Iniţial, demolările propuse erau pe dreapta, cu argumentul că ar afecta mai multe instituţii publice şi mai puţini privaţi. Din 2016 încoace, administraţia Bolojan a căpătat însă o experienţă vastă în demolarea de case private, iar calculul iniţial nu a mai avut aceeaşi greutate.
Cei care riscă să-şi vadă casele dărâmate susţin că „povestea asta cu fluidizarea circulaţiei este un pretext şi nimic mai mult. Unde ar trebui să se facă ceva pentru trafic este pe porţiunea de la intersecţia Sucevei – Horea şi până la intersecţia Sucevei – Avram Iancu, pentru că acolo se gâtuie traficul”.
Insistând că sunt cunoscători ai zonei în cauză, contestatarii spun că „e explicabil de ce vor partea asta: în spatele rândului de case sunt proprietăţi, terenuri mult mai mari, pentru care e nevoie de acces. Suntem prada mafiei imobiliare”.
Din Primărie, arhitectul şef Radu Fortiş a prezentat punctul său de vedere în conferinţa de la început de an:
„Au încercat să identifice soluţii pe porţiuni, în funcţie de context”, a spus el despre firma Planwerk SRL din Cluj, realizatoarea planului urbanistic care conţine lărgirea străzii.
Fortiş a mai admis că „nu e niciun secret că pentru zona străzii Sucevei avem câteva amplasamente care sunt foarte delicate. Am primit tot soiul de solicitări de construire în zonă”.
Odată cu lansarea în dezbatere publică a Planului Urbanistic Zonal pentru Centrul Istoric, Strada Sucevei a reintrat în fierbere, din cauza propunerii de lărgire a drumului, cu demolarea mai multor case situate pe partea stângă a străzii.
Ideea de a face din Sucevei un inel rutier de 4 benzi, exterior Centrului istoric, a fost lansată prin 2016, prin noul Plan Urbanistic General. La momentul respectiv, administraţia Bolojan afişa un fel de grijă faţă de proprietatea privată – argumentând că lărgirea străzii se va face cu demolări pe dreapta, pentru că ar fi afectat mai puţine case private şi mai multe instituţii locale sau de stat. Câţiva ani mai târziu, mult mai antrenată în exproprieri şi demolări de case private, administraţia Bolojan revine asupra deciziei: strada trebuie lărgită la 4 benzi, dar demolările se vor face pe stânga.
Proprietarii de case din zonă, mai ales cei direct afectaţi, acuză municipalitatea că ar face jocul aşa numiţilor dezvoltatori care vor blocuri în centru. În spatele rândului de case ce vor fi puse la pământ „sunt ultimele bucăţi de teren imense, aproximativ compacte şi valoroase din Centru”, spun oamenii.
Se referă la parcele precum cea din jurul sinagogii Viznitz din strada Crinului, terenurile fostei fabrici de mobilă, ale fostei Vinalcool şi adiacente, sau chiar terenul fostei Mori Emilia, lăsată să se demoleze sub ochii îngăduitori ai fostei şi actualei garnituri din Primărie.
„Cum ne rade pe noi, imediat apare acces la strada Sucevei pentru parcelele mari, de câteva mii de metri pătrați, din spatele caselor noastre. De ce credeţi că îi trebuie lui (primarului Ilie Bolojan – n.r.) bulevard?”, spune Szilágyi Enikő, fiica celor care deţin clădirea vulcanizării de pe Sucevei.
„Un pretext şi nimic mai mult”
În opinia sa, „povestea asta cu fluidizarea circulaţiei este un pretext şi nimic mai mult. Unde ar trebui să facă ceva pentru trafic este porţiunea de la intersecţia Sucevei – Horea şi până la intersecţia Sucevei – Avram Iancu, pentru că acolo se gâtuie traficul. Pe porţiunea noastră, de la Karaviem până la Piaţa Cetăţii, se circulă bine. Poate lăţi şi la şase benzi pe porţiunea noastră, că nu va fi mai bine. Problema este unde se gâtuie la două benzi, dar pe porţiunea aia nu demolează, vor să ia din trotuar, care e şi acum mic. Are cam 1,20 metri. Cât pot lua, totuşi? Până lasă 70 cm, să nu mai poţi merge cu un cărucior?”, se întreabă femeia.
