La această dată, Regele Carol al II-lea a aprobat prin Înaltul Decret Regal nr. 468 din 1933 „ Regulamentul Apărării Pasive în România”.
Dacă la începuturile existenţei sale, scopul Protecţiei Civile a fost, cu precădere, acela de a limita efectele bombardamentelor aeriene asupra populaţiei sau resurselor teritoriului, de-a lungul timpului, paleta intervenţiilor a devenit mult mai largă şi mai complexă, răspunzând nevoii de siguranţă a cetăţenilor în contextul transformărilor societăţii.
Schimbările produse în societatea românească au dus la evoluţia conceptului de protecţie civilă de la „apărare pasivă” la „apărare locală antiaeriană”, apoi „apărare civilă” în 1978 Şi „protecţie civilă” în 1996 şi implicit a atribuţiilor pe această linie, culminând în anul 2004, cu elaborarea Legii nr. 481 privind Protecţia Civilă, care este în concordanţă cu principiile, scopurile şi obiectivele stabilite de mecanismele Uniunii Europene în domeniu. Începând cu luna decembrie a anului 2004, prin fuzionarea Comandamentului Protecţiei Civile cu Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari şi a structurilor judeţene corespondente, a luat fiinţă Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, iar la nivelul judeţului Bihor, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Crişana”.
La nivelul judeţului Bihor, coordonarea realizării măsurilor de protecţie civilă se efectuează de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Crişana”, personalul unităţii asumându-şi, cu responsabilitate şi profesionalism, misiunea de a proteja viaţa şi bunurile populaţiei în faţa ameninţărilor generate de tipurile de risc specifice judeţului. Activitatea pe linia protecţiei civile desfăşurată de inspectorat constă în activităţi preventive desfăşurate la nivelul organelor administraţiei locale, materializate prin: controale (la unităţi administrativ-teritoriale, operatori economici care desfăşoară activităţi în care sunt implicate substanţe periculoase, instituţii/ operatori economici clasificaţi din punct de vedere al protecţiei civile, obiective hidrotehnice cu rol de apărare la inundaţii, servicii voluntare/ private pentru situaţii de urgenţă), verificări ale sirenelor de alarmare, spaţiilor de adăpostire, localităţilor aflate în zone care prezintă risc de inundaţii/alunecări de teren, spaţiilor de evacuare a populaţiei în situaţii de urgenţă şi alte activităţi specifice (executarea de exerciţii de alarmare publică, intervenţii pirotehnice, intervenţii ale echipajului de primă cercetare şi evaluare chimică, biologică, radiologică, nucleară (C.B.R.N.), avizarea rutelor de transport al deşeurilor periculoase). O altă misiune importantă pe linie de protecţie civilă desfăşurată de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Crişana” constă în pregătirea organismelor/structurilor pentru managementul situaţiilor de urgenţă, precum şi a populaţiei, salariaţilor, studenţilor, elevilor şi preşcolarilor, pentru cunoaşterea tipurilor de risc la care pot fi expuşi şi a măsurilor pe care trebuie să le aplice în cazul producerii unor situaţii de urgenţă generate de diferite tipuri de risc.
FACT BOX: PROTECŢIA CIVILĂ ÎN CIFRE
Astfel, în anul 2013, pe linia pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă au fost desfăşurate peste 2100 de activităţi cu personalul cu atribuţii pe această linie din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale, instituţiilor şi operatorilor economici, 101 exerciţii de alarmare publică şi antrenare a comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, 1912 exerciţii practice privind modul de comportare în situaţii de urgenţă la care au participat 29 625 de persoane şi au fost organizate peste 100 lecţii deschise şi 23 concursuri tematice în domeniu, la care au participat peste 6900 de preşcolari, elevi şi personal didactic. În cursul anului precedent, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Crişana” al Judeţului Bihor a intervenit pentru gestionarea unui număr de 7.847 evenimente, din care 6.835 intervenţii SMURD şi 1012 intervenţii de stingere a incendiilor, asistenţă persoane, misiuni pirotehnice, operaţiuni de înlăturare a efectelor fenomenelor meteorologice periculoase şi intervenţii la alte situaţii de urgenţă. Au fost monitorizate 24 alunecări de teren în unităţile administrativ teritoriale din judeţ şi 1.716 transporturi de substanţe şi deşeuri periculoase, respectiv transporturi cu regim special. De asemenea, în anul 2013 au fost primite 110 informări, atenţionări, avertizări meteorologice/hidrologice, care au fost retransmise prin 24.715 mesaje SMS, fax şi e-mail, potrivit prevederilor legale, membrilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă şi instituţiilor cu funcţii de sprijin, înştiinţare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!