Născut la Bacău în 23 aprilie 1955, artistul naiv Gheorghe Parascan se dovedeşte încă de mic un inovator: la 14 ani începe studii individuale de ştiinţă – construieşte lunete din lentile de ochelari, apoi aparate de radio ale căror antene erau de fapt copacii de lângă casă, înconjuraţi de zeci de ori cu fire de cupru! De fapt, viaţa lui Gheorghe Parascan a fost, este şi va fi un destin previzibil: o viaţă dedicată creaţiei !
Expoziţia de artă naivă „Libertatea impusă”, din Turnul Primăriei Oradea, vrea să readucă în conştiinţa publică actuală faptul că în timpul regimului comunist din România cenzura era omniprezentă în toate domeniile culturii, ajungând să modifice radical percepţia spectactorului, atitudinea acestuia faţă de artă şi receptarea în faţa obiectului artistic. Mesajul transmis de lucrările lui Gheorghe Parascan este despre consecinţele subordonării artei criteriilor estetice ale ideologiilor totalitare, un avertisment privind statutul artei şi al artiştilor într-un regim de tipul celui instituit şi în ţara noastră până în 1989. Din punctul său de vedere, despărţirea de trecut nu se poate produce fără asumarea acestuia.
Oricum, pentru Gheorghe Parascan comunismul există şi astăzi în domeniul artistic: „Forma de organizare ce pretinde şi astăzi că reprezintă artiştii români, adică Uniunea Artiştilor Plastici, a luat naştere prin 1950 tocmai ca «o formă nouă şi superioară de organizare a vieţii artistice pe bazele realismului socialist şi esteticii marxist-leniniste.
Prin privilegiile acordate unor membri ai camarilei, UAP a rămas, şi astăzi, tot realist socialistă şi marxist-leninistă». Artistul băcăuan şi-a făcut aproape un crez din a se război cu tot ceea ce poate fi catalogat drept „comunism” în arta naivă şi nu numai: cu autorităţile care refuză pictorilor atât spaţii expoziţionale cât şi şanse egale, cu colegii de breaslă care adună distincţii „la kilogram”, cu mentalitatea artiştilor vinovaţi de tăcere sau cu acţiunile îndreptate în defavoarea competenţei intelectuale şi profesionale artistice.
Teme ale propagandei comuniste
Din punct de vedere tematic, lucrările artistului naiv băcăuan ilustrează teme principale ale propagandei regimului comunist: omul nou, construirea socialismului, industrializarea, „viaţa fericită a ţăranului colectivist”, „binefacerile vieţii în societatea comunistă”, „cel mai iubit fiu al ţării”, „marele Cîrmaci” ş.a.m.d. Distingem astăzi în picturile lui Parascan o falsă obedienţă estetică, o lipsă de apetenţă pentru tern şi plat, o lucire ghiduşă de curajoasă nepăsare. Într-un mulaj parodic de plastică oficială, artistul băcăuan imită foarte bine pictura subordonată, dar lasă să se vadă clar, de sub tematicile aplatizante vehiculate în vreme (ce probau constrângerea condiţiei vitale artei), acea libertate în interiorul creaţiei cu care artiştii jonglau fin înainte de 89, chiar dacă erau supuşi unor presiuni constante pentru a se alinia la noua ortodoxie estetică şi a deveni o simplă anexă a secţiei de propagandă.
„În creaţia artistică nu există şi nu trebuie să existe astfel de suprimări ideologice sau bizare reţetare estetice, întrucât producţia artistică nu este una aşa cum comunismul a închipuit-o: ea nu este nici industrială, nici agricolă, nici alimentară, este producţia sufletului şi a căutării, de aceea cu mult superioară”, spune artistul. Majoritatea exponatelor din Turnul Primăriei Oradea, chiar dacă eliberate de constrângeri, ajung să se asimileze cu modelul de devoţiune omagială din epocă. Ramele roşii contribuie din plin, prin osmoză inversă, la acest efect. Inventarul… ideologic de imagini (re)create de Parascan pe pânză are însă grijă să lase dezvelit un colţ care ne spune că e doar o joacă, o încercare de umor românesc, o licenţă veselă gen „bine c-am scăpat”.
Expoziţia „Libertatea impusă”, în organizarea Asociaţiei Artiştilor Naivi din România, cu sprijinul Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice din judeţul Bihor, va avea vernisajul vineri, 30 iunie, ora 14:30, în Turnul Primăriei Oradea.
Expoziţia este cu vânzare şi va sta pe simezele Turnului Primăriei din 30 iunie până în 21 iulie. În august va mai fi organizată o expoziţie de artă naivă la Sinagoga Neologă din Piaţa Independenţei, toate aceste manifestări culminând cu ediţia a IV-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea, în parteneriat cu Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Consiliul Judeţean Bihor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea şi Primăria Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!