Astfel, reprezentantul Guvernului în teritoriu nu ar mai putea suspenda, de drept, actele autorităţilor locale şi judeţene. Instanţa ar putea s-o facă, doar. De asemenea, noul act fundamental nu va preciza în mod expres care sunt unităţile administrativ-teritoriale în limitele cărora vor opera prefecţii şi subprefecţii.
Subprefectul de Bihor, Cristian Bitea, anunţă pe propriul blog modificări pe care, „după toate probabilitățile” le va aduce Constituţia în legătură cu Instituţia Prefectului.
Bitea arată că, prin noua sa formă, Constituţia ar diminua puterea prefectului, în privinţa actelor normative ale autorităţilor locale, judeţene şi regionale pe care decide să le atace în contencios administrativ. Astfel, aceste acte, o dată atacate, nu s-ar mai suspenda de drept, ci ar fi lăsată „la aprecierea instanţei de contencios administrativ”.
Bitea observă cum noua Constituţie ar face referire atât la prefect, cât şi la subprefect şi că aceasta nu stipulează explicit aria administrativ-teritorială în care aceştia îşi exercită atribuţiile.
„Remarcăm totodată co-existenţa celor două funcţii la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale (!!!) textul Constituției nefăcând trimitere expresă la judeţ sau regiune ca unităţi administrativ-teritoriale distincte în care urmează a fi stabilite funcțiile de prefect şi subprefect. Potrivit legii administraţiei publice locale, dar şi art.120 din Constituție inclusiv comunele, oraşele şi municipiile au statut de unitate administrativ-teritorială, or stabilirea unor asemenea funcţii şi la acest nivel, fie şi în condițiile legii, ar constitui o premieră!”, scrie subprefectul Cristian Bitea, pe blog.bitea.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!