Vecina sa de stradă, Liana Budura, proprietara uneia dintre casele de vizavi de Şcoala Bălcescu, spune că „pe Sucevei, în zona şcolii, este afectată circulaţia maximum 40 de minute, dimineaţa, când se duc copiii la şcoală. Ar putea rezolva asta simplu, fără demolări, să facă un intrând, ca o parcare, în faţa şcolii, unde să poată opri maşinile să lase copiii, că şi aşa acolo se staţionează pe trotuar”.
În opinia sa, un drum mai larg pe porţiuni şi cu probleme la capete, spre Avram Iancu, de exemplu, nu face decât să aducă şi mai multă poluare într-o zonă teoretic protejată prin statutul de Centru Istoric.
Studiu de trafic?
De altfel, viitorii expropriaţi susţin că în absenţa unui studiu de trafic, care să poată fi consultat public, proiectul lărgirii străzii nu stă în picioare.
„S-a făcut un studiu de circulaţie care să arate că aici e aglomerat şi că aici e musai să lărgeşti strada? Aş vrea şi eu să-l văd, să dovedească cu experţi că e aşa, deşi noi vedem în fiecare zi că nu e aglomerat”, spune Szilágyi.
După părerea sa, o alternativă evidentă şi mult mai ieftină este următoarea: traseu de 4 benzi, pornind de la intersecţia Sucevei – Horea, trecând prin Parcul 22 Decembrie, unde deja sunt 2 benzi, cu ieşire în Cantemir prin strada Sextil Puşcariu, unde ar fi suficient spaţiu pentru lărgire, fără exproprieri.
Explicabil prin interes imobiliar
Insistând că sunt cunoscători ai zonei în cauză, contestatarii exproprierii pentru lărgirea drumului admit că „e explicabil de ce vor partea asta: în spatele rândului de case sunt proprietăţi, terenuri mult mai mari, pentru care e nevoie de acces. Suntem prada mafiei imobiliare. Există un interes imobiliar ca să radă porţiunea asta de pe Sucevei – casele de la frontul stradal, cu pretextul de lărgire a drumului, din cauza terenurilor mari care sunt în spatele caselor”, este punctul lor de vedere.
Vieţi strivite
După ce s-au consultat cu alţi „beneficiari” de expropriere municipală, orădenii de pe Sucevei sunt îngrijoraţi şi că despăgubirea ar putea fi departe de a fi „justă”, aşa cum cere legea exproprierii.
În plus,există situaţii în care cei expropriaţi riscă sărăcirea instantă. „Eu am luat casa cu credit imobiliar de la bancă, pe 30 de ani. Aş mai avea de plătit vreo 20 de ani. Dacă ei mă expropriază, banii cui îi dau, mie sau băncii? În plus, eu am plătit preţul pieţei când am cumpărat casa, de zonă centrală. Ei o să îmi dea bani după valorile din tabelele notarilor?”, se întreabă Liana Budura, mamă singură a doi copii.
De neatins
Despre lărgirea străzii Sucevei, arhitectul şef Radu Fortiş, prezintă ca pe o victorie personală faptul că a obţinut de la urbaniştii care fac PUZ CT-ul o îngustare a străzii lărgite faţă de primele ambiţii: „Pentru Sucevei am avut o cerinţă specială, eu l-am rugat pe elaborator să ne dea o soluţie cât de cât viabilă, pentru că în varianta iniţială, era prevăzută o lărgire la 25 de metri, ceea ce era absoluit imposibil”.
