Sinceritatea, binele, frumosul, răbdarea, altruismul și voluntariatul sunt câteva dintre valorile promovate la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea. Acestea sunt posibile în cadrul proiectului „Inițiativa Globală pentru Tineri”, coordonat de prof. Mariana Todorean.
[eadvert]
„Initiativa Globală pentru Tineri” este un proiect internațional care se desfășoară în peste 180 de țări și care este cunoscut de 700.000 de tineri. În România, proiectul a ajuns la a VIII-a ediție, este promovat de profesori, psihologi, antreprenori și traineri, antrenând peste 130.000 de tineri .
Elevii s-au declarat încântați de ceea ce au învățat în timpul proiectului și au vorbit despre schimbările pe care le-au trăit, ca urmare a participării lor la activități. Astfel, ei au ajuns să fie mai buni, mai răbdători, mai toleranți.
Transformări
În urma experiențelor de la cursurile la care au participat, elevii nu mai emit judecăți, ci au ajuns să privească în jurul lor și să ofere o mână de ajutor acolo unde este nevoie, dar și să îi asculte pe cei care au nevoie și să învețe din eșecuri.
„Am învățat că nu trebuie să fim egoiști, că trebuie să îi acceptăm, să îi ascultăm și să îi iertăm pe cei din jurul nostru”, a spus Ștefan Urda, elev în clasa a IV-a B.
Pe Oana Șandor, elevă în clasa a VIII-a, proiectul a ajutat-o să trateze diferit oamenii, să aibă grijă la ceea ce spune și să accepte mai multe persoane și ideile lor.
„Ne-a ajutat să promovăm voluntariatul, să ne schimbăm pe noi, să gândim altfel, să ne punem în locul celor care nu au atâtea posibilități ca noi, dar cel mai important lucru este acela că am învățat să fim lideri. Eu fac voluntariat de la 14 ani și mi-am schimbat atitudinea după ce am participat la proiect și la conferințele din cadrul lui. Dacă până acum, făceam voluntariatul mai mult pentru că am fost invitat de alții, acum merg cu alte gânduri, văd altfel și mă transpun în locul celorlalți”, a spus Ionatan Coraș, elev în clasa a XII-a la Liceul Blaga.
Andreea Teodorescu (clasa a XI-a) a mărturisit că a învățat să încurajeze oamenii să se implice în acțiuni de voluntariat, să vină cu idei creative, cu inițiative și să aibă încredere în ei. „Pe mine, m-a ajutat să devin un exemplu pentru ceilalți”, a spus Andreea Teodorescu.
Ideea lansării proiectului în școală a venit de la profesoara Mariana Todorean, care predă, din acest an școlar, un opțional de dezvoltare personală elevilor din clasa a XI-a, numit „Adolescență și autocunoaștere”. Felul în care a fost primit cursul, precum și transformările pe care le-a produs acesta în rândurile elevilor, au determinat-o pe Mariana Todorean să implementeze un nou proiect, în care să cuprinsă și alte clase. Succesul a venit de îndată, iar schimbările au fost vizibile.
„Este foarte important pentru noi, profesorii, să încercăm să formăm elevii, nu doar să le livrăm informații. Opționalul respectiv se referă la adoptarea unui stil de viață sănătos din perspectiva dezvoltării fizice și socio-afective la vârsta adolescenței, aplicarea unor strategii de cunoaștere și colaborare cu ceilalți, care ajută la dezvoltarea stimei de sine și asumarea de responsabilități în relațiile interpersonale, bazate pe valorizarea semenilor și pe respectarea sănătății fizice și psihice a acestora.
Prin dorința elevilor, predau acest opțional doar la clasa a XI-a. Însă, aflând despre Inițiativa Globală pentru Tineri, am încercat să dezvolt acest proiect și să împărtășesc anumite valori tuturor elevilor din școală. Am reușit să dezbatem valorile leadership-ului, ale dezvoltării personale și ale stimei de sine, ale alegerilor pe care le fac tinerii în viață, în clasele de liceu. Urmează săptămâna «Școala altfel» și vom continua acest proiect online și la clasele la care nu predau. Am luat legătura cu alte școli, pentru a promova acest proiect de dezvoltare personală în rândul tinerilor de acoloi”, a spus Mariana Todorean.
În opinia sa, este important ca informația pe care o transmit profesorii, având o programă foarte încărcată, să fie centrată pe formarea tinerilor din punct de vedere emoțional, moral și spiritual. De asemenea, profesoara își dorește să îi ajute pe elevi pentru a conștientiza importanța alegerilor pe care le fac în viață.
„Trebuie să aibă încredere că ei pot, că nimic nu este limitat. Noi singuri ne punem limite. Dacă dorim cu adevărat, putem. Dar depinde doar de noi ceea ce dorim să facem. Am observant că foarte mulți adolescenți, atunci când își aleg o facultate, merg acolo unde le recomandă părinții, chiar dacă nu au aptitudini pentru meseria pe care o vor învăța. Părinții acestora probabil că doresc să își implinească un vis prin copiii lor. De aceea, prin testele de orientare în carieră pe care le facem, încercăm să îi determinăm să afle ce le place să facă, ce li se potrivește și îi încurajăm să își urmeze propriul vis. Atunci când te duci la locul de muncă, trebuie să mergi cu drag, cu dragoste, să știi să lucrezi în echipă sau individual. Competiția trebuie să fie doar cu tine însuți, nu cu ceilalți”, este de părere Mariana Todorean.
În proiectul Inițiativă Globală pentru Tineri, la nivelul Liceului Teoretic „Lucian Blaga”, alături de Mariana Todorean, mai sunt implicate profesoarele Delia Iova (directorul liceului), Mihaela Șilinca și Anca Știop.
Citiți principiile noastre de moderare aici!