Oradea metropolitană nu este sinonimă cu realizarea unor noi drumuri în zona metropolitană. E nevoie atât de transport public, cât și de punerea în valoare a cadrului natural.
De bună seamă că nu se poate vorbi despre o reală zonă metropolitană constituită în jurul Oradiei decât în prezența unui transport metropolitan integrat, care să genereze o realitate urbană și suburbană susținută prin utilități. În același timp, resursa naturală existentă trebuie obligatoriu protejată, astfel încât dezvoltarea să țină cont de toate aspectele vieții de tip urban și suburban. Adică, dincolo de drumuri, există și nevoia unei infrastructuri de recreere, într-un lume care aleargă tot mai mult după spații și timpi de calitate. Cazul centurii Sântandreiului, pe un traseu ce ar urma să fractureze superba, dar neglijata luncă a Crișului, stă mărturie, în acest sens.
Noile drumuri de legătură ale Oradiei cu Sântandreiul, Nojoridul, Sânmartinul, Oșorheiul și Biharia sunt cât se poate de necesare. Dar se cer puse în operă în complementaritate cu pași concreți de dezvoltare a transportului metropolitan, în condițiile în care există căi ferate secundare care zac în jurul Oradiei. Așadar, este nevoie de transport rutier, dar și feroviar. OTL are ambiția de a deveni un operator regional cu standarde de calitate rezonabile, iar modernizarea flotei cu tehnologie de ultimă oră stă mărturie în acest sens. Din păcate, există încă multe piedici pentru ca transportul metropolitan să își dezvolte operațiunile, de vreme ce unii primari preferă operatorii comerciali în locul unui operator de transport public în sistem integrat, cu abonamente urbane și metropolitane.
Șefii OTL sunt ambițioși, însă deocamdată trebuie finalizată modernizarea flotei, îmbunătățirea și extinderea infrastructurii municipale. De asemenea, trebuie digitalizată, în chip util, relația cu călătorul.
Prin Oradea circulă deja un autobuz hibrid Mercedes Citaro cu podea josă, lung de 10 metri. Ni se transmite că are deja circa 15.000 de kilometri la bord. Altele urmează să apară pe străzile din oraș, cât de curând. „Sperăm ca până la sfârșitul lunii martie să ajungă toată cele 15 autobuze hibrid. Primul autobuz hibrid e la echipare, în București”, transmite directorul general OTL, Mircea Viorel Pop. Un astfel de autobuz costă circa 300.000 de euro. Azi, din flota OTL mai fac parte alte șase autobuze Mercedes Conecto noi, cu podea joasă, achiziționate în 2016, lungi de 12 metri, cu norma de poluare Euro 6D. Sunt dotate cu camere de supraveghere video, iar conducerea OTL transmite că aceste sisteme au ajutat deja la depistarea și prinderea vandalilor.
Vor autobuze hibrid + hidrogen
Pentru viitor, OTL vrea un parc de autobuze bazat pe cele hibride, însă există și ambiția ca în Oradea să circule măcar zece autobuze nepoluante, cu hidrogen! Aceasta în condițiile în care nicăieri în Europa nu există încă un transportator public care să dețină o flotă formată 100% din autobuze prietenoase cu mediul, pe hidrogen.
[eadvert]
„Dorim să mai achiziționăm încă 30 de autobuze hibrid. O parte vor avea lungimea de 18 metri, ca să putem asigura condiții normale de călătorie la ore de vârf, către operatorii industriali. De asemenea, sper să găsim fondurile europene necesare pentru a achiziționa aceste autobuze pe hidrogen. Ne dorim zece autobuze cu hidrogen. Costă 600.000-700.000 de euro unul, dar ar fi un autobuz 100% curat, care ar produce doar apă în urma sa”, afirmă directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic. Acesta speră că Direcția de Management Proiecte cu Finanțare Internațională (DMPFI) din Primăria Oradea va găsi sursa de finanțare pentru acest obiectiv îndrăzneț. Cu cofinanțarea de rigoare, din partea municipalității orădene. Șefii OTL și-ar dori astfel ca măcar în zona centrală a orașului să circule doar autobuze OTL nepoluante.