„Au încercat să identifice soluţii pe porţiuni, în funcţie de context. Sunt fronturi pe care avem clădiri interbelice de valoare, pe care nu poţi să le dărâmi sau avem intersecţia cu Avram Iancu, în care avem nişte lucruri mai deosebite, de care nu te poţi atinge. Si atunci, au încercat să găsească o soluţie, pe care acum o analizăm”, spune Forţiş.
Grija pentru investitori…
Deşi e vorba de o zonă în care, cel puţin teoretic, ar trebui să primeze grija pentru o oarecare conservare şi restaurare – Centrul Istoric Oradea şi limita fostului ghetou evreiesc din Oradea, arhitectul şef a preferat să pomenească despre faptul că „în momentul actual, suntem blocaţi investiţional”. „Dacă cineva doreşte să facă ceva, nu ştim ce să îi spunem, pentru că nu avem instrumentul necesar. Trebuie să deblocăm situaţia” a spus el.
De altfel, a mai confirmat că „nu e niciun secret că în zona străzii Sucevei, avem câteva amplasamente care sunt foarte delicate. Am primit tot soiul de solicitări de construire pe zonă, mă refer la strada 1848, sunt o grămadă de străzi acolo, şi de fiecare dată le-am spus colegilor să fim foarte atenţi. Presiuni tot timpul există, toată lumea vrea să se construiască ceva, dar trebuie să existe o coordonare serioasă. E important să existe acest regulament, pentru ca să putem da un regim de aliniere”, a spus arhitectul şef în conferinţa de presă de la începutul anului.
Orizont de timp?
Despre lărgirea străzii Sucevei la 4 benzi, Radu Fortiş spune că este o „ipoteză de lucru pe termen foarte lung”. Jurnal bihorean/bihon.ro l-a invitat să comenteze utilitatea proiectului în contextul în care, spre Piaţa Cetate, toate benzile rutiere care ies de pe Sucevei sunt dirijate obligatoriu spre Centrul Civic şi nu mai există varianta virării directe spre Nufărul. Arhitectul şef al urbei spune doar că lărgirea trebuie privită prin prisma pietonalizării mai multor străzi din centrul oraşului. De asemenea, nu a putut defini nici ce anume înseamnă „termen foarte lung” în viaţa unuia dintre cele mai dinamice oraşe.
Trimite articolul
XStimată. Primărie; ia lăsați voi in pace str Sucevei și ocupați-va de str Horia pe care o puteți face lla 4 benzi și asta până în Cantemir fără să expropriați pe NIMENI. Ori spuneți atunci că vreți să expropriați ori unde și ori când, că așa vor mușchi voștri. Atunci rămâneți voi și plecăm noi acolo unde proprietatea privată este respectată.
-
Mai nou nu auzi decat demolari demlezi case pt parcari si peste drum se da autorizatie de constructie bloc cu 2 etaje primaru nostru cred ca are o problema cu csele vrea doar blocuri oare ce are de castigat acum pe
mare gunoi bolovanul si gasca !!! cat ii mai rabdati oameni buni, cand va vine mintea la cap ?
La alegerile din vară trebuie urgent demolat Bolojan de la Primărie, că mâine poimâine va cere să fie demolată Biserica cu Lună, Vulturul Negru, Teatrul…
Cum sa faci 4 benzi pe portiunea care nu e aglomerata iar spre avram iancu de la horea o lasi la o banda unde e aglomeratia. Ce tampit e bolojan asta. Ce urmeaza dupa?
-
Mai nou nu auzi decat demolari
-
Demolari pt parcari demolari pt largiri de drumuri chiar nu gasesc alte solutii sau nu vor sa gaseasca
Cine stie ce interese are. Cred ca mai ramane loc si pentru cateva blocuri, ca doar nu le da pe degeaba.
Cum credeti ca vor largi strada Sucevei pe partea cu blocul Prima a lui Kopani si cu viitorul cartier a lui Micula de la Mecord?? Mai bine taie din partea cealalta, cu toate ca segmentul respectiv este protejat, fiind parte din centrul istoric!!
dezvoltarea orasului are niste costuri, oricum vor fi despagubiti asa ca despre ce vorbim? Mutati-va la tara daca nu va convine.
