Corpul secretarilor generali îndeamnă funcționarii să profite de faptul că nu a trecut legea care interzicea organizarea cursurilor de formare.
[eadvert]
Jurnal bihorean a trimis câte o solicitare către fiecare dintre primăriile din județ, prin care a cerut lista cursurilor de formare la care au participat angajații instituțiilor, în anii 2022 și 2023. Din răspunsurile primite rezultă că majoritatea primăriilor și-au trimis funcționarii la cursurile obligatorii, cursuri de perfecționare sau specializare, cu prețuri de bun simț, cele mai multe desfășurate în Oradea, Băile Felix sau online. Însă sunt și câteva excepții.
Primăria Avram Iancu a plătit 3 cursuri, cu prețuri cuprinse între 5.880 de lei și 8.480 de lei, în anul 2022. La cursuri au fost trimiși, pe banii contribuabililor, secretarul general al primăriei, Dorin Călin David, un referent superior și un inspector principal. Toți au avut însoțitori la cursurile desfășurate pe litoralul românesc.
Astfel, secretarul general Călin David a participat la un curs de Resurse Umane, organizat de Lectoform Consulting, timp de o săptămână, în perioada 24-30 iunie 2022, la Jupiter. Costul a fost de 8.480 de lei, taxa pentru curs fiind de 990 de lei, diferența însemnând cazarea și masa. Primăria ne-a informat că funcționarul a fost însoțit la curs, fără să ne dea detalii dacă acesta și-a dus cu el întreaga familie sau doar soția.
Un referent superior din cadrul compartimentului de Relații cu Publicul și Arhivare a fost trimis la un curs de Etică profesională și comunicare cu cetățenii, timp de o săptămână, în perioada 21-28 august 2022. Organizat de aceeași companie, cursul a costat 990 de lei, iar cazarea și masa 4.890 de lei.
Un inspector principal din cadrul compartimentului Registrul agricol a mers și el la Jupiter, în perioada 24-31 iulie 2022, pentru a urma cursul Registrul Agricol și Cadastru. Costul instructajului organizat de Faxmedia Consulting a fost 1.130 de lei taxa de curs și 5.775 de lei cazarea și masa.
Cu familia, la mare… la curs
Trei angajați ai Primăriei Săcueni au mers, în perioada 28 august – 4 septembrie 2022, la Mamaia, cu familiile. Au urmat un curs de Taxe, impozite locale și executare silită. Primăria a plătit 4.140 de lei/cursant, sumă care include taxa de curs, cazarea, masa și deplasarea, potrivit primăriei.
La curs au participat doi auditori și un inspector executare silită: Rakosi Hajnalka, Ibolya Bărlădianu și Horea Maior. Primăria Salonta a trimis secretarul general, Patricia Ivanciuc, la cursul Performanța în sectorul public, aspecte și soluții privind modernizarea sectorului public. Specializarea a durat 7 zile, în perioada 1-7 august 2022, la Poiana Brașov și a costat primăria 6.460 de lei. Cursul a fost organizat de Centrul de Formare APSAP.
Un șef din primărie, de la Serviciul de Executare Silită, a participat, tot în Poiană, la un curs de 6 zile – Colectarea și stingerea creanțelor fiscale, în perioada 5-10 decembrie 2022. Prețul a fost de 5.756 de lei.
Tot secretarul general și un șef de serviciu au participat în această vară, în plin sezon de vacanțe (3-9 iulie), la un curs organizat la Jupiter – „Managementul timpului și al stresului. Elemente esențiale ale unei comunicări eficiente”. Costul, 7.456 de lei de persoană.
Secretarul general al comunei Ciumeghiu, Lucia Misaros, a participat, doi ani la rând, la Adunarea generală a Corpului profesional al secretarilor generali ai comunelor din România, organizată, tot în sezon estival și tot la mare. În acest an, întâlnirea a avut loc în perioada 5-9 iulie, la Hotel Poseidon din Jupiter.
A costat primăria 4.879 de lei. În 2022, întâlnirea a avut loc în perioada 29 iunie – 4 iulie, la Hotel Delta din Jupiter, iar costul a fost de 3.680 de lei.
