Autorii demersului aprobat de Ministerul Educației sunt profesori din Oradea, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, București, Pașcani, Bacău.Totul s-a întâmplat cu sprijinul beiușencei Elisabeta Ana Naghi, coordonator național pentru educație în astronomie, Team Member la Uniunea Astronomică Internațională NAEC, Consilier superior la Ministerul Educației şi Inspector Școlar pentru Matematică la Inspectoratul Școlar al Municipiului București. „Avem vești extraordinare! «Start în aventura cunoașterii Universului» este noua disciplină aprobată de Ministerul Educației, începând din anul școlar 2022/2023 și publicată în Monitorul Oficial din 05.07.2022. Astronomia se va studia din nou în școlile din România, alături de educația S.T.E.A.M – știință, tehnologie, inginerie (artă) și matematică.
[eadvert]
Felicitări tuturor celor care au pus umărul la trecerea acestei pietre de hotar în educația viitoarei generații.
Programa școlara este opțională și se adresează claselor pregătitoare și I-IV, fiind elaborată de Ministerul Educației în colaborare cu ESERO și CNRA”, a anunțat Elisabeta Ana Naghi pe contul său de pe o rețea de socializare. Programa pentru noua materie, inclusă în curriculum la decizia școlii, prevede doi ani de studiu: unul la alegere din primii trei ani de învățământ primar (clasa pregătitoare, clasa I sau a II-a), al doilea la alegere în ultimii doi ani (clasa a III-a sau a IV-a).
În primul an de studiu, copiii vor studia noțiuni despre: Explorarea sistemului solar; Timpul (ziua și noaptea, anotimpurile, vremea); Planetele Sistemului Solar, Pământul și Luna; Surse de lumină și poluarea luminoasă, viteza sunetului și viteza luminii; Călătorii în spațiu – condiții necesare vieții în spațiu, imponderabilitatea, roboți în spațiu, sateliți artificiali, rachete, Stația Spațială Internațională; Meseriile viitorului: astronaut, cosmonaut, taikonaut, costumul de astronaut.
În al doilea an de studiu sunt prevăzute capitole precum: Explorarea Sistemului Solar; Mișcările Pământului; Fenomene meteorologice; Informații suplimentare despre planetele Sistemului Solar, exoplanete, galaxii și constelații; Eclipse; Propagarea sunetului (ecoul), propagarea luminii, reflexia și refracția luminii; Călătorii în spațiu; Microgravitația, echipamente în spațiu; Modulul lunar; Roboți, sateliți artificiali, sisteme de comunicație; Misiuni în spațiu ale NASA și ESA; Meseriile viitorului: cum se construiește și cum se lansează o rachetă, distanțe în spațiu, confecționarea unui costum de astronaut etc.
Potrivit ordinului de ministru, „dacă pentru clasa pregătitoare – clasa a II-a s-au urmărit cunoașterea și înțelegerea unor noțiuni generale despre științele vieții, științele pământului și astronomie, pentru clasele a III-a sau a IV-a se propune aprofundarea acestora, realizarea de corelații inter și transdisciplinare cu aplicabilitate practică”.
Identificarea unor situații-problemă, de tipul „De ce este întuneric noaptea?”, „De ce răsare Soarele?” sau „De ce e frig iarna?”, identificarea relațiilor de cauzalitate a unor fenomene/procese din mediul înconjurător, definirea unor elemente observabile referitoare la Pământ și la spațiul cosmic cu ajutorul tehnologiei (Pământ, Sistem Solar, Univers, stele), experimente simple pentru simularea condițiilor de viață în spațiu (gustul în spațiu, transformări ale corpului uman etc.) sunt deprinderi pe care elevii vor putea să le aibă încă din primul an, studiind această materie .
Formularea unor ipoteze și strategii simple pentru situații-problemă (de ce se învârte Pământul, de ce există viață pe Pământ?), acțiuni de dezvoltare a curiozității intelectuale, explorarea unor surse de informare, analizarea unor documentare sau relatări, compararea unor date privind misiunile spațiale, experimentarea unor activități care vizează explorarea profesiilor în domeniul științelor spațiale sunt prevăzute în al doilea an de studiu.
