Concertul de joi, 7 noiembrie, al Filarmonicii de Stat Oradea se intitulează „Dans sub clar de lună”. Începând cu ora 19:00 la Sala de concerte „Enescu – Bartók” se va putea audia un program cu trimitere directă la noțiunea de dans și la strălucirea lunii.
În prima parte se va interpreta Dans macabru și Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Camille Saint-Saëns, iar în partea a doua Clair de Lune de Claude Debussy în variantă orchestrală și Alborada del gracioso, alături de Suita Daphnis et Chloé nr. 2 de Maurice Ravel.
La pupitru se va afla dirijorul Vladimir Lungu, solişti fiind violonistul Nagy Kálmán și pianistul Mihai Diaconescu, acompaniaţi de Orchestra Filarmonicii de Stat Oradea.
Lucrarea din deschiderea concertului Danse macabre de Camille Saint-Saëns este un poem simfonic de mici dimensiuni, compus în anul 1874, cu premiera în 24 ianuarie 1875. Compozitorul a pornit de la idea de a scrie un cântec pentru voce și pian în anul 1872, pe un text în limba franceză de Henri Cazalis. Totuși, doi ani mai târziu a extins piesa și a înlocuit partea vocală cu o parte solistică pentru vioară, transformând astfel piesa într-un poem simfonic.
Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră, op. 22 de Camille Saint-Saëns a fost compus în anul 1868 și a devenit cel mai cunoscut concert al său scris pentru instrumentul cu claviatură. A fost dedicat doamnei A. de Villers (născută de Haber), care a jucat un rol important în viața compozitorului. La premiera din 13 mai 1868 Camille Saint-Saëns s-a aflat la pian, iar Anton Rubinstein la pupitrul dirijoral.
Clair de lune este denumită partea a treia din Suite bergamasque, o lucrare formată din patru segmente și scrisă pentru pian, din creația lui Claude Debussy. Compunerea sa a început în 1890, însă revizuirea și publicarea ei datează din anul 1905. Clair de lune a devenit una dintre cele mai importante compoziții ale lui Debussy și probabil cea mai ușor recognoscibilă dintre lucrările sale.
Alborada del gracioso este ultima mișcare din suita pentru pian Miroirs (Oglinzi) compusă de Maurice Ravel în 1905. Varianta orchestrală a fost scrisă de compozitor după 14 ani și introdusă în diferite programe de concert, în timp ce în variantă pianistică este interpretată de obicei ca parte a lucrării integrale.
Daphnis et Chloé este o simfonie coregrafică scrisă pentru orchestră și cor fără cuvinte, care a fost finalizată de Maurice Ravel în 1912. Este alcătuită în trei secțiuni mari și numeroase scene de dans, fiind cea mai lungă lucrare din creația lui Ravel. Cu toate că a fost compusă ca un balet, este interpretată mai frecvent ca o piesă de concert, în variantă integrală sau parțială.
Biletele pentru concert s-au pus în vânzare pe platforma bilete.ro și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!