Pe lângă ambițiile privind dotările parcului de autobuze, OTL așteaptă să sosească de la Arad și celelalte zece tramvaie Astra Imperio, care vor întregi achiziția de douăzeci de tramvaie noi, moderne, românești, pe fonduri europene.
Mașina sau tramvaiul, în subteran?!
Conducerea OTL are în vedere și partea de infrastructură, iar directorul general Pop vine cu o variantă-șoc! „Am propus o linie de tramvai subteran între Gară și Crișul! De asemenea, sunt solicitări pentru prelungirea liniei de tramvai spre Episcopia Bihor și chiar și în spatele Gării”, afirmă Pop, precizând că ultimele două solicitări sunt condiționate de aspectul ce privește numărul real de călători. În privința ipotezei-șoc pentru linia subterană de pe Republicii, dintre Gară și magazinul Crișul, Viorel Pop spune că astfel s-ar degreva bulevardul, care colectează traficul atât din direcția A3 – Biharia și Satu Mare, cât și cel de pe Șoseaua Borșului.
Însă ce își dorește șeful OTL nu cadrează cu planurile Primăriei, care și-a anunțat deja intenția pentru pasaje rutiere noi, la magazinul Crișul și la Gară…
Variante feroviare metropolitane
Rămâne de văzut în ce măsură se va putea dezvolta OTL pe cale ferată, spre zona metropolitană. Există căi ferate nefolosite, abandonate, distruse pe alocuri, spre Sânmartin – Băile Felix, dar și pe direcția Sântandrei – Girișu de Criș – Toboliu – Cheresig. În schimb, directorul tehnic Revnic spune că se poartă deja discuții privind posibilitatea prelungirii liniei de tramvai până în Borș. „Să vedem dacă reușim să deservim atât parcul industrial cât și Primăria Borș, cu o linie de tramvai până în Borș”, spune acesta.
Însă deocamdată, extinderile imediate ale OTL sunt mult mai adaptate posibilităților reale. În 2020, între liniile OTL a apărut și linia 29 strada Transilvaniei – Eurobusiness Parc 2, iar OTL speră ca și în 2021 să mai introducă alte câteva linii. „Am introdus și linia 515 Oradea – Sîntelec, comuna Hidișelu de Jos, unde avem cinci curse pe zi”, spune directorul Pop. Urmează să intre în ADI Transregio, cu OTL operator unic, comunele Tileagd și Ineu. La Oșorhei primarul are rețineri, iar la Sântandrei și Girișu de Criș, cei doi primari sunt prieteni cu actualul operator comercial, Teșan. Deci fug de OTL.
Ce se întâmplă în Oradea
Revenind în oraș, rămâne de văzut când va fi finalizată noua linie de tamvai Calea Aradului – strada Făgărașului – Cantemir, pentru care Primăria Oradea a fost sancționată dur, cu 100% corecție a fondurilor europene, speță atacată în instanță. În cadrul amplului proiect de refacere al bulevardelor Nufărul – Cantemir, există și obiectivul realizării unei unde verzi pentru tramvaie.
Unda verde Nufărul – Cantemir și reabilitarea unor porțiuni de linie ferată pe relația Piața Unirii – Primăriei – Biserica Emanuel și Olosig – Piața Rogerius – Pod CFR – Sinteza sunt alte îmbunătățiri ale transportului feroviar urban, cu un orizont de așteptare concret. „Încercăm să obținem fonduri pentru modernizarea întregului depou de tramvaie. Aceasta înseamnă și înlocuirea întregii infrastructuri de automatizare – macaze. De asemenea, vrem o hală nouă pentru noile tipuri de autobuze”, adaugă directorul tehnic Revnic.
Directorul economic, Romeo Nica arată totuși că pandemia a afectat finanțele OTL. 1,8 milioane de euro reprezintă scăderea încasărilor, în 2020. Logic, de vreme ce s-a stat acasă. „Dacă nu ne ajuta Primăria, puneam lacătul. Cel mai scump e muncitorul. Degeaba ai toată tehnica, dacă nu ai cine s-o urmărească”, subliniază directorul general Pop.