Primar la curs în Felix, cu familia
Primarul din Viișoara, Vasile Beke și secretarul general Eva Ziscu, au participat, la Băile Felix, la cursul Noul Cod Administrativ și Expert Fonduri Europene. Costul cursului, cu cazare, masă și un însoțitor, a fost de 6.080 de lei/persoană. A fost organizat de Lectoform Consulting, în perioada 17-24 iulie 2023.
Tot anul acesta, în perioada 21-28 august, contabilul primăriei, Melinda Jolta, a mers la Jupiter, la un curs de Contabilitate Bugetară. Costul cursului cu cazare și însoțitor, a fost de 6.080 de lei, organizat de Lectoform. Participarea acestora la cursuri a fost motivată de primărie astfel: „Având în vedere ca angajații primăriei nu au participat la cursuri de mai mulți ani, din diferite motive (lipsă de fonduri, Covid), iar formarea profesională este o metodă de perfecționare, care te ajută să acumulezi noi cunoștințe și abilități. Angajații au fost selectați în funcție de domeniul unde au fost aduse modificări legislative”.
Cursuri de lux, premiu pentru angajații de top
Un consilier superior din cadrul Compartimentului financiar-contabil al Primăriei Căbești a participat, în perioada 11-17 iulie 2022, la Mamaia, la un curs de formare profesională în domeniul administrativ și fiscal. Cursul, organziat de Faxmedia, a costat 5.288 de lei, cu cazare și masă. Primăria susține că aceste cursuri sunt un fel de bonus pentru angajații care au primit calificative bune la evaluări.
„Angajații au fost selectați pe baza calificativelor primite în urma rapoartelor de evaluare anuale, ce se întocmesc în fiecare an până în 31 martie, precum şi pentru nevoile de perfecţionare şi pregătire profesională continuă a activităţii acestora, de care instituţia noastră are nevoie în conformitate cu prevederile art. 458 din OUG nr. 57/2019. Ne propunem să trimitem, prin rotație, în fiecare an, câțiva angajați, astfel încât fiecare funcționar care are calificative bune să ajungă, o dată la doi ani, la un curs de perfecționare cu prezență fizică, și anual, la un curs online”, ne-a transmis Primăria Căbești.
La Mamaia, pe banii primăriei
Primarul din Pomezeu, Ioan Șora, a participat, în perioada 22-26 octombrie 2022 la Mahmudia, la Consiliul Director al Asociației Comunelor din România. Întâlnirea a fost organizată de Fax Media Consulting și a costat 4.700 de lei. Edilul a mai participat în același an, în perioada 4-11 iulie, la Jupiter, la Adunarea Generală ACOR, organizată de aceeași companie. De această dată, primăria a plătit peste 7.100 de lei, taxa de participare, plus cazarea și masa (5.124 de lei).
Claudiu Tal, secretarul general al comunei, a fost și el la Adunarea Generală a Corpului Secretarilor, organizată la Jupiter, în perioada 5-9 iulie 2023. Costul, 4.879 lei. În perioada 29 iunie – 4 iulie 2022, secretarul comunei a mai participat, la Olimp, tot la același eveniment. Primăria a plătit 3.129 de lei.
De altfel, angajații Primăriei Pomezeu au mers la șapte cursuri pe litoral (Mamaia, Jupiter, Eforie Nord, Olimp), însă primăria susține că a plătit pentru aceștia doar taxa de curs, cuprinsă între 690 de lei și 1.050 de lei, nu și cazarea și masa.
Cornelia Rabatin, secretar general al comunei Cherechiu, a participat la cursul Cod Administrativ, în perioada 24-30 august 2022, organizat de Expert Diplomatic Consulting la Mamaia. Primăria a plătit 6.410 lei.
Din Săcădat, la un curs a mers și secretatul Nicoleta Coca. A studiat Prevenirea și Combaterea Corupției, la Jupiter. Cursul organizat de Fax Media Consulting, în perioada 1-5 iulie 2023, a avut loc la Jupiter.
