Primul concert din această săptămână al Filarmonicii de Stat Oradea va fi susţinut joi şi îl va avea la pupitrul dirijoral pe maestrul Jankó Zsolt iar ca solist pe oboistul filarmonicii, Gáti Sándor. Cel de al doilea concert va avea loc vineri, avându-i ca invitaţi pe dirijorul spaniol Cesar Alvarez și pe violonistul Artur Kaganovskiy, nume cunoscute în cele mai faimoase săli de concerte ale lumii. Aceştia din urmă, aflând de amânarea concertului lor programat în această săptămânâ, principalul motiv al amânării fiind lipsa fondurilor, s-au oferit, fără nici un fel de pretenții materiale, doar de dragul muzicii, să susțină totuși acest concert, după cum a anunţat în conferinţa de presă directorul artistic al Filarmonicii, Kurucz Tibor.
[eadvert]
Concertul de joi se va deschide cu Wolfgang Amadeus Mozart, Flautul fermecat – uvertură. În ultimul an al vieţii, Mozart realizează una dintre cele mai originale capodopere ale sale, Flautul fermecat. Este o operă în două acte, cu un lied scris în limba germană de Emanuel Schikaneder. Premiera absolută a operei a avut loc la Viena, la Burgtheater, la 30 septembrie 1791, sub conducerea muzicală a compozitorului.
Programul va continua cu lucrarea lui Johann Nepomuk Hummel: Introducere, temă și variațiuni pentru oboi și orchestră în Fa major, op. 102. Johann Nepomuk Hummel a fost un compozitor austriac şi un pianist vituos. Muzica sa reflectă tranziţia de la epoca muzicală clasică la cea romantică.
Ultima parte îi va aparţine lui Ludwig van Beethoven, cu Simfonia a IV-a în Si bemol major, op. 60. Lucrarea a fost compusă în vara anului 1806, premiera simfoniei având loc în martie 1807 într-un concert privat la reşedinţa prinţului Joseph Franz von Lobkowitz.
„Uvertura este o capodoperă, o muzică complexă, polifonică, ceea ce nu prea întâlnim la alte piese de ale lui Mozart. S-au scris foarte multe despre cele trei acorduri care sunt semnele francmasoneriei. De fapt şi tematica operei se spune că este o iniţiere în cercul lor. Muzica este absolut genială, foarte bine conturată, este o uvertură de succes. Toate lucrările lui Mozart sunt dificile pentru orchestră dar aceasta este dificilă mai ales pentru cordari pentru că este nevoie de o lejeritate şi o precizie foarte mare. Cât despre Beethoven, mie îmi place foarte mult simfonia asta, în special partea a doua. Berlioz a spus că partea a doua parcă nu a fost scrisă de un om, ci de un înger. Este superbă partea lirică, rar întâlnim o melodicitate aşa de fragilă la Beethoven. Are un iz romantic partea a doua. Celelalte părţi sunt clasice. Ca şi simfonie este foarte închegată. Introducerea de la prima parte este foarte lungă, cea mai lungă scrisă până atunci, ceva misterios din care se naşte prima parte, Allegro vivace, o bucurie imensă”, spune dirijorul Jankó Zsolt.
Pentru oboistul Gáti Sándor, concertul este o provocare ca şi instrumentist de orchestră să cânte ca şi solist. „Lucrarea lui Hummel este deosebită, una dintre puţinele lucrări cu temă şi variaţiuni pentru oboi şi orchestră, o lucrare plină de optimism. Este rar cântată, deşi este o piesă foarte reuşită”, spune solistul.
„Muzica ne uneşte”
Concertul extraordinar de vineri propune un rafinat dialog muzical între Vivaldi şi Piazzolla, sub bagheta dirijorului spaniol César Álvarez, avându-l ca solist pe violonistul de origine rusă Artur Kaganovskiy din New York.
