Consilierii locali au de votat azi, Strategia de parcări a Municipiului Oradea. Pe opt pagini şi ceva, cu bibliografie la final, sunt expuse obiectivele asumate şi măsurile propuse pentru gestionarea parcărilor din oraş cu rezultate sociale, economice şi de mediu.
„Scopul strategiei este realizarea unui cadru legal pentru dezvoltarea investiţiilor în domeniul parcărilor publice şi asigurarea necesarului de locuri de parcare concomitent cu descurajarea deplasărilor cu maşina proprie în zona centrală”, se arată în introducere.
În raportul de specialitate al proiectului se insistă că e necesară asigurarea de spaţii pentru toţi utilizatorii străzii, pietoni, ciclişti şi soferi şi că pietonii sunt prioritari iar maşinile vin pe ultimul loc în funcţie de importanţă.
Alternative
Spre deosebire de practica din viaţa reală, edilii insistă că trebuie redus traficul din zona centrală prin încurajarea deplasării pe bicicletă sau prin folosirea transportului în comun. Distanţa de la vorbă la faptă au putut-o constata recent orădenii care folosesc bicicleta în deplasările zilnice: Primăria a interzis ferm accesul bicicliştilor pe Corso fără a propune variante alternative.
Municipalitatea apreciază că banii încasaţi din parcări „pot” fi folosiţi ca „stimuli în promovarea variantelor alternative de transport, redistribuirea staţiului carosabil pentru a realiza piste de biciclete, trotuare mai largi, benzi de vegetaţie, benzi dedicate autobuzelor” etc. Anii trecuţi, municipalitatea asigura că banii încasaţi din parcări sunt destinaţi edificării de noi parcări supraterane.
Un lucru e bătut în cuie: „valoarea sancţiunilor trebuie stabilită la un nivel mai ridicat, în aşa fel încât valoarea scăzută a acestora să nu fie consecinţa unei rate ridicate de parcări ilegale”.
Până-n 2020
După o trecere în revistă a factorilor care au concurat pentru ca Oradea rutieră să arate cum e azi, strategia anunţă că „străzile din zona centrală urmează să fie reproiectate până în 2020 în vederea reabilitării acestora şi aducerii la un standard corespunzător”.
În realizarea proiectelor se va lua în calcul „viteza adecvată” la specificul istoric al străzilor din centru. Se propune „alternarea grupurilor de parcări”, câte „3-5 în fiecare grup, pe cele două laturi ale străzilor înguste” – şerpuiala creată astfel ar obliga şoferii să reducă viteza. Soluţia este propusă pentru străzi precum Eminescu sau Ciorogariu.
Strategia se referă şi la refacerea trotuarelor în zona trecerilor de pietoni. Acum, majoritatea zebrelor din centru sunt cu vizibilitate foarte redusă, tocmai pentru că Primăria a marcat locuri de parcare mult prea aproape de acestea. Soluţia: desfiinţarea unor locuri de parcare şi montarea de mobilier urban sau plantarea de arbori în intersecţii sau lângă trecerile de pietoni.
Plin de poliţişti culcaţi
Ca limitator de viteză, strategia propune ridicarea zebrelor la nivelul troruarelor pe străzile cu aflux mare de pietoni. De asemenea, se susţine introducerea de zone „Tempo 30” – viteza maximă 30km/h cu scopul de a face străzile mai liniştite.
Şi, în spiritul dar nu şi în litera Codului Fiscal, Primăria se arată dispusă să piardă din banii încasaţi din parcări, prin desfiinţarea locurilor aflate la cel puţin cinci metri de colţul străzilor.
Nu maşini
Strategia vorbeşte despre reproiectarea străzilor pentru a servi cu pioritate „interacţiunii dintre oameni”: străzile să aibă locuri unde copiii se pot juca, oamenii se pot plimba şi admira clădiri sau care pot găzdui evenimente.
Vorbeşte despre legătura pietonală nestingherită între Corso – malul Crişului – Cetate dar şi de o reţea velo „care va asigura legătura dintre pista amplastă de-a lungul Crişului Repede şi pieţele, şcolile centrale cu zona comercială”. Asta s-ar face tot prin eliminarea de locuri de parcare de pe asfalt.
De asemnea, ar ruma să fie desfiinţate locurile de parcare de pe străzile care intersectează Corso-ul, pe o lungime de până la 30 de metri de intersecţii – spaţiul rezultat ar urma să fie alocat teraselor.
Parcări roşii
Pe lângă cele două categorii de parcări existente acum, galbene şi albe, „în funcţie de evoluţia cererii de parcare, se va putea introduce şi a treia zonă de parcare (zona roşie) în zonele cu cerere foarte mare. În aceasta tarifele de parcare vor fi mai mari ca în zona galbenă şi durata de parcare mai scurtă”, se arată în strategie.
În contrapondere, în zona pieţelor agroalimentare şi la Primărie, se propune menţinerea sistemului cu parcare gratuită pentru 30 de minute sau o oră, cu creştere a costului progresivă în funţie de timpul de staţionare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!