Tradiție în astronomie
Declararea anului 2022 ca An internaţional al ştiinţelor de bază pentru dezvoltare durabilă (proclamat de Adunarea Generală a Naţiunilor Unite) şi rolul asumat al Biroului Uniunii Astronomice Internaţionale de a sprijini comunitatea de astronomi în a aduce fascinaţia acestei discipline în şcoli, respectiv promovarea astronomiei în programele naţionale, sprijinirea profesorilor în cercetarea educaţională bazată pe dovezi şi sprijinirea comunităţii în dezvoltarea sa profesională, reprezintă oportunităţi pentru promovarea unei discipline opţionale care să transforme aceste deziderate în realitate. Chiar și atunci când astronomia nu a fost disciplină în școli, aceasta a putut fi la îndemâna copiilor din Oradea, la Astroclubul Meridian Zero. Acolo s-a format orădeanul care a aplicat să meargă în Cosmos, Cristian Lazăr . După ce și-a pus semnătura pe primul rover european lansat pe Marte, acesta lucrează acum la satelitul meteorologic european METOP second generation. Orădeanul a mărturisit, într-o discuție cu celebrul fizician Cristian Presură, că: „Tot timpul am avut visul să văd, să descopăr calea perfectă astfel încât să devin astronaut, să studiez în detaliu spațiul, fiindcă se știe bine, la noi în școală nu se studiază. Am început să studiez astronomia și astrofizica la un astroclub local, Meridian 0 din Oradea, încă de pe băncile liceului. Dar aceasta a fost extrașcolar, extracuricular și m-a atras foarte mult domeniul ăsta spațial. Am participat la câteva olimpiade, am ajuns până la faza națională la astronomie și tot timpul am spus vreau să mă duc pe space”.
Cristian Lazăr a fost elev al regretatului profesor Marin Bica, fost profesor de fizică la Şcoala Dacia şi fondator al Clubului de astronomie din Oradea. Ulterior, după demersurile lui Cristian Lazăr, un asteroid poartă numele profesorului Bica. La Școala Dacia, elevii studiază astronomie și astrofizică în afara orelor de curs, în cadrul unui proiect al profesoarei Valentina Matei. Cunoscută drept „profa de la NASA”, aceasta a trăit o experiență extraordinară la Agenţia Spaţială Americană, unde a făcut experimente chimice în simulatorul Stației Spațiale Internaționale şi a participat la un tur VIP, la Centrul Spațial Kennedy din Florida.
Coordonatoarea demersului de introducere a astronomioei în școli, prof. Elisabeta Ana Naghi
Profesorii care au introdus astronomia în școală:
-Biriș Mihaela, Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea
-Borșan Maria, Școala Gimnazială „Ioan Bob” Cluj-Napoca
-Boroș Bianca, Colegiul Național Bănățean Timișoara
-Melcu Cornelia, Școala Gimnazială Nr. 9 „Nicolae Orghidan” Brașov
-Moțoc Delia, Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” București
-Naghi Elisabeta Ana, Colegiul Tehnologic „Grigore Cerchez” București
-Nour Eugenia, Școala Gimnazială „Iordache Cantacuzino” Pașcani
-Piroska Manuela, Școala Gimnazială nr. 25 Brașov
-Sabău Lidia, Școala Gimnazială „Mihai Drăgan” Bacău
-Roșu Elisaveta, Oradea, Bihor
Cu sprijin din partea:
-Naghi Elisabeta Ana, coordonator național pentru educație în astronomie,
https://www.haus-der-astronomie.de/oae/worldwide
-Comitetul Național Român pentru Astronomie, http://www.astro.ro/cnra/
-Stancu Cristina, comanager program ESERO România, http://www.esero.ro/
-Agenția Spațială Română, http://www.rosa.ro/index.php/ro/
Trimite articolul
XSuper! Am dat bacul din astronomie! E f interesanta