Festivalul de Teatru din acest an este în pericol de a nu se ţine. Managerul Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu, este sceptic. Vulcu dă vina pe lipsa de finanţare corespunzătoare din partea autorităţilor locale. Festivalul de teatru ar avea nevoie de 400-500.000 de lei noi, susţine Vulcu. „Nu am bani. Primăria Oradea ne-a alocat 42.000 de lei. Dacă atâta se consideră, atâta se consideră. Au înjumătăţit, faţă de anul trecut. Şi Consiliul Judeţean a înjumătăţit întregul buget al Teatrului”, se plânge Vulcu, care precizează că sponsorizarea primită de la Raiffeisen nu ajunge. „Raiffeisen dă 12.000, dar nu e suficient”, precizează Vulcu. „De la Consiliul Judeţean am cerut nişte bani, dar mi s-a tăiat la jumătate întreg bugetul şi practic nu am nimic, zero. A trebuit să organizez o acţiune lor – Tezaur Folcloric. Au spus că banii ăia o să mi-i dea înapoi, dar Tezaurul Folcloric a fost peste plan”, spune Vulcu, deranjat că administraţia judeţeană îi cere organizarea unor spectacole folclorice, în timp ce ediţia 2015 a FITO stă sub semnul incertitudinii.
Dacă Vulcu nu mai aşteaptă vreo finanţare suplimentară de la Primărie, în schimb, managerul Teatrului vrea să obţină săptămâna aceasta promisiuni de la preşedintele CJ, Cornel Popa. Mai cu seamă că CJ Bihor tocmai ce a primit de la Guvern 22,1 milioane de lei noi. Dacă se ţine, totuşi, Festivalul ar urma să aibă loc în 21 – 27 septembrie.
De doi lei şi-un gong speranţă
Managerul Teatrului este nemulţumit de alocările bugetare. După ce s-a pus şi problema ca Festivalul să nu se mai ţină, ar putea fi o ediţie de criză.
În timp ce la Bacău se organizează un festival de teatru cu 800.000 de euro – „Theaterstock”, la care participă din Teatrul Regina Maria – în schimb, la Oradea, FITO este în pericol să nu se mai ţină. Sau să nu se ţină aