reacţia lui Mani Neumann care a mărturisit că a fost surprins de întrebările mele interesante.
C.D.: Cum ți-ai structurat cartea pentru a oferi o experiență coerentă cititorilor?
C.B.: Interviurile din carte sunt publicate pe cât posibil în ordine cronologică, mi s-a părut cel mai onest criteriu. Coerenţa o dau, zic eu, poveştile care însoţesc fiecare interviu.
C.D.: Ce crezi că adaugă cartea ta discuției culturale existente?
– Mărturisiri de valoare, informaţii care nu apar în alte interviuri, subiecte care poate nu au fost abordate în alte interviuri, spontaneitatea şi sinceritatea răspunsurilor.
C.D.: Care sunt planurile tale viitoare în domeniul interviurilor și publicărilor?
C.B.: Cu siguranţă se vor mai aduna interviuri, şi nu doar în domeniul muzicii. Poate, cine ştie, se vor regăsi între coperţile unei alte cărţi. Oricum, meseria noastră oferă o paletă largă de subiecte care ar putea face obiectul unui volum. Trebuie doar timp.
Carte de vizită
Camelia Buşu este absolventă a Universităţii Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Facultatea de Matematică şi Informatică, promoţia 1994. A debutat în presă la „Napoca Universitară”, apoi la publicaţia „Semnal” din Cluj-Napoca. În Oradea a pornit de la săptămânalul „Vest Express”, cotidianul „Jurnalul de Dimineaţă”, ca din 1 septembrie 1993 să lucreze, încă de la primul număr, la cotidianul Jurnal bihorean, unde este şi în prezent. Articolele sale au apărut şi pe portalul de ştiri al trustului de presă Infrom Media, www.bihon.ro. A fost secretar de redacţie, apoi timp de opt ani (2009 – 2017) a fost redactor-şef al Jurnalului bihorean, în prezent fiind redactor pe Cultură.
„Confesiuni din backstage” – jurnalism autentic în lumea muzicii românești
Trimite articolul
Xcare e numele cartii si unde se gaseste? un link ceva? jesus