Serviciile de Primire Urgenţe din cadrul Spitalului Municipal Oradea şi al Spitalului Judeţean se vor unifica în maxim doi ani. Însă şeful UPU – SMURD, dr. Hadrian Borcea şi conducerea Primăriei Oradea vor ca de la 1 iunie UPU să preia toate cazurile de urgenţă critice de la Spitalul „Dr. Curteanu”, inclusiv copiii în stare gravă.
Avantajele unificării se anunţă multiple. Se vor reduce posturile administrative. Se va asigura o permanenţă cu medici specialişti, inclusiv noaptea, prin cooptarea medicilor din ambele structuri. Iar pacienţii critici nu vor mai fi transportaţi între diferite unităţi medicale, inclusiv pentru analize, ci vor beneficia de un sistem integrat de asistenţă medicală.
Dr. Hadrian Borcea oferă detalii despre această măsură într-un comunicat care poate fi citit pe portalul Bihor Online, la adresa www.bihon.ro
C.H.
Iată-l:
Comunicat
I. Situaţia actuală a asistenţeui medicale de urgenţă în cadrul structurilor pentru primirea urgenţelor din Municipiul Oradea
În urma modificările survenite la nivel administrativ în cadrul unităţilor sanitare din Municipiul Oradea, asistenţa medicalăde urgenţă este asigurată de către SPitalul Clinic Judeţean de Urgenţă POradea prin Unitatea pentru Primirea Urgenţelor (UPU), de către SPitalul Municipal Oradea, prin Compartimentul pentru Primirea Urgenţelor (CPU), de către Spitalul Clinic de Obstretică – Ginecologie, precum şi prin camerele de gardă ale secţiilor pavilionare de Boli Infecţioase, Psihiatrie şi Pneumoftiziologie din structura acestui spital. Având în vedere specialităţile existente la nivelul acestor spitale, UPU asigură predominant asistenţa medicală de urgenţă pentru pacienţii adulţi, în timp ce CPU asigură predominant asistenţa medicală de urgenţă pentru copii. Tototdată, UPU asigură asistenţa medicală de urgenţă pentru copiii în stare critică, în special pentru cei care au suferitt raumatisme multiple.
II Probleme:
– În cadrul UPU activează patru medici din care unul este medic primar de medicină de urgenţă, doi medici specialişti medicină de familie şi un medic specialist pediatru, precum şi 14 asistenţi medicali. Cu acest personal nu se poate asigura continuitatea asistenţei medicale decât la nivelul cadrelor medii, medicii desfăşurându-şi activitatea doar în timpul zilei, în cursul nopţii asistenţa medicală fiind asigurată de către medicii specialişti de gardă în spital.
– În cazul specialităţilor care nu sunt reprezentate (la nivel de permanenţă) în cadrul Spitalului Municipal, dar sunt esenţiale pentru asistenţa medicală de urgenţă (ORL, oftalmologie, neurochirugie), copii care se prezintă la CPU sunt ulterior direcţionaţi către UPU pentru rezolvarea acuzelor de urgenţă pe care aceştia le prezintă. S-a încercat o reglementare a acestor situaţii prin reguli şi protocoale de colaborare între cele două unităţi sanitare, dar acestea nu au permis decât soluţionarea parţială a problemei.
– În situaţia pacientului care prezintă politraumatisme sau atunci când se impune asistarea multidisciplinară, factorul timp este de o importanţă vitală, transportul pacientului dintr-o unitate într-alta, fără a se putea realiza o evaluare corectă, poate pune în pericol viaţa pacientului.
III. Soluţii şi rezultate
Obiectivul principal, care nu numai că ar asigura rezolvarea disfuncţionalităţilor prezentate dar ar permite şi dezvoltarea în continuare a sistemului de asistenţă medicală de urgenţă, este realizarea uneo structuri care să permită asistenţa integrată a tuturor situaţiilor care impun asistenţa medicală de urgenţă. Această strcutură trebuie realizată în cadrul unui spital care are în componenţă toate acele secţii care sunt necesare acestei asistenţe de urgenţă. Centralizarea asistenţei medicale de urgenţă într-o singură structură care să permită concomitent evaluarea şi tratamentul de urgenţă va rezolva majoritatea acestor situaţii.
1. Toţi pacienţii critici (pacienţii care au funcţiile vitale afectate) vor fi aduşi în Unitatea de Primire Urgenţe în vederea evaluării, stabilirii diagnosticului iniţial, iniţierea tratamentului precum şi luarea unei decizii privind finalitatea. UPU are capacitatea de evaluare, inclusiv imagistică (compartiment radiologie în cadrul UPU, medi cradiolof de gardă în cadrul Laboratorului de Radiologie, Computer tomograf, ecograf al UPU) necesară şi suficientă pentru stabilirea atât a diagnosticului cât şi a tratamentului de urgenţă. În cazul în care finalitatea din punct de vedere medical a unui anumit pacient impune tratament de specialitate în cadrul Spitalului Municipal, pacientul stabilizat, evaluat şi cu tratamentul de urgenţă iniţiat, va fi transportat în condiţii de siguranţă la acest spital.