-
vorbim despre garantarea dreptului de proprietate care este scrisa in Constitutia Romaniei amice !!!
-
Sa te vad comentand in momentul in care esti pus in fata faptului, in plus despagubirea de care vorbesti e bataie de joc (se da valoarea minima inscrisa in grila notariala – se poate verifica online). Inainte sa mai comentezi, incearca sa te documentezi
-
Ce-ar fi sa te muti tu la tara, blocangiule (probabil)…Dezvoltarea orasului este spre binele tuturor, nu numai al unora – vezi parcari … Demolarile au un singur scop – alimentarea cu front delucru al firmelor de casa . Sunt curios cum va veti simti voi blocangiilor cand se vor demola blocurile (singure) de vechi ce sunt….
-
Nimeni nu spune sa se dezvolte orasul. Dar nu cu orice pret. Sunt convins ca exista alternative. Si inca ceva : as vrea sa re vad in situatia celor demolati.
-
-
Deci dupa parerea ta, orice face Bolovan este sfant si cel mai bun lucru pt proprietarii orasului. Altfel, nu cumva sa indraznesti sa te opui sau sa ai o parere contrariu cu ce face guvernul nu? Esti ceva sclav mental din ce vad.
-
Știi să faci diferența între dezvoltare și schimbare? …Nu cred!
E VINA VOASTRA A CETATENILOR CU CAT AL VE TI VOTA PE ACEST TIRAN NU VE TI AVEA CASE DREPTURI SI ABSOLUT NIMIC IMPOTRIVA VOASTRA ESTE CA LA TI VOTAT SPUNE NU VOTAM BOLO SI VE TI STA IN CASE NU VA VA MAI DEMOLA ACEST CRIMINAL INUMAN DE OMANEI SI DE NATURA SPUNE CU MINE NU VOTAM BOLOVAN CINE VOTEAZA SPER SAL DEMOZLEZE
-
Problema este că și voi, analfabeții, aveți drept de vot.
-
Absolut.De accea avem un primar ca asta de atatia ani.
-
analfabet esti tu si cine tea ancaltat azi
-
Te-a, respectiv încălțat, dar vă potriviți amândoi de minune.
-
-
da asa e Vasilica , de aceea tot ajunge primar bolovanul ca mama prostilor e mereu gravida in Oradea 🙁
-
Vád cá mizerabilii de fanarioti ai orasului in dispretul lor total fatá de cetátean nici nu mai mimeazá un minim de respect fatá de contribuabili, fatá de cetáteanul care i-a propulsat in scaunele conducerii in care s-au impopotánat de parcá ar fi sudati acolo.Páná mai deunázi au mai invocat cate un temei legal dar acum in ingamfarea lor nu mai conteazá lege, constitutie, dreptul la proprietate, nimic.Unde miroase un dram de speculatie cu samsari imobiliari imediat apare capcaunul si cu varii motive inchipuite iti tranteste o hotarare de expropriere fara drept de apel de parca el ar fi legiuitorul si unsul lui dumnezeu pe aceste meleaguri demne de o mai buná soartá.Dar sá nu creadá autoproclamatul fanariot cá puterea ii vesnicá si rábdarea oamenilor se poate intinde la nesfarsit,ca la un moment dat se va trezi ca vine lumea sa-l scoata din ciub cu furcile aláturi de toate náparcile care acum ii canta in srtuna.Mai infranati-va poftele nehamesite pana nu-i tarziu fanariotilor !!!
Sa demoleze si pe stanga si pe dreapta ca pe ambele parti sunt cladiri in paragina……..Sa se faca blocuri ca si cel de la Prima…….Viatza merge inainte…..
-
asa ziceau si comunistii pe vremuri, pana le-a sunat ceasul …
prostimea comenteaza!! bai pulalailor care scrieti aici, pe voi nu va priveste povestea asta, asa ca hai gura si vedeti-va de treaba!! cat despre aia de pe Sucevei ma doare fix in… important e sa fie despagubiti corect!! strada aia arata ca dracu acuma, pe ce lume traiesc astia??
