Directorul OTL SA şi managerul Auchan Oradea au semnat contractul comercial pentru subvenţionarea liniei Oradea – Biharkeresztes. Compania de transport se obligă să pună la dispoziţie maşinile şi şoferii. Compania privată s-a angajat să achite OTL-ului diferenţa dintre numărul de bilete vândute şi costul unei curse rentabile. Suma poate varia între minimul de 3.500 şi 10.000 lei pe lună.
Neproductivă
OTL a mai avut o tentativă de a introduce curse pe acest traseu. Aceasta a funcţionat în intervalul septembrie 2011 – 2013. Ulterior, cu intrarea în revizie a căii ferate din Ungaria, linia a devenit absolut neproductivă şi a fost anulată, spune managerul OTL, Csuzi Istvan. Cu repornirea traficului pe calea ferată, în condiţiile în care orăşelul de pe graniţă are legături de tren foarte bune cu Vestul, OTL apreciază că linia va fi folosită de orădenii interesaţi să ia trenul din Ungaria spre destinaţii din Europa. O categorie aparte în zona noastră este cea a deţinătorilor de certificate de maghiari, care au reduceri foarte mari la transport în ţara vecină.
Apreciată dar nesubvenţionată
Contractul comercial s-a semnat ieri în prezenţa primarului din Biharkeresztes şi a viceprimarului orădean, Barabás Ferenc respectiv Huszar Istvan. Edilul maghiar a punctat importanţa liniei pentru comunitatea pe care o păstoreşte, mai ales că estimează la 700 numărul celor care fac naveta de acolo în Oradea. A insistat pe „posibilităţile culturale în limba maghiară pe care le oferă Oradea” şi pe învăţământul profesional care, în timp, poate deveni atractiv pentru maghiarii din localităţile de pe graniţă. „Biharkeresztes este un oraş mai mic, în raza de atracţie a Oradiei. Pentru noi este o oportunitate apropierea de Oradea şi o vom folosi”, a declarat edilul maghiar. Cu toate aceste aprecieri, administraţia locală maghiară nu a ales să participe financiar la susţinerea cursei nici acum şi nici în trecut.
Cofinanţată
Salvarea pentru această cursă a venit de la managerul supermarketului de pe centură. Leonard Attila spune că a observat, în parcarea magazinului, o creştere a numărului de maşini înmatriculate în Ungaria, mai ales după reducerea TVA-ului la noi. „A fost doar la un pas până la a contacta OTL-ul”, spune el. De altfel, atât orarul curselor propuse cât şi traseul – evită intarea pasagerilor în Centru, arată clar că aceasta este destinată, în primul rând clienţilor supermarketului: sunt, zilnic, trei curse dus-întors în timpul săptămânii şi şase curse pe zi la sfârşit de săptămână. Costul unui bilet este de 500 de forinţi respectiv şapte lei. OTL pune pe traseu un autobuz de 19 locuri, cu posibilităţi de suplimentare dacă e nevoie. „La 2.500 de bilete vândute pe lună, cursa este rentabilă. Pragul maxim pe care-l va suporta Auchan este de 10.000 de lei. Peste această sumă, sub 1.300 de bilete pe lună, e clar că linia nu este rentabilă şi va fi închisă”, zice Csuzi.
Migranţi
Ca o cursă comercială, linia a trebuit avizată de guvernele celor două ţări. Managerul Csuzi zice că OTL a primit instrucţiuni că nu au permisiunea să transporte migranţi. „Noi nu putem opri pe nimeni dacă îşi cumpără bilet dar poliţistul de frontieră verifică documentele şi pot apărea întârzieri”, atenţionează directorul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!