2. Pentru a se realiza acest obiectiv vor fi informate serviciile medicale de urgenţă din judeţul Bihor astfel încât să se reducă semnificativ timpul de acces al pacientului la facilităţile existente în UPU din punctul de vedere al asistenţei medicale de urgenţă şi mai ales pentru a opri deplasarea nejustificată a acesor pacienţi între unităţile sanitare.
3. Personalul medical din UPU deţine toate componentele necesare gestionării unui pacient critic, indiferent de vârstă, din punctul de vedere al asistenţei medicale de urgenţă.
4. Desfiinţarea actualului Copartiment pentru Primirea Urgenţelor (CPU) şi preluarea activităţii deservite de acesta de către UPU care va asigura personalul şi medicamentele şi materialele necesare asistenţei medicale de urgenţă a pacientului pediatric în locaţia din incinta Spitalului Municipal.
5. Preluarea personalului care este angajat în cadrul CPU al Spitalului Municipal „Dr. Gavril Curteanu” în structura UPU, astfel încât ei vor deservi nu numai structura de primir urgenţe din cadrul Spitalului Municipal, ci îşi vor desfăşura activitatea şi în cadrul UPU, prin aceasta realizându-se creşterea gradului de expunere la situaţiile de urgenţă, ceea ce va permite creşterea nivelului de pregătire profesională. Pentru medici, în CPU se va introduce o linie de gardă în cadrul căreia vor fi cuprinşi cei patru medici angajaţi în CPU, dar şi medici din cadrul UPU. Prin aceasta se va asigura permanenţa în acordarea asistenţei medicale de urgenţă în punctul de lucuru care va înlocui CPU. Totodată, medicilor din cadrul UPU care vor fi cuprinşi în aceatsă linie li se va crea posibilitatea participării la acordarea asistenţei medicale de urgenţă pediatrică cu o constanţă ce va permite dezvoltarea cunoştiinţelor în acets domeniu, iar prezenţa lor constantă în CPU va permite creşterea nivelului de acordare a asistenţei medicale de urgenţă copiilor. Se va putea asigura permanenţa posturilor necesare asistenţei medicale de urgenţă – inclusiv în cazul celor care sunt în prezent deficitare (asistenţi medicali, registratoare medicale, brancardieri).
6. Preluarea aparaturii şi a dotării care se regăseşte în prezent în CPU, fapt care va permite standardizarea aprovizionării cu consumabile şi materiale dar şi cu medicamente, în acets fel se va impune un standard de calitate superior asistenţei medicale de urgenţă la nivelul întregului Municipiu. Totodată va permite impunerea unor protocoale unice de asistenţă medicală de urgenţă în întreg Municipiul, astfel încât asistenţa medicală să fie asigurată constant la un nivel superior, indiferent de vârsta pacientului.
7. Unificarea coordonării asistenţei medicale de urgenţă intraspitaliceşti la nivelul celor mai mari două unităţi medicale din judeţ va contribui de asemenea la impunerea unui standard de calitate superior asistenţei medicale de urgenţă la nivelul întregului Municipiu.
8. În cadrul UPU funcţionează un departament de asistenţă socială care ca putea prelua şi componenta asistenţei sociale a pacienţilor pediatrici care se prezintă în structura de primirea urgenţelor.
9. Transferarea competenţei de asistenţă medicală de urgenţă a anumitor patologii la UPU astfel încât să nu mai existe expunerea parcientului la riscurile unor transporturi multiple sau intempestive până la soluţionarea cazului: urgenţele oftalmologice, ORL (inclusiv obstrucţia de căi aeriene prin corp străin). În continuare, într-o perioadă estimată de aproximativ doi ani acest transfer de competenţă se va completa astfel încât întreaga asistenţă medicală de urgenţă să se desfăşoare la nivelul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea.
10. Noua structură astfel creată în cadrul CPU nu va acorda asistenţă medicală de urgenţă adulţilor dar va permite acordarea unor prime măsuri de asistenţă medicală de urgenţă acelor pacienţi care se prezintă din proprie iniţiativă aici, astfel încât transferul la UPU să se realizeze în condiţii de siguranţă deplină din punctul de vedere al stabilităţii clinice a pacientului.
11. Reducerea posturilor administrative şi de coordonare la cele obligatorii pentru funcţionarea unei singure structuri (un singur medic şef, un singur asistent şef, un administrator, o secretară), nu numai că va permite o uşoară reducere a costurilor dar, în special, va contribui la coordonarea uniatră a asistenţei medicale de urgenţă).
Citiți principiile noastre de moderare aici!