Saga transportului metropolitan. OTL s-ar extinde pe o rază de 60 de kilometri!
Trimite articolul
XOradea-Bolo-PnL Über Alles !
-
Parca spuneai ca te-ai retras? Iar trebuia sa iti vad o dobitocenie nazista
-
Alles cu un singur L mai degraba
-
Deutschland über alles / daca te chinue germana
-
-
Dropu nebunu se zice de acum incolo Adolf.
Autobuze cu hidrogen? Hmm..Mai bine faceti tramvaie cu heliu, asa puteti sa le faceti sa mearga fara sine, in aer.
autobuse pe hidrogen, cand toata lumea cumpara electrice? 😀 Daca oricum sunt bani de la UE, de ce ii frica de electrice, Clujul a cumparat nu una si sunt silentioase, nu ca cele Mercedesuri la noi cu motor de diesel (si cel hibrid mai mult circula cu moturul de diesel, numai la pornire ajuta un pic motorul elecric cat am vazut), vorba aia ca trebuie schimbat in 4 ani acumulatorii ii o poveste numai, sunt orase unde circula de mai multi ani si inca circula…
Iar panourile noi sunt geniale, in locul vechi unde a fost 2 randuri acuma sunt afisate 3-4 randuri, depinde de text, de la distanta nu vezi ce scrie acolo, chiar a fost greu de cumparat din banii UE panouri un pic mai mari?
-
Alea nu sunt ca tu sau vreun calator sa le citeasca. Panourile sunt doar pentru decontarea unor bani. Se mira ca le-au scazut veniturile. Eu nu mi-am mai facut abonament de doi ani, fara legatura cu pandemia, pur si simplu m-am saturat sa stau in statie in frig, asteptanad bataia lor de joc. De cand a plecat Csuszi sunt in cadere libera, se vede ca e management liberal.
De unde adunati atatia cretini pe la OTL si Primarie? Acum cand se cere MOBILITATE , voi vreti sa faceti linii fixe de tramvai, daca se poate si ingropate in subteran, sa fie suficient pentru betonat????
Inloc sa puneti accent pe intretinerea infrastructurii rutiere si sa introduceti autobuze minim poluante, voi trageti pe nas si visati ??
Autobuzul e solutai flexibila, daca nu exista calatori pe o anuimita ruta, o mut doua strazi mai incolo … cu tramvaiul ce plm faceti? A, da, solutia tipic de Oradea. calatori ceva mai putini? Rarim la maxim tramvaiele.
Birta bineinteles in umbra marelui Betonator inca viseaza pasaje la gara … pentru ce ? Hai ca la Crisul e naspa intr-adevar, stau bogatasii de pe dealuri prea mult la semafor, ca si la Magheru …
-
Nu ca Birta viseaza
Bolojan dicteaza si acum ce face Birta. I-a lasta proiecte pe zeca ani, el a spus asta. Birta nu are voi sa-si impuna un singur proiect sau parere. El e o sluga -
Toate orasele din vest, introduc tramvaie, numai mințile voastre luminate nu le convine. La Szeged au prelungit linia de Tramvai până la Hodmezovasarhely, la vreo 30 de km de oras, la Debretin vor sa extindă liniile de tramvai, la Miskolc au extins tramvaiele, la Zaragoza au introdus tramvaiele în ultimii 10 ani, dar voi visați doar autobuze, mai ales electrice, ca trebuie 2 ca sa înlocuiești un autobuz diesel… ca atata e mentalitatea românească… Din toate orasele europene, doar în cele românești au fost scoase tramvaiele, în ultimii ani, Constanța, Bucuresti, Reșița, Brasov… mentalitate de…
-
Muta-te mutule acolo…..la Zaragoza.
-
Ce fumeaza oare astia de pe la Primarie si de pe la OTL?