De la Primăria Oradea, la curs despre inteligența articificială
Primăria Oradea a trimis, în perioada 28 iunie – 2 iulie 2023, la Brașov, un șef de birou din cadrul Direcției Arhitectului Șef.
Acesta a studiat Lumea Geospațială – Inteligența artificială și utilizarea acesteia în instituții, iar costul deplasării a fost de 6.000 de lei.
De altfel, Primăria Oradea a trimis la cursuri 20 de funcționari, însă majoritatea instruirilor au avut loc online sau în Oradea.
Oferte pentru formare „All inclusive”
Toate companiile private care organizează aceste cursuri le vând ca pe un pachet de vacanță. De altfel, site-urile lor arată mai mult ca ale unor agenții de turism, decât ca ale unor instituții de formare.
De exemplu, pe site-ul Lectoform Consulting, la oferta prezentată pentru un curs de Audit Intern în sectorul public, care poate dura între 5 și 7 zile (All inclusive), este specificat și că: „Tariful din ofertă este valabil pentru cazarea în camera standard a 2 adulţi şi un copil cu vârsta de maximum 3 ani, care are inclus cazare și all inclusive. Capacitatea maximă în camera dublă: 3 adulți/2 adulți + 2 copii<12 ani”.
Practic, toate aceste firme oferă această „facilitate” pentru cursanți, ca în prețul achitat de instituția publică să își ducă și familia cu ei.
„Cazare GRATUITĂ pentru însoţitor, plaja privată; Regim ALL INCLUSIVE pentru participant și însoțitor; 2 șezlonguri pe plajă sau la piscină; Locuri de joacă pentru copii în interior/exterior: Clubul Strumfi, activități pentru copii desfășurate de echipa de animatori; Toate camerele au balcon”, este oferta companiei Expert Diplomatic, pentru funcționarii publici care merg la cursuri, la hoteluri de 3 și 4 stele din Mamaia.
Cursurile sunt organizate doar în stațiuni balneare de pe litoral sau de la munte. Totodată, pentru cursurile organizate cu prezență fizică, în destinații de vacanță, există și o variantă de curs, organizat online. Iar pentru funcționarii publici din județul Bihor, aceleași cursuri sunt organizate și la Băile Felix, exact de aceleași companii.
Chestionată pe această temă, Curtea de Conturi Bihor susține că în urma controalelor făcute până în prezent, „nu au rezultat erori cu privire la cheltuielile de deplasare plătite pentru participarea angajaților la cursuri de pregătire profesională”. Menționăm că anul acesta, Curtea de Conturi verifică situațiile financiare ale anului 2022, iar până în prezent au controlat 19 primării, din cele 101.
Obligați să participe la programe de formare
Am cerut Agenției Naționale a Funcționarilor Publici (ANFP) un punct de vedere, legat de opțiunea instituțiilor publice de a-și trimite angajații la astfel de cursuri, în condițiile în care există variante mai ieftine, online sau gratuite, organizate pe fonduri europene (de care, de altfel, au profitat și instituții din Oradea și Bihor).
ANFP ne-a explicat că „autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a asigura participarea pentru fiecare funcţionar public la cel puţin un program de formare şi perfecţionare profesională o dată la doi ani”.
Sursa citată a subliniat că, potrivit legii, există o prevedere în Codul administrativ, care spune că funcţionarii care urmează cursuri cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic, finanţate integral sau parţial din bugetul instituţiei, nu pot părăsi locul de muncă, „între 2 şi 5 ani de la terminarea programelor”.
„Gestiunea curentă a resurselor umane se efectuează de fiecare autoritate sau instituţie publică în parte, acestea având obligaţia să prevadă în buget sumele necesare pentru plata taxelor estimate pentru participarea la programe de formare şi perfecţionare profesională organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice, legislația în domeniul funcției publice și a funcționarilor publici nereglementând cu privire la organizarea acestora într-o anumită perioadă a anului sau la locație”, a mai precizat ANFP.
