Bihorul nici nu ştie că are un campion greu de învins de cinci ani!
160 de cupe
Orădeanul are acasă nu mai puţin de 160 de cupe câştigate mai ales în ultimii cinci ani. Talentul lui special şi recunoaşterea lui rezidă şi din faptul că reuşeşte să câştige raliu după raliu cu două rable de maşini, puse la punct de el, în timp ce alţi adversari nu îl întrec chiar dacă au maşini mult mai scumpe.
Andrei îşi ia cauciuri pe care le aruncă alţii (second hand), suspensiile sunt făcute de un bătrân într-o pivniţă, iar cutia de viteză de la una dintre maşinile lui a făcut-o chiar el, din alte trei cutii de viteză. La fel a realizat şi motoarele celor două maşini.
La competiţii câştigă cupe, diplome, recunoaşteri, dar fără alte ajutoare materiale. În schimb, participarea la competiţii îl costă pe Andrei de fiecare dată: taxe (între 100 lei – 100 euro), drum, cazare, plus maşinile pe care încearcă să le facă pe măsura competiţiei.
Succes fulminant
Ca orice băiat, Andrei (39 ani) a avut de mic o slăbiciune pentru maşinuţe. În 2006 a urmat o şcoală de pilotaj la Oradea şi tot în acel an a debutat în competiţii, reuşind să ajungă dublu vicecampion naţional: la clasa H2 (maşini cu capacitate de 2.000 cmc) şi la debutanţi, într-un campionat naţional VTM (de viteză pe traseu montan).
În 2007, Andrei a suferit un accident teribil în timpul unei competiţii, când a intrat cu viteza de 119 km/h într-o stâncă, la Câmpulung Muscel. A avut noroc, fiindcă a scăpat doar cu câteva leziuni la călcâie, genunchi şi coloana cervicală. Maşina cu care a concurat, un Opel Corsa A, a fost complet distrusă.
Revenirea lui în campionate a fost în 2011, cu o maşină de doar 235 de euro (în timp ce alţi competitori aveau maşini de 50.000 euro). De atunci, e mereu pe podium şi dacă în 2006 câştigase vreo trei cupe, din 2011 şi până acum a câştigat 157!
Andrei participă la competiţii cu una dintre cele două maşini: Mazda 323 (care a costat 125 euro) şi Mazda 323 F (care a cumpărat-o cu 235 euro). Le-a îmbunătăţit singur şi corespund cerinţelor din concursuri.
Lui Andrei îi plac mai mult competiţiile VTM, pentru că acolo se vede talentul. „La VTM poţi face diferenţa de talent”, spune sportivul, referindu-se la faptul că cei care au maşini scumpe se tem să intre în competiţii de viteză pe traseu montan.
În România există două federaţii de profil: Automobil Clubul Român, din care face parte şi Andrei, şi Federaţia Română de Automobilsm Sportiv (FRAS) – unde sunt înscrişi mai mult oameni avuţi.
În cadrul ACR, numai anul acesta a câştigat campionatul regional cu participare internaţională la clasa H1 (cu maşini de 1600 cmc), locul 3 la general VTM (dintre toţi participanţii), iar la Rally Sprint, competiţie cu participare internaţională – campion la avansaţi 1, vicecampion la general şi campion judeţean la clasa a II – a (cu maşini de 1600 cmc), clasa a III-a (cu maşini de 2000 cmc) şi la general.
Ultima competiţie din acest an a fost Rally Sprint la Satu Mare, unde Andrei s-a clasat iar pe locul I.
N-are unde se antrena
Puţini ştiu că, deşi are un palmares de excepţie în astfel de condiţii (cu maşini ieftine, cârpite de el şi cunoştinţele lui), talentatul orădean nici măcar nu are unde să se antreneze. În Bihor nu există niciun loc amenajat pentru circuite de raliu sau de viteză şi traseu montan. „Pun maşina pe platformă şi o iau când merg la competiţii”, spune Andrei, resemnat că acest sport nici nu e cunoscut în judeţul lui, cu atât mai mult rezultatele lui şi cinstea pe care o face Bihorului.
Şi cu toate acestea, cam la fiecare competiţie, Andrei „se bate” cu vreo 60-70 de concurenţi constanţi. Un coleg „de suferinţă”, dar şi de podium, este Ioan Tirpe, cu care este prieten, împărțindu-și cazarea atunci când merg la competiţii.
Cel mai apropiat circuit unde ar putea să se antreneze este la Arad, dar Andrei nu îşi permite deplasări până acolo. Este mulţumit de faptul că familia acceptă ca el să concureze chiar dacă nu câştigă nimic, la nicio competiţie.
Singura excepţie a fost la Napoca Rally Academy, unde a câştigat locul I la etapa I, locul II la etapa a II-a şi locul IV la etapa a III-a. Acolo a primit prima recompensă materială, de care se bucură: va urma o nouă şcoală de pilotaj şi prima etapă a competiţiei VTM naţional din 2017 va fi suportată de către organizatori, integral, şi va primi o Dacia Sandero 0,9 Turbo, cu care să concureze.
Foarte modest din fire, recunoaşte că niciun oficial din Oradea şi Bihor nu l-a întrebat cum se descurcă, nu l-a felicitat. E atât de modest, încât nici nu pomeneşte de vreo dorinţă de a avea o maşină bună pentru competiţii. Spune că s-ar bucura şi de un schimb de ulei la maşină.
Pilot la Ambulanţă
Andrei nu circulă niciodată cu viteză în afara competiţiilor şi, de altfel, îi consideră inconştienţi pe toţi cei care calcă prea mult pedala de acceleraţie sau pe cei care riscă inconştient, executând depăşiri sau alte manevre ce le pun viaţa în pericol. „Le mai spun unora, când şi când, să vină în competiţii dacă se cred tari, nu să îşi facă de cap pe şosele, periclitând şi viaţa altor nevinovaţi. Dar nu vine niciunul!”, spune Andrei, care, la fiecare competiţie, pe lângă licenţa de sportiv, trebuie să prezinte şi permisul de conducere.
Tot anul acesta, campionul a urmat la Oradea un curs de voluntariat de trei luni la Serviciul Judeţean de Ambulanţă Bihor şi, recent, a absolvit un curs de ambulanţier la Cluj-Napoca. Şi-ar dori să lucreze ca ambulanţier la SAJ Bihor, fiindcă vrea să fie de folos şi ştie cât de obositoare sunt drumurile pe timp de noapte. Pentru a afla de un eventual examen, l-a şi contactat pe managerul de la SAJ Bihor, ec. Gheorghe Pintea, care a declarat că, în general, doreşte ca SAJ Bihor să aibă angajaţi profesionişti.
Carte de vizită
Zodie: Gemeni (data naşterii: 15 iunie 1979)
Starea civilă: căsătorit, un băiat
Activitate: lucrează în domeniul gravurii – publicitate
Hobby: motor-sport
Citiți principiile noastre de moderare aici!