[eadvert]
Vineri, pe ordinea de zi a consiliului local din Paleu s-a aflat proiectul de hotărâre referitor la asocierea cu Consiliul Județean Bihor pentru realizarea proiectului de infrastructură „Inel Rutier Metropolitan de Nord”. Primarul Somogyi Ludovic a profitat de întrunire și a pus în discuția aleșilor și traseul drumului ocolitor, dar în varianta care evită intravilanul. Aceasta diferă semnificativ de traseele anunțate de primarul Florin Birta sau de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.
„Consiliul Local Paleu a aprobat în ședința ordinară de vineri, 30.06.2023, o Hotărâre privind asocierea cu Consiliul Județean Bihor, la realizarea proiectului de infrastructură „Inel Rutier Metropolitan de Nord” la care s-a prezentat din partea ambelor partide politice (UDMR, PNL) câte o propunere pentru traseul drumului, ținând cont de importanța dezvoltării infrastructurii Zonei Metropolitane.
Dintre propunerile prezentate s-a votat în unanimitate propunerea partidului UDMR, a cărui traseu ocolește localitățile și zonele rezidențiale, mutând astfel sensul giratoriu proiectat de la cartierul Forvila înspre Cetariu pe DJ767F, cu aproximativ 700m. Mulțumim pentru implicarea cetățenilor (850 de semnături în creștere), a consilierilor și a domnului Primar Somogyi Ludovic, care și-au dat interesul și nu în ultimul rând sprijinul tehnic acordat de ing. Losonczi Iuliu, topograf”, se arată într-un mesaj postat de primăria comunei pe pagina de socializare, cu „auto-mulțumirile” adresate, de fapt, șefului instituției emitente.
Contactat de Bihon.ro, primarul Somogyi Ludovic a detaliat arătând că, în plen, consilierii au propus un nou traseu pentru tronsonul din Paleu al centurii metropolitane, dat fiind că cel anunțat inițial era „plin de curbe și pante”, „intra printre case”, având în vedere că se suprapunea pe traseului drumului județean existent Săldăbagiu – Paleu.
„Noi am venit cu această propunere după ce am vorbit cu specialiștii să vedem cum putem face să îl mutăm cât mai spre pădure. Nu cred că drumul va fi mai lung, dar va evita intravilanul, noi asta am dorit, să nu trecem cu drumul peste parcele reglementate acum prin planuri urbanistice. Traseul propus era, de fapt, drumul județean existent. Dacă se începe lucrarea, se blochează circulația iar noi, oricum, încercăm să evităm intravilanul”, a insistat primarul comunei.
Propunerea nu a fost, deocamdată, comunicată Consiliului Județean sau Zonei Metropolitane Oradea, dar, zice primarul, are susținerea comunității, prin cele peste 800 de semnături adunate din Paleu, Săldăgabiu și strada Doja din Oradea.
Traseu convenit în prealabil?
O primă propunere a traseului centurii metropolitane de nord a fost prezentată public în martie 2023, de primarul Florin Birta.
La vremea respectivă, edilul a admis că nu există studii de pre-fezabilitate pentru acest mega-proiect, traseele fiind propuse în urma discuțiilor dintre Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor și cu consultarea sumară a unor experți în construirea de drumuri, precum inginerul Nicolae Găgeanu, de la Aquacons SRL.
„Toate primăriile din jur au fost contactate, am discutat personal cu primarii și i-am asigurat că nu vor fi implicați din punct de vedere financiar. Au fost consultați privind proiectele și vor fi consultați pe partea de traseu. Partea de finanțare va fi asigurată de Municipiul Oradea și CJ Bihor, în principal din fonduri europene, prin parteneriate cu CNAIR sau bugetele proprii”, a mai spus primarul.
Edilul orădean a arătat că pentru inelul metropolitan de nord erau în analiză două variante de traseu. Una ar porni din girația de pe DN1 din Oșorhei, iar cealaltă din zona Cartierului Tineretului, Calea Clujului.
Varianta cu start din Calea Clujului ar conține un viaduct peste Crișul Repede și peste bazinele de la Uzina de Apă, traseul urmând calea străzilor Făgetului – Piatra Craiului – Gh. Doja – Iasomiei – Paleu, unde s-ar face un drum ocolitor pentru satul Săldăbagiu de Munte – drumul existent spre Paleu – o centură ocolitoare la satul Paleu, cu ieșire în centura Biharia, cu acces spre A3.
A doua variantă pornește din intersecția DN1 spre Fugiu – traseu pe marginea lacului de acumulare – actualul drum de legătură Fugiu-Oradea. Acolo, din cauza terenului, trebuie făcută fie o buclă, fie un tunel, cu ieșire spre strada Iasomiei și continuare spre Paleu. Nicio vorbă, deci, despre traseul de pe teritoriul comunei cu primar UDMR.
Birta a insistat chiar, că „varianta optimă pentru noi ar fi cea prin Cartierul Tineretului, care ar prinde inclusiv Piatra Craiului și alte coborâri din zona de deal, dar varianta finală va rezulta în urma studiilor de fezabilitate”.
În mai, și Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor a anunțat că traseul drumului ocolitor de nord a fost convenit cu primăriile Oradea, Oșorhei, Paleu și Biharia.
Trimite articolul
XPe cand aveti de gand sa puneti in functiune canalizarea din Saldabagiu ?Nu va trage nimeni la raspundere pentr ca de mai bine de 5 ani lucrarea este terminata dar din ce motive oare nu este pusa in functiune ?
-
Canalizare? Prima data reteaua de apa, sa fie apa si in zilele impare.
daca e centura ocoloitoare, era culmea sa treaca direct prin satul Paleu…
Centurile lui bolovan direct prin si printre case
Ați schimbat intereselor lor cu ale voastre, în rest vi se rupe și vouă de aleși.. Mai ca v.as fi dat dreptate, pina am văzut cum vreți sa treceți prin pădure…