Prima ediţie de vară a Festivalului Internaţional de Teatru Oradea intră în weekend-ul final. Nouă spectacole se află pe agenda ultimelor trei zile.
Vineri, de la ora 17:00, sunteţi invitaţi la Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Bihor ca să vedeţi un pamflet socio-politic de Radu Popescu, cu Șerban Borda și Eugen Țugulea, actori ai Teatrului „Regina Maria” din Oradea.
Spectacolul se intitulează „Zloată sau Viitorul preşedinte al României”. Întreaga acţiune se petrece într-un tramvai. Silviu Moisă, un cetăţean afectat psihic, este în plină campanie electorală. Perorează despre cât de potrivit este el pentru rolul de Preşedinte, în timp ce înmânează celorlalţi călători materiale promoţionale menite să-i consolideze imaginea de „canditat”. După cum sugerează şi titlul, piesa este un amestec de trăiri antinomice ale personajului uşor bipolar: o zloată interioară pe care acesta o transmite spectatorilor, care au rolul de călători în acest tramvai simbolic. Ei pot alege să se implice sau nu. Lui nu-i pasă, pentru că el ştie ce are de făcut.
Teatrul de Artă București prezintă, de la ora 18:30, la Sala Arcadia, spectacolul „O relaţie deschisă” de Dario Fo și Franca Rame, regia Ana-Ioana Macaria. O femeie povesteşte criza de cuplu prin care a trecut, aducându-şi (la propriu) în scenă soţul. După numeroase tentative de sinucidere, din cauza aventurilor lui extraconjugale, femeia acceptă propunerea soţului de a avea o relaţie deschisă, de a continua să rămână cei mai buni prieteni căsătoriţi fiind, în timp ce au o viaţă (exclusiv) sexuală în afara căsniciei. Certurile continuă. Ea nu poate accepta în fapt ceea ce acceptase verbal.
Argonauţii
Un spectacol aşteptat şi mediatizat este cel al companiei Apollo 111, București. Este vorba de spectacolul „Medea s Boys”, dramaturgia Ionuț Sociu, plus fragmente din „Medeea” de Euripide, în regia lui Andrei Măjeri, care se va juca la Sala Mare de la ora 20:30. „Medea s Boys” ilustrează o „demontare” regizorală a legendei Argonauţilor şi Lânii de Aur. Spectacolul aduce în discuţie vulnerabilităţile bărbaţilor, machismul, patriarhatul şi misoginismul, toate acestea prin ironie şi umor. Universul scenic – reprezentat de un bar cu tematică marină – este populat de o distribuţie integral masculină. Aici, câţiva argonauţi se întâlnesc pentru a celebra experienţa majoră a vieţii lor: călătoria mitologică pe nava Argo.
Mâine, ziua teatrală va începe cu două spectacole de la ora 17:00. Spectacolul „Trix Show” al Teatrului „Aureliu Manea” din Turda, în regia lui Mihai Gruia Sandu, se va juca la Sala Arcadia. Un jongleur, un farseur, un păcălitor, pus pe șotii, nebun, bufon, şmecher… – un personaj care, cu un nume sau altul, nu lipseşte din tradiţia culturală a niciunui popor. Arma lui este umorul. Dar, răsturnând ordinea stabilită, sau impusă, el devine un factor de schimbare, deci de progres.
Al doilea spectacol care se va juca de la ora 17:00 este cel al Teatrului „Regina Maria”, „Avalanşa” de Tüncer Cucenoğlu, regia Petru Vutcărău, la Sala Mare. Pentru cei care nu l-au văzut încă, „Avalanşa” este o poveste despre frică, dar şi despre trecut şi viitor, tradiţia conservatoare şi schimbarea mentalitaţilor. Tuncer Cücenoglu a imaginat o istorie anxioasă şi simbolică: într-o comunitate cu reguli stricte, o persoană poate fi ucisă dacă pune în pericol viaţa celorlalţi.
Maia Morgenstern revine la FITO în spectacolul „Janka” de Oscar K. Speace, în regia lui Toma Enache, spectacol al Teatrului Evreiesc de Stat București, care se va juca la Sala Mare de la ora 21:00. Un spectacol impresionant şi o temă impresionantă: ororile regimului nazist şi drama trăită de milioanele de evrei care s-au confruntat cu ororile lagărelor de concentrare.
Ultima zi
În ultima zi a festivalului, la Sala Studio Szigligeti (Moskva), de la ora 17:00, se va putea vedea spectacolul „Necunoscutul”, patimă de teatru-dans, regizor-coregraf Györfi Csaba, spectacol al Teatrului Szigligeti din Oradea. Nuvela „Evanghelia după Marcu” de Jorge Luis Borges arată perfect toate profunzimile şi înălţimile prostiei şi imprevizibilităţii umane în credinţă. Protagonistul aflat la vârsta hristică intră în viaţa unei familii monoparentale. Opera care stă la baza spectacolului arată dimensiunile prăpastiei dintre individ şi comunitate, atât pe plan raţional, cât şi pe plan emoţional.
Tot de la ora 17:00, dar la Sala Arcadia, se va juca „Menajeria de sticlă” de Tennessee Williams, regia Diana Mititelu, spectacol al Teatrului de Stat Constanța. „Menajeria de sticlă” este una dintre cele mai jucate piese ale celebrului dramaturg american Tennessee Williams, laureat al premiului Pulitzer pentru „Un tramvai numit dorinţă” şi „Pisica pe acoperişul fierbinte”. Textul vorbeşte despre o lume care trăieşte la graniţa dintre realitate şi fantezie; o lume plină de sensibilitate, creată din intensitatea relaţiilor.
Ultimul spectacol
Ultimul spectacol al festivalului, la Sala Mare, de la ora 19:00, este un spectacol de balet în două părți, muzica de Georges Bizet, intitulat „Carmen.TV” libretul, coregrafia și direcția de scenă: Radu Poklitaru, spectacol al Academic Theatre Kyiv Modern-Ballet, Ucraina.
Celebra poveste a tinerei ţigănci, eroina scurtei povestiri scrise de Prosper Mérimée, a găsit o nouă şi neaşteptată interpretare în acest spectacol de balet. Coregrafia inovatoare a lui Radu Poklitaru conferă prezenţei personajelor pe scenă intonaţii vii ale contemporaneităţii, păstrând în acelaşi timp atmosfera cuceritoare a Spaniei secolului al XIX-lea, în timp ce extraordinara muzică de operă „Carmen” contribuie la crearea unei producţii absolut noi, fără a profana însă spiritul lui Georges Bizet.
Tot duminică se vor anunţa premiile celei de-a XXV-a ediţii a secţiunii concurs – Festivalul de Teatru Scurt. Juriul compus din criticii de teatru Ion Parhon și Elisabeta Pop și actorul de teatru și film Ion Sapdaru vor acorda premiile după vizionarea celor opt spectacole înscrise în concurs şi care s-au jucat la Sala Arcadia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!