Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) împreună cu patronatele din transporturi – a depus la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propunerea comună de modificare a proiectului de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule.
Propuneri
Una dintre modificările cerute de transportatori este posibilitatea încheierii poliţei RCA pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni calendaristice. De asemenea, ei mai cer ca în actul normativ să se prevadă posibilitatea suspendării polițelor de asigurare pe perioada cât autovehiculul este imobilizat, din diferite motive. Să fie stipulată în lege posibilitatea decontării directe, aceasta fiind opțională pentru asigurați, este altă solicitare.
Transportatorii vor o decontare mai rapidă a reparaţiilor, plata să se facă în maxim 30 de zile calendaristice. Introducerea unui capitol distinct în lege, care să reglementeze primele de asigurare și transparentizarea modului de calcul al primei RCA, precum și prezentarea modelului de calcul actuarial sunt alte propuneri.
Penalitățile de întârziere la plata daunelor de către companiile de asigurări să rămână de 0,2% pe zi, ca și până acum, iar furnizarea de informaţii ale asiguraţilor către asigurator să fie eliminate.
Asiguratorii să fie obligaţi să furnizeze asiguratului calculul actuarial şi indicatorii utilizaţi pentru fundamentarea preţului RCA, iar ASF să calculeze un preţ de referinţă.
De asemenea, COTAR mai solicită sancţionarea asiguratorilor în situaţiile în care nu informează ASF cu privire la modificarea calculului actuarial în maxim 30 de zile de la modificare, neinformarea ASF cu privire la modificarea oricărui indicator utilizat la calcularea preţului poliţei RCA şi în cazul calculării greşite a preţului poliţei RCA.
Transportatorii mai vor calculul pentru mallus în funcție de valoarea daunei şi prevederea în lege a unor modalități de responsabilizare a conducătorului auto.
„Putem spune că cele mai multe dintre cele 14 puncte propuse de noi au fost acceptate, excepții fiind punctul 8, unde am căzut de comun acord ca penalitățile să rămână de 36% pe an, așa cum a propus ASF. De asemenea, punctul 11, unde trebuie să găsească o modalitate de calcul. Punctul 12 este parțial acceptat, iar punctul 14 a rămas să se mai discute. Putem spune că aceasta este o primă victorie a noastră, prin retrimiterea proiectului de lege de la Senat înapoi la ASF”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele (COTAR).
Actuala formă a proiectului de lege, care conține propunerile transportatorilor, a fost aprobată de ASF și se va trimite către Guvern, pentru a se adoopta prin Ordonanță de Urgență.
Citiți principiile noastre de moderare aici!