-
Micurla jr tu esti?ce mare prostie au facut suedezii ca v-au dat fonduri in administrare!
-
Comenteaza drogatul.
-
Incepi fiecare fraza cu litera mica, dar altii sunt prosti. Interesant…
Inca un analfabet comenteaza,o fi oare micurla jr. La taste?
Bolo a cam luat-o razna in ultima vreme, i s-au suit la cap mandatele …
Daca apare un candidat cat de cat la urmatoarele alegri, Bolo o ia in freza.
Daca vine Pesedeul cu Mang sau mai stiu eu ce uzati si expirati de prin Pesede, sansele lui Bolo cresc si poate poate mai ia un mandat. Sau poate USR-ul pregateste o surpriza!
Oricum, e pe tobogan actualul primar
Mai bine ar reasfalta Primaria toate strazile din centru ca foarte multe sunt de groaza. Canale peste canale, gropi, denivelari. Maine, poimaine ajungem sa facem off-road pe drumurile din centru. Degeaba se tot incearca sa se fure ochii cu Piata Unirii cand toate strazile adiacente sunt vai de curul lor.
-
Corect, prea putini observa asta, si mai putini obiecteaza din pacate…
Adevarul demolarii caselor este cei in mina nui minciuna ( acesta stie si bolojan deacea isi permite) deorece nici un proprieter nu a facut toate demersurile ( prin instanta chiar si pina la Drepturile omului la Strasburg) si sau multumit cu bani primiti.
Bolojanului si acoliti lui încalcă constituția care garantează dreptul la proprietate,dacă mai ramane in functie demolează toate casele din centru si unde-i stau in cale ,Ceaușescu a fost bebe pe langa tartorul de Birtin
“Niște lucruri mai deosebite”, incredibilă exprimare pentru un arhitect șef, unde o fi făcut școala?!
orasul asta trebuie sa se dezvolte si se va dezvolta indiferent daca chitaiti voi aici ca niste sobolani. Hai sictir!
degeaba va pisati voi contra vintului, astia citiva sobolani infractori de la ciuma rosie psd care se tot pling ca nu pot fura destul, orasul se va dezvolta chiar si in ciuda voastra. mars in plm intr-un oras condus de infractorii de la ciuma rosie psd daca nu va convine traiul intr-un oras modern ca Oradea
-
mars tu in pidza ma-tii de lepra galbeaza. ba escroc pdnlist, esti bolsevic sau ce mtii mtii, e proprietatea ma-tii sa mi-o furi? tu vorbesti de furturi, cand toata gasca de hoti ai pdl sunt in pnl? tu vorbesti de hotie cand ai grinda in casa ta politica, bai kktborat?
De ce nu face unul sau doua bulevarde noi, de la zero la periferie, sa extinda orasul si acolo din bulevard sa fie ramificatii de strazi noi, unde sa fie construite noile blocuri, case, eventual linie de tramvai. Tot acolo sa fie construite noile investitii gen scoli, gradinite, noul stadion.un parc nou, sa fie orasul nou. Dar nuuuu mai bine inghesuim orasul cu blocuri, marim densitatea, in loc sa aerisim orasul spre exterior. Un primar cu viziune asta ar face
Supărați-va degeaba…. Bolojan va fi reales. Eu îl aleg. Face treaba buna. Va întreb ceva : Dacă vreți sa aveți un copil , stiti ca exista riscuri: s-ar putea ca mama sa fie tăiată , s-ar putea sa sufere modificări neplăcute in organism, dar in final după toate astea Iese ceva frumos. După suferința și durere apare bebelușul și toată lumea normala , e fericita. Exact asta se întâmpla in Oradea acum. E durere, trafic infernal,Șantiere, dar urmează ca toți sa se bucure in final. Iar cei cu exproprierea, stați liniștiti ca veți primi suficient cât sa va faceți alta casa și sa și Rămâneți cu bani de concediu, asta ca sa va odihniți creierul vostru obosit. Totul va fi bine. Nu mai fiți paranoia și negativiști!!!