„Acest concert Vivaldi – Piazzolla va fi unul foarte interesant, o antiteză a epocilor, clasic vs. contemporan, a stilurilor şi a modalităţilor de abordare a temelor muzicale, a strategiei de dezvoltare a ideiilor şi a orchestraţiei, o porvocare de stil şi de tehnică pentru interpreţi şi solist. Anotimpurile lui Vivaldi vor fi dublate de perechea lor sud-americană a lui Piazzolla. Vom începe concertul cu Primăvara de Vivaldi, după care va urma vara de Piazzolla şi tot aşa până când concertul se va termina cu Primăvara de Piazzola”, precizează Kurucz Tibor.
Vivaldi, compozitor italian de profesie preot catolic, este considerat cel mai de seamă reprezentant al barocului muzical veneţian. Este considerat a fi compozitorul care a dat cea mai mare strălucire genului concerto în perioada barocului. A scris în 1721 celebrele concerte Anotimpurile, Vivaldi dorind să îi ajute pe ascultători să înţeleaă muzica însăşi, să faciliteze transformarea percepţiei auditive într-o imagine complexă, adăugând fiecărui tablou o imagine literară.
Muzicianul argentinian Piazzolla, compozitor şi bandoneonist, s-a născut în 11 martie 1921. Cu acest concert Filarmonica sărbătoreşte 100 de ani de la naşterea compozitorului. Acesta a revoluţionat muzica de tango în ceea ce s-a numit tango nuevo, replica tradiţionalului tango argentinian, ajuns la forma colorată, cu un limbaj ritmic original, spirit puternic dramatic şi pasionat. Lucrarea Anotimpurile la Buenos Aires a fost compusă în 1965.
Concert simbolic
Dirijorul César Álvarez a decis să propună orchestrei orădene şi melomanilor varianta alternantă a concertelor pentru că o consideră foarte simbolică în aceste timpuri. „Este un concert simbolic acum, pentru că pandemia ne-a arătat tuturor că nu mai contează graniţe, ţări, virusul este peste tot. Conceptul presupune alternarea lucrărilor Vivaldi – Piazzolla pentru că în cele două emisfere, dacă într-un loc e vară, în celălat e iarnă, şi reprezintă o fuziune între cele două muzici. Este o idee minunată. Este a patra oară când lucrez cu orchestra din Oradea şi mi-am făcut mulţi prieteni aici. E importantă orchestra Filarmonicii pentru oraşul dumneavoastră pentru că ceea ce transcede dincolo de noi e cultura, sunt scriitorii, sculptorii, pictorii, muzicienii. Pentru oameni cultura e la fel de importantă ca şi mâncarea, e hrana spirituală”, spune dirijorul.
Cât despre Artur, César Álvarez îl consideră unul dintre cei mai valoroşi violonişti pe care i-a cunoscut. Îl ştiede mulţi ani şi au făcut multe concerte, multe turnee împreună.
Artur Kaganovskiy continuă ideea, subliniind că este un lucru uimitor atunci când există coeziune între artiştii internaţionali, o conexiune specială, inclusiv la nivel personal.
„Când eu și César am venit aici întotdeauna am simţit că nu trebuie să pornim totul de la zero, am venit ca-ntr-o familie şi este foarte important, aşa cum a spus şi el, să ne păstrăm cultura pentru că este singurul lucru care ne face să mergem mai departe. Suntem aici împreună să facem muzică, suntem aici să îmbogăţim viaţa culturală şi îi încurajăm pe toţi colegii să facă la fel. Sarcina noastră este de a conecta oamenii, pentru că fără cultură, fără muzică suntem doar nişte roboţi. Noi perseverăm, iar în aceste momente dificile oferim două mari concerte, joi şi vineri. Eu mă simt privilegiat să lucrez la acest nivel şi inspirat pentru că indiferent de circumstanţe, consider că întotdeauna am ceva nou de învăţat. Nu avem nevoie să spunem cuvinte, cântăm o notă şi totul e acolo, muzica ne uneşte, e important doar să vii şi să asculţi şi vei înţelege pentru că este aceeaşi limbă pentru toată lumea”, spune violonistul.
Artur Kaganovskiyinterpretează în prezent pe vioara. „Ex-V. Pikayzen”, construită în anul 1720 de Carlo Antonio Testore.
Citiți principiile noastre de moderare aici!