Tramvain subteran cum? Ca la crisu se face pasaj subteran ca pe magheru. Unde va trece daca e pasajul? Auzi tu la ei ca sa-l extinda pe deal de e cerere!!!! Cum sa spui ca il bagi de exista cerere., intr-o tara civilizata se introduce linia si drumurile apoi in 2 ani zona e plina de blocuri si case. Ei vin doar sa culeaga profitul la sfarsit. Unde sa bagi tramvai in jurul orasului ca in cartierele noi de abia au loc doua masini printre case. Nu s-a lasat loc nicaieri pt o strada cu 4 benzi pt noi bulevarde. Este un haos in planul urbanistic. Case si blocuri unu langa atul, blocuri noi fara parcari.
-
De parca fix “saracii” aia de pe dealuri or sa mearga cu tramvaiu’… Pe zi ce trece imi dau seama tot mai mult ca primaria e condusa de niste handicapati mintal. Astia vor face si niste exproprieri de vile pe deal, sa vada si cetatenii de acolo cum e sa se sacrifice pentru binele … asa-zis comun. Vai de orasul asta ce-a ajuns.
-
Ca naiba circula cu tramvaiul acolo, ca toti au 2-3 masini, iar copii sunt dusi cu masina. Poate pt Micula jr sa aiba statie in fata casei pe Colinelor
-
Da’ voi unde va credeti la Birtin?
De ce nu OZNuri? E mai ieftin. Si mai furma si mai furam. Agenda 2030
Tramvai subteran se numeste METROU!
Nu mai bine facem un metrou?
-
Curse de avion in subteran!
Oricum nu mai e loc pe aeroport fiind sute de mii de curse de cand l-a preluat bolovan. Bihorel nu mai zbiara zilnic de aeroport, acum e ok.
nu zic, ca si eu m-am gandit ca tramvaiele ar trebui puse sub pamant, dar atunci incepand de la Magheru pana la gara, nu zic… am si zis unor prieteni care e vatman, se poate ca de acolo vine idee, nu stiu… dar asta asi presupune un pasaj de 1-2km… pasajul la Magheru au facut intr-un an care e un pasaj de 30m sau cat si a costat peste 1 milion de EURO. Dati seama cat costa un pasaj de 1km deasupra drumului de la Crisul pana la Gara? cate piloti trebuie furate… ar fi cam peste 50 de milioane de euro lejer… si ca si timp asi dura minim 5 ani, daca pasajul pe Magheru au facut intr-un an… pana atunci nu ca n-asi circula tramvaiul acolo, dar nici altceva, nici masinile, nimic, ca ne trebuie loc ca sa faca forajele, excavariile, turnarea peretiilor, punerea miilor de grinzi, etc… in Viena sunt zone unde tramvaiele circula sub pamant ca si metrou, dar chiar credeti ca Oradea cu firmele sale sunt in aceeasi liga ca Viena, sincer? hai sa zicem ca primim bani de la UE pentru asta, dar firma care face linia noua de tramvai nu e in stare sa face 8km de cale in 2 ani pe teren unde nu circula aproape nimeni langa Peta, abia au ajuns la jumatatea traseului, cum puteti sa visati despre mutarea tramvaielor sub sosea? 😀 mai bine renovati liniile actuale, ca ultimele portiuni au fost renovate acum 12-15 ani, pentru firmele de casa si aceea costa problema sa schimbe intr-un an o portiune de 2km…
-
Dropu zis Oradeanu zis Adolf e un prost de doi bani – lejer.
-
😂😂😂😂😂😂😂
-
-
Oredeanu mutat din Moldova taci in pwla mea nu mai zi nimic esti prost de bubui, rahat ce esti.
-
Rahat ce esti tu… tu te crezi ca baiatul tau Birta stie sa faca cu firmele de casa a partidului un pasaj de 2km intre Crisul si Gara Centrala? Abia au reusit sa le faca un pasan subteran ib oras unde nu “inchapa” un autobus in pasaj, au pus limitatoare cand la bun inceput a fost vorba ca o sa fie repusa linia 15 acolo, dar asa nah, asa au finalizat-o… da, vinituri gen Bolojan si Birta habar n-are ce canale sunt sub sosea cum n-au stiut canalul care vine din Doja…
-
Lasa tu canalele din Oradea smecheras ce esti. Habar nu ai nici tu nici prietenii tai despre Oradea.
