INDEX20 a fost evenimentul dedicat aniversării a 20 de ani de existenţă a Facultatii de Arte în Oradea. Dar a fost şi un pretext pentru dascălii şi fioţti absolvenţi de a comunica, de a experimenta împreună alte proiecte şi de a ne manifesta pe viitor mai vizibil în spatiul cultural orădean şi nu numai. Deoarece Cetatea orădeana are nevoie, în afara de infrastructură, şi de artiştii ei care dau spirit şi culoare locului, acolo şi-au spus poveştile de succes absolvenţii de la Arte. În locul care a consacrat această facultate care a devenit cunoscută la nivel naţional şi internaţional chiar din perioada fondatorului, sculptorul Cornel Durgheu.
Momentul cel mai spectaculos din cadrul INDEX 20 a fost găzduit în spaţiul ofertant al Morii Rasaritului care a gazduit expoziţiile absolvenţilor din toate generaţiile, dar şi expoziţiile profesorilor care au predat de-a lungul timpului la Facultatea de Arte Oradea. Expoziţii de pictură, grafică, sculptură, experiment video, la prezentare de colecţii modă.Agenţia de modele Amaliafashion Managment a sponsorizat prezentarea de modă care a fost principalul eveniment al INDEX20. Cu o singură excepţie, colecţia prezentată de Iulia Filip, absolventă la Facultatea de Arte Oradea, secţia Design vestimentar, promoţia 2004, care a apărut pe catwalk cu modelele Graţiela Models, toate celelalte creatoare şi-au prezentat colecţiile cu manechinele Amaliei Judea. Printre acestea s-au aflat:Diana Coraş, reprezentanta României la Top Model of the World şi Monika Mate, Miss Ungaria.
Iulia Filip şi-a prezentat colecţia “Mistic folk, o resemnificare a artei populare româneşti, tradusa în tinute vestimentare unicat, expresive prin volum, culoare şi materialităţi
De apariţia pe scenă s-a ocupat o echipă formată din Ioana Camărăsan- make up, Acs Ilona -hair stylis şi Fero Egyed.
Invitat special pentru atmosfera colecţiei a fost trupa rock STEEL CROSS: Pop David- tobe, Ur Attila-chitara bas, Makra Gabor-chitara ritm, Ur Csongi-chitara solo şi Krisztina Szabo solista grupului, fiica designerului Iulia Filip. De-altfel, designerul şi-a făcut o apariţie surprinzătoare pe scenă, pe o motocicletă.
Cristina Breteanu, absolventă la Facultatea de Arte Oradea, sectia Design vestimentar, promoţia 2007 a prezentat colectia de piese vestimentare ce aparţin spectacolului “Far de lege/Betyarvilag” a teatrului Szigligeti Szinhaz. Tema spectacolului are ca sursă de inspiraţie lumea haiducilor. Diana Barbur, absolventă a Facultaţii de Arte Decorative Modă, secţia Design vestimentar, promoţia 2007-2008 şi-a prezentat colecţia Mashenka, inspirată din păpuşile Matrioshka.
Colecția Rhapsody reflectă pasiunea pentru portul popular din zona Sibiului Autoarea, Dana Panciu, face parte din promotia 2007. Atmosfera colecției a fost întregită prin contribuția unui invitat special, un nume cu rezonanță: Oana Lianu, ea însăși conf.univ.dr.la Departamentul de Muzica al Facultatii de Arte Oradea.
„Witching Hour”
Astrid Țîrlea este o figură aparte între absolvenții promoției 2009 şi a prezentat „Witching Hour”, o colecție cu un concept bine conturat inspirat de fenomenul Evului Mediu al vânătorii de vrăjitoare. „Aprecierea crescândă a necesității de a redefini rolurile sociale feminine a coexistat cu fenomene precum dominarea masculină, misoginia și vânătoarea vrăjitoarelor. În arta vizuală renascentistă și barocă, practicată în mare măsură de către bărbați, figurile feminine apar mult mai rar decât cele bărbătești, indiferent că e vorba de personaje principale sau secundare. În plus, bărbații erau zugrăviți în poziții centrale și dominante.
Încă din timpul Evului Mediu, demonologia a fost asociată cu sexul feminin. Identificarea femeilor ca potențiale vrăjitoare era bazată pe credințe tradițional misogine în ceea ce privește natura femeii. Procesele pe teme de vrăjitorie au promovat discuții legate de sexe și au influențat astfel mai departe artele vizuale. În arta grafică renascentistă, în special în Europa de Nord, ezoterismul feminin era o temă în mare vogă, după cum se poate obseva în gravurile și basoreliefurile lui Albrecht Dürer și Hans Baldung Grien. În aceste opere, vrăjitoare goale sau parțial nude sunt reprezentate în timpul unor acte supranaturale. Au fost propuse, de-a lungul timpului, multe motive pentru apariția vrăjitoriei ca un fenomen aparte în timpul Renașterii și Barocului. Printre acestea, amintim distrugerea recoltelor, ciuma bubonică și sifilisul. Oricare ar fi motivele, majoritatea conclud că persecutorii vrăjitoarelor erau “sincer” motivați. Adică nu erau acuzatori, inchizitori sau judecători care căutau țapi ispășitori, oricare să fi fost incidentul. Misoginia a rămas totuși o constantă în nebunia persecutărilor. Eroticismul – sublimarea și stilizarea dorințelor sexuale – depinde de cultură și cadru social. În mod tradițional, elementele-cheie ce asociază temele legate de sexe problemelor vizuale au fost sexualitatea feminină și nuditatea. Nuditatea și sexualitatea sunt aspectele predominante ale temelor legate de sexe în arta vizuală a Renașterii și Barocului, ele pavând drumul spre o artă mai echitabilă între sexe și chiar deschisă spre consolidarea autorității figurilor feminine în artă.” Adina Junc, promoţia 2006 are deja o experiență bogată în domeniu. Colecţia prezentată se numește “Amintiri” şi a fost un colaj al mai multor piese din colecţiile semnate de Adina Junc. Ioana Degău face parte dintr-o promoție mai recentă, 2013. Vineri seara ea a prezentat colecţia pret a porter toamnă-iarnă „Rivers”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!