Joi, senatorul Cornel Popa a vizitat şantierul Autostrăzii Transilvania, din nord-estul Bihorului. Parlamentarul liberal s-a deplasat în teren, împreună cu reprezentanţii mass-media. Acţiunea a avut loc cu prilejul împlinirii a zece ani de la întâlnirea de la Oradea. Pe 23 iunie 2001, mai mulţi parlamentari români şi maghiari se întâlneau la Oradea, la iniţiativa lui Cornel Popa, pe atunci deputat. A fost întâlnirea ce a demarat, practic, lobby-ul pentru acest proiect major de infrastructură. Partea maghiară a fost cea care a susţinut necesitatea construirii unei autostrăzi care să lege Budapesta de Bucureşti, trecând prin Ardeal. A urmat atunci întâlnirea dintre cei doi premieri ai vremii, Adrian Năstase şi Peter Medgyessy (ambii social-democraţi – n.r.), demersurile finalizându-se cu decizia Guvernului Năstase de a realiza autostrada Borş – Braşov. Contractul a fost dat unei companii americane – Bechtel – prin atribuire directă. Decizia Guvernului Năstase a venit chiar înaintea aderării României la NATO – organism dominat în bună măsură de Statele Unite…
Penalităţi pentru Autostrada Transilvaniei
Joi, Popa şi jurnaliştii au mers pe tronsonul bihorean al autostrăzii, între Sânlazăr şi Suplacu de Barcău. Iniţiativa senatorului liberal a avut menirea de a trage încă un semnal de alarmă către Guvernul României. Cabinetul Boc pare să fi abandonat proiectul autostrăzii transilvane, după ce în 2010 s-au finalizat cei 10 kilometri dintre Câmpia Turzii şi Turda, iar anterior se inauguraseră alţi 42 de kilometri, între Turda şi Gilău. Aşadar, azi sunt funcţionali 52 din cei 415 de kilometri, cât are în total autostrada. Toţi în judeţul Cluj.
Azi, Guvernul României are datorii către antreprenorul general Bechtel, iar pentru fiecare zi de întârziere a plăţilor, se percep penalităţi! Trebuie spus, în acest context, faptul că dispoziţiile contractuale dintre Guvern şi compania americană sunt defavorabile beneficiarului. Într-o vizită la Oradea, în urmă cu ceva vreme, fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, spunea despre contractul dintre Statul Român şi Bechtel că e conceput de asemenea manieră, încât „Bechtel are doar dreptul, iar Statul Român doar obligaţii”!
Astfel stând lucrurile, celor de la Bechtel le convine să nu lucreze, cât timp curg penalităţile pentru neplata lucrărilor.
Modelul polonez
„Rugăm autorităţile de la Bucureşti să înlăture penalităţile şi să reia lucrul la Autostrada Transilvania. Cer ministrului de resort de la Bucureşti să ia modelul polonezilor, care, deşi nu aveau ca prioritate principală infrastructura de transport, au reuşit ca în ultimii trei ani să realizeze 600 de kilometri de autostradă”, a declarat ieri senatorul Popa, pe traseul autostrăzii, lângă localitatea bihoreană Dolea.
C.C
Citiți principiile noastre de moderare aici!