-
Lipsa tratament boala.
-
Igen, “ lipsa tratament boala”…in Oradea
Mergi in Ungaria , acolo găsit tratament boala pt tine…
-
-
In acest moment, aceasta strada nu are prioritate de trecere la nici unul din capete. Mai mult cele 4 benzi nu au strazi cu 4 benzi in care sa iasa. Cum apare in acest caz fluidizarea sau facem doar sa aglomeram si mai mult situatia actuala ?
-
Adaptează din mers prin nenumărate încercări ca “turbogirația” și tot nu rezolvă problema.
-
-
Nelu, voteaza-l, daca iti este atat de drag, poti chiar sa-l lingi undeva… il sustii pe demolatorul si distrugatorul orasului de parca ai face parte din grupul de interese si ai parte de profit de pe urma nemerniciilor inventate de gasca bolovanului..
-
prostovane, m-am saurat de 10 ani sa traiesc in mizerie, praf, galagie! mai du-te dracu de megaloman!tu traiesti, probabil pe deal, esti vreun sinecurist dezvoltator imobiliar, kkktule?
-
Eu sunt o persoana expropriata care pe o casa evaluata la 180000 euro am primit 130000 euro pentru ca atat este minimul grilei la notar. Cam asta este drama mea. Sustin orasul pe buzunarul meu.
RĂBDARE! În următorul mandat o să urmeze spre demolare și blocuri. Nu credeți?…Mai vedem…
Ceauşescu o dat din mână și pe urmã o plecat, ce folos că toată lumea l-o ascultat pe împuşcat, sunt soluții paralele ce existã fără schele, sensuri unice cu care nu-s nevoi de demolare de sorginte Avram Iancu, larg-lãrgire-pieton-tancu, bulevardul fugi-stilistului, victoria liberalismului, cu nota alergătorului, în casa alegãtorului, stimaloastră și mândria, încrederea sus, primăria.
fara planuri arhitecturale mai ia fortis si bolovanu parandarat?
Sinteti prada propriei prostii, doar nu credeti ca niste rahati cu ochi vor opri orasul din dezvoltare, nu va convine mutati-va. Hai sictir ca nu e strada lu ma-ta!
daca primesc o justa despagubire, la pretul pietei de ce se mai plang, cu banii primiti isi cumpara alte case.
-
Mara , nu ei se plâng ci se plâng opozanții lui bolojan, strecurați pe bihon. Orice dobitoc vede progresul orașului Oradea in ultimii ani, experții deasemenea spun asta, însă sunt câțiva pe aici sub regnul animal care vor din tot sufletul sa nu îl mai vadă pe Dl Bolojan la primărie, pt ca nu au loc ei de el. Stai liniștita ca Viitorul in Oradea nu se cramponeaza in aceste specii. Va merge mai departe conform planurilor făcute de oameni care gândesc pt orașul asta. Comentatorii sa moara de ciuda. Iar pt ăștia cârcotașii le prescriu niște antidepresive pe următorii 4 ani, ca nu se va schimba primarul. Boala voastra e mai gravă decât coronavirusul. Nemernici de nesatisfăcuti din naștere.
-
mare cretin esti ma! despre proprietatea privata ai auzit , bolsevicule?
-
-
Poate nu vor să se mute, stau de generații acolo, dreptul lor.
)))))))))) Baga Bolo!!! Tatov Bolo! Ilie Demolojan! Votati-l in cotinuare. Megalomania continua! Ma bucur! sunt convins ca cei mai multi dintre cei afectati l-au votat!!! )))) Il meritati!
daca o facea vreun psdist, erau vreo 10 mii in strada!
eu zic sa se demoleze toate casele si sa se faca numai strazi. ce plmea? 😀