Până săptămâna viitoare se vor definitiva ultimele detalii, astfel încât până pe 31 ianuarie să poată fi emisă ordonanţa de modificare a legislaţiei în domeniu.
Creşte, dar şi scade
Potrivit noilor modificări, valoarea taxei auto Oradea va creşte chiar şi de aproape trei ori în cazul maşinilor noi, urmând să scadă proporţional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeaşi cilindree şi încadrate în aceeaşi normă de poluare Euro.
Dacă taxa actuală pentru o maşină nouă cu norma de poluare Euro 4 şi cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de puţin peste 100 de euro, în noua formulă pe care Executivul o propune Comisiei aceasta creşte până la mai mult de 400 de euro. În acelaşi timp, ea scade o dată cu vechimea maşinii, ajungând ca acelaşi automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă mai mică cu 15%.
Ajunge la 5.500 de euro
În cazul unei maşini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de primă înmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmând să scadă progresiv în funcţie de vechimea maşinii. O maşină de acelaşi tip şi cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi înmatriculată pentru o sumă ce se apropie de 1.000 de euro.
Cele mai noi maşini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape 1.000 de euro. Cuantumul scade şi în acest caz în funcţie de vechimea maşinii.
Pe noul sistem de calcul al taxei auto Oradea, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei maşini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.
Şi capra şi varza
„În ciuda faptului că, la o primă vedere, s-ar părea că avem de-a face cu a majorare a mult-hulitei taxe, este evident că segmentul de clienţi de maşini second-hand, cel mai numeros, de altfel, iese mai câştigat după aceste modificări”, spune Gabriel Trifan, consilier financiar al unei firme orădene. În opinia sa, toată lumea şi-a atins scopul. Comisia Europeană pentru că a impus modificarea taxei, Guvernul Tăriceanu pentru că a menţinut-o, chiar şi la cote mai mici, iar cetăţenii care vroiau să îşi achiziţioneze automobile second-hand au primit reducerile aşteptate.
„În ceea ce îi priveşte pe cumpărătorii de maşini noi, nu cred că 2-300 de euro în plus la costul maşinii îi vor descuraja să cumpere un autoturism”, spune expertul. Tot el consideră că argumentul ecologic a fost cel determinant în menţinerea taxei de primă înmatriculare. „În mod logic, încasările din această taxă ar trebui acum să fie gestionate de Ministerul Mediului”, conchide el.
Valentin Buda
Citiți principiile noastre de moderare aici!