Institutul Naţional de Administraţie: cursuri mai ieftine, la stat
În subordinea Guvernului există, din 2016, Institutul Naţional de Administraţie (INA), care se ocupă de formare profesională specializată, perfecționare profesională, cercetare – inovare în domeniul administrației publice, dar și comunicarea informaţiilor şi a cunoştinţelor în domeniul administraţiei publice.
Potrivit site-ului INA, printre atribuțiile principale se numără și „organizarea și desfășurarea programelor de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice” sau „organizarea și desfășurarea programelor de perfecţionare profesională pentru grupurile-ţintă strategice, stabilite în condiţiile legi”.
Cursurile organizate de companiile private sau cele de care au nevoie angajații din instituții se cam regăsesc și în oferta INA, doar că nu sunt organizate pe litoral și sunt la prețuri mai mici.
„Oferta INA pentru anul 2023 cuprinde programe de formare derulate atât în format online, cât și în format fizic. Programele de formare în format fizic sunt organizate la sediul INA, sediile Centrelor teritoriale și în locațiile autorităților și instituțiilor publice beneficiare, având astfel o acoperire și accesibilitate la nivel național”, ne-a transmis INA, prin Biroul de presă.
Potrivit ofertei de pe site, cursurile organizate de INA costă între 500 de lei și 800 de lei, instituția având lista peste 200 de cursuri pe pagina de internet.
DSP, formare la Mamaia
Jurnal bihorean a chestionat și principalele instituții publice din Oradea, pe aceeași temă.
Doar Direcția de Sănătate Publică Bihor și-a trimis angajații la cursuri în stațiuni. Astfel, o persoană din conducerea instituției a mers la Mamaia, în perioada 31 iulie – 7 august 2022, la cursul Legalitatea actelor și contractelor publice. Taxa de curs a costat 980 de lei, cazarea si masa 5.180 de lei.
La Conferința Națională a personalului din sistemul sanitar, organizată la Poiana Brașov în perioada 17-20 noiembrie 2022, au participat doi angajați ai instituției. Costul, 1309 lei taxa de participare și 3.590 de lei cazarea și masa.
Celelale instituții chestionare sunt: Spitalul Clinic Județean, Inspectoratul Școlar, Oficiului Județean pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (OJFIR), Consiliul Județean Bihor, Inspectoratul în Construcții, Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor, Prefectura Bihor, Direcția Agricolă, Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat, Direcția Sanitar Veterinară, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Administrația Bazinală de Apă Crișuri.
Nu răspund pe Legea 544
Primăriile care nu au răspuns la solicitarea noastră, pe Legea 544, transmisă pe 12 iulie 2023: Derna, Brusturi, Batăr, Boianu Mare, Chișlaz, Cristioru de jos, Diosig, Girișu, Lazuri de Beiuș, Lugașu de Jos, Lunca, Olcea, Paleu, Șuncuiuș, Tămpșeu, Toboliu. Mai mult, o parte din primăriile și instituțiile care au răspuns la solicitarea Jb continuă să invoce Regulamentul GDPR pentru a nu face publice numele angajaților care au participat la formare profesională pe banii contribuabililor. „Din punctul meu de vedere nu se poate invoca GDPR-ul la o asemenea solicitare, pentru că scopul prelucrării este un scop legal, informarea publicului cu privirea la cheltuilea banilor din bugetele locale. Având în vedere că se discută despre bani publici, trebuie comunicată această informație, indiferent de reglementările GDPR”, a declarat avocatul Ciprian Păun.
Trimite articolul
XAsa si trebuie sa se plimbe pe banii nostri acesti plimbatori de hartii care practic sunt niste inutilitati pe bani multi!
nu se poate!!!!!!
asa ceva exclus!!!!!!!!!!!!
pedeapsa :pensii speciale pentru toti ,sa se invete minte!!!!!!!!
La anu trebuie trimis neaparat intr-o vacanta definitiva dar din pacate vor ramane pe functii eventual se vor roti pentru ca alegatori sunt niste fraieri
Rusine!!!
minunat 🙁 sigur sunt bani cacalau pt asa ceva din taxele oradenilor