Concertul de joi seară al Filarmonicii propune spre audiere două lucrări compuse de iluştri reprezentanţi ai romantismului. În deschidere se va putea asculta Concertul pentru vioară și orchestră în re minor, op. 47 de Jean Sibelius. „Lucrarea este singura compoziţie concertantă a compozitorului finalndez Sibelius.
Lucrarea a fost compusă în anul 1904, şi este cunoscută în rândul violoniştilor ca find unul dintre cele mai dificile concerte pentru vioară din punctul de vedere al cerinţelor tehnice din partea solistului”, precizează directorul artistic al Filarmonicii, Kurucz Tibor. Versiunea iniţială a avut premiera în februarie 1904, sub bagheta lui Jean Sibelius, solist fiind Viktor Novacek, interpretarea neridicându-se la pretenţiile compozitorului. O nouă versiune, cu modificări substanţiale a avut premiera în noiembrie 1905, cu Richard Strauss ca dirijor, avându-l ca solist pe Karel Haril.
Cântă pe un Stradivari
Remus Azoiţei, invitatul Filarmonicii orădene, a absolvit Conservatorul din Bucureşti în 1995, la clasa lui Daniel Podlovski. Obţine apoi o bursă de studii la renumita Juilliard School din New York, unde are şansa să studieze cu Dorothy Delay şi Itzhak Perlman, la finalul pregătirii sale obţinând titlul de Master of Music.
A concertat în cele mai prestigioase săli ale lumii, apărând de asemenea și în numeroase festivaluri muzicale. Numit de către revista britanică The Strad ca „un virtuoz incurabil cu suflet şi tehnică fabuloase”, în 2001 este numit profesor de vioară al Academiei Regale de Muzică din Londra, unde mai târziu pune bazele Societăţii Enescu.
Remus Azoiței va interpreta la Oradea concertul de Sibelius pe o vioară Antonio Stradivari, creată în 1695. „Sibelius are un stil al lui. Este un concert întunecat. Din punct de vedere armonic contorsionează lucrurile foarte mult, crează nuclee de energie pe care nu le rezolvă şi crează altele. Partea întâi este o mică epopee întunecată, cu câteva momente pozitive gustate de public.
Partea a treia este o nebunie tehnică, o minunăţie artistică. Este de fapt încapsularea ideii de kalevala, epopeea naţională finlandeză bazată pe război. Întregul fundament este bazat pe un ritm specific. Din punctul meu de vedere inima lucrării este partea a II-a, care este un lied, o odă adusă dragostei. Este extrem de mişcătoare emoţional şi este una dintre capodoperele pentru vioară”, spune Remus Azoiţei, care concertează pentru prima dată la Oradea, fiind foarte entuziasmat de colaborarea cu orchestra orădeană.
În partea a doua se va putea audia Simfonia a VIII-a în Sol major, op. 88 de Antonin Dvořák. Această simfonie, cea mai cunoscută după simfonia a IX-a „Din lumea nouă”, este o lucrare foarte optimistă, caracterizată prin măreţie şi luminozitate.
Un concert omogen
Conducerea muzicală a concertului aparţine dirijorului permanent al Filarmonicii, maestrului Romeo Rîmbu. „Atât Sibelius cât şi Dvořák sunt ambii romantici. Dvořák aparţine «miezului» romantismului, Sibelius romantismului târziu. Însă au un punct comun important – sunt compozitori naţionali, Sibelius pentru Finlanda iar Dvořák pentru Cehia.
Putem spune astfel despre acest concert că este unul omogen din punct de vedere stilistic şi al exprimării artistice. Este o plăcere să abordez acest repertoriu. În mod special în această săptămână am simţit o relaţie foarte intensă cu orchestra, am lucrat foarte meticulos, şi sunt deosebit de optimist cu privire la reuşita acestui concert”, a mărturisit maestrul Rîmbu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!