-
-
Oare visatorii astia numiti acolo politic si pusi sa vorbeasca aiureli in loc sa taca si sa se mai informeze despre ce mai e nou in lume si apoi raportat la mizeria saracacioasa -balcanica de la noi,cu vise de hibrizi cu hidrogen sau heliu sau alte básini oare au uitat sau nici n-au auzit de troleibuze? Un astfel de parc de troleibuze pentru transportul in comun la ora actuala si in conjunctura economica de aici ar fi cel mai ieftin si nepoluant mod de a realiza un transport in comun cat de cat comod si ieftin care ar satisface toate cerintele de mediu actuale.In plus parcul de autobuze existente ar putea fi transformat cu usurinta si la pret mic in troleibuze iar extinderea liniilor facut cu minimum de deranj si de investitie doar pentru suportul liniilor electrice plus transformatoare in curent continuu care de fapt deservesc si tranvaiele de la noi.Desigur astfe nu mai e loc de dat lucrari la firmele de familie care sunt obisnuite sa capuseze fondurile comunitatii,iar decidentii ar pica de la o gramada de “para indarat”cu care sunt obisnuiti de atat de amar de vreme.S-ar putea face numai sa se vrea.
Tramvai in zona dealurilor, hai ca e buna asta, acolo sunt numai vile si oameni cu bani toti au masini, copii lor sunt dusi cu masinile, cine naiba circula cu tramvaiul pe dealuri, si cum bagi tramvaiul pe dealuri , numai handicapati la primarie si OTL. Pe cand o sa vedem o dezvoltare adevarata la periferie, dinainte sa fie lasat loc pt strazi largi unde se poate baga tramvai si 4 benzi, strazi secundare si apoi stradute unde se fac acse si blocuri. Nu haosul din zona Grigorescu, Cihei, Nufaru, Sanmartin (zona cea mai dezvoltata, si care se dezvolta), nu ai nici macar o strada principala, nu ai loc pt o viitoare linie de tramvai, casele deja sunt facute pana in soseaua Nufarului Sanmartin. Asta e gandire de viitor , dezvoltare trainica si durabila. Ei vor ca dupa ce fac privati case si blocuri apoi sa vina cu buldozerul sa bage tramvaiul. Nu poti baga linie de tramvai spre cartiere de case mari ca suprafata care au o densitate mica de locuitori ca ai diistante mari de la tramvai pana la ultimile case. Nu pui Nufaru care pe 4 km patrati are 35000locuitori cu toata zona de dealuri care are vreo 30-35km patrati si maxim 10mii locuitori, cum faci o linie de tramvai sa deserveasca rentabil o asemenea zona. Vorbiti prostii fara voi, nici macar autobusele nu sunt rentabile acolo si de aceea circula foarte rar in Podgoria, spit TBC, si pe Doja sus . Terminati sa bagati blocuri peste tot in oras , mai bine intr-o zona noua a orasului faceti loc pt ele si acolo sa puneti o noua linie de tramvai, fara a suprasufoca orasul in zona central cu betoane si blocuri, asta ar fi o dezvoltare sanatoasa. Momentan nici liniile de tramvai spre comune nu sunt rentabile , ca au populate mica si doar la orelle de varf ar fi calatori in rest nu vad cine umbla dintr-o localitate de maxim 5000 locuitori cum e Bors, Osorhei, doar cu Sanmartin si Santandrei poate ar fi ceva, dar acolo toti au masini
Ați zis că băgați linie de autobuz in centru pe străduțe…. Când??? Și eu m-aș urca de pe Roman Ciorogariu să mă duc în centru sau la gara .. că tot încep curând copii școala… fizic
-
Unde bagi bus pe Roman Ciorogariu si cum vireaza pe langa penitenciar?
-
Autobuzele alea mici, galbene, încap foarte bine pe străzile alea. Așa și era vorba… Dar se pare că doar vorbă era.
-