Conform informaţiilor primite de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi de la Casa de Asigurări de Sănătate Bihor, în prima zi de aplicare a cardului naţional de sănătate, s-a lucrat la casele de asigurări. Inspectoriii s-au organizat ca să urmărească modul în care funcţionează acest sistem şi ca să răspundă solicitărilor venite din partea asiguraţilor şi a furnizorilor de servicii medicale.
La nivelul fiecărei case de asigurări a fost personalul necesar pentru a elibera cardurile de sănătate acelor asiguraţi care vin să îl solicite. În funcţie de numărul de carduri rămase nepredate, a (au) fost deschis(e) unul sau mai multe ghişee de eliberare a cardurilor, precum şi a adeverinţelor de înlocuire a cardului de sănătate pentru asiguraţii care au solicitat card duplicat sau care au refuzat cardul de sănătate din motive religioase ori de conştiinţă.
Au fost deschise şi pentru asiguraţii care au vrut să depună cereri pentru eliberarea unui card duplicat şi casieriile unde asiguraţii au putut efectua plata, în cazul în care solicitarea unui nou card a fost cauzată de pierderea sau deteriorarea cardului iniţial.
CNAS informează că furnizorii pot apela oricând la helpdesk-ul pregătit să preia şi să rezolve în cel mai scurt timp orice problemă întâmpinată în modul de funcţionare a sistemului. Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate.
Card în cifre
Cum era de aşteptat, în ziua de 1 mai, până la ora 12:00, un număr redus de asiguraţi s-a adresat caselor de asigurări pentru a solicita eliberarea cardului de sănătate sau a adeverinţei de înlocuire a cardului. În medie, o casă de asigurări a eliberat 20 de carduri, cu excepţia casei Bucureşti, care până la orele prânzului a eliberat 44 de carduri.
De 1 mai, inspectorii caselor de asigurări au făcut şi teren, mergând la furnizorii de servicii medicale şi farmaceutice pentru a se asigura că introducerea cardului naţional de sănătate nu creează probleme asiguraţilor.
La spitale au fost efectuate internări validate cu cardul de sănătate, dar şi în urma verificării asiguratului în sistem, în cazul în care acesta nu a intrat în posesia cardului de sănătate.
Servicile medicale care nu au fost validate cu cardul de sănătate au fost monitorizate separat pentru a le analiza şi a accelera predarea cardurilor către asiguraţi.
În Bihor
Bihorenii pot verifica pe net dacă sunt asiguraţi sau nu şi dacă au card sau nu, accesând site-ul CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html .
CAS Bihor aminteşte că persoanele care au depus cerere de eliberare card naţional de asigurări de sănătate pe motiv de pierdere, furt, distrugere, modificare date personale, se pot prezenta la sediul CAS Bihor în vederea actualizării cererii de eliberare a cardului duplicat şi a achita suma de 15,50 lei (contravaloarea costului de realizare şi distribuire a cardului duplicat). Cardul duplicat va fi expediat la adresa din actul de identitate a asiguratului.
La fel, asiguraţii care solicită emiterea unui card duplicat pe motiv de modificare date personale sau cardul prezintă defecţiuni tehnice, cererea va fi însoţită de cardul în cauză, asiguratul primind adeverinţa înlocuitoare de card.
Persoanele care refuză în mod expres din motive religioase sau de conştiinţă primirea cardului de asigurat vor depune o cerere tip însoţită de cardul emis , primind în schimb adeverinţa de asigurat valabilă 3 luni.
Persoanele asigurate care nu au card naţional de sănătate emis vor beneficia de servicii medicale, medicamente, în baza calităţii de asigurat confirmată şi verificată de furnizorii de servicii medicale pe site-ul http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html, au mai adăugat reprezentanţii CAS Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!