În timp ce Autostrada Oradea – Cluj nu cunoaşte progrese, ba dimpotrivă, cel puţin pe sectorul bihorean Suplacu de Barcău – Borş, maghiarii vin cu autostrada spre România.
Marţi a fost inaugurat şantierul tronsonului de autostradă M4 Berretyoujfalu – Nagykereki – 29,45 kilometri – ce ajunge la graniţa cu România. Şantierul proaspăt inaugurat face parte dintr-o autostradă planificată M4, ce duce spre Budapesta, pe la Szolnok, lungă de 233 de kilometri. Însă tot acest tronson leagă nord-vestul României de Debreţin, de unde se poate călători oriunde în Europa occidentală pe autostradă.
În România, autostrada ar trebui continuată cu planificata A3, ce va intra în ţară prin comuna Tămăşeu de la nord de Oradea. Însă, dacă maghiarii avansează destul de repede îşi propun ca până în 2020 să ajungă la graniţă cu autostrada, tronsonul Suplacu de Barcău – Borş rămâne în continuare fără constructor, după rezilierea contractelor cu spaniolii de la Corsan şi cu americanii de la Bechtel.
Tronsonul dintre Debreţin şi Berretyoujfalu (M35) este deja în lucru, iar autorităţile maghiare anunţă că va fi finalizat în curând. Şantierul tronsonului ce duce din orăşelul Berretyouijfalu spre graniţa cu România a fost inaugurat cu fanfară.
Ungaria şi diaspora maghiară
La eveniment au participat secretarul de stat maghiar Homolya Robert, care a subliniat că această autostradă va lega Ungaria de Ardeal şi că, până în 2022, Ungaria va construi 900 de kilometri de autostradă! Şi parlamentarul local Vitanyi Istvan a subliniat importanţa legării pe autostradă a Ungariei de comunităţile maghiare din România, Slovacia şi Serbia. În schimb, directorul NIF – compania naţională de drumuri din Ungaria – a lăsat laoparte sensibilităţile de ordin naţional şi a precizat că şantierul tronsonului inaugurat cu această ocazie face parte dintr-un coridor european TEN-T, care leagă Europa pe axa nord-sud, de la Marea Baltică la Marea Neagră şi Marea Egee.
Preşedintele UDMR Bihor, senatorul Cseke Attila a participat la ceremonia de pe şantierul din Berretyoujfalu, ce a debutat cu imnul naţional al Ungariei. Cseke a vorbit în maghiară şi în română, arătând importanţa autostrăzii ce va ajunge la graniţa cu România, lângă Oradea.
Cseke: Este un mesaj pentru România
„Ne bucură că guvernul maghiar a pus accent pe această investiție. Autostrada înseamnă pentru toți un acces mult mai comod la dezvoltarea economică. Granița vs avea un alt rol, după construcția acestor tronsoane. Cei care trăim dincolo de graniță (în România – n.red.) dorim să fim legaţi cu Europa”, a declarat senatorul Cseke, precizând că şi pentru autostrada Suplacu de Barcău – Borş sunt bani alocaţi, dar problema cea mare este birocraţia. Tot Cseke a subliniat provocarea pentru autorităţile române: „O autostradă înseamnă rapiditate, conectivitate, siguranță în circulație. Sperăm să fim și noi capabili pe partea română, prin CNAIR, deoarece resursele financiare sunt disponibile. Este un mesaj și pentru România, să vină și autostrada românească la Borș, când va fi gata cea din Ungaria. Din ce am înțeles de la ministru, anul acesta va fi realizată doar licitația, dar anul viitor trebuie să ne găsească cu un constructor serios care să se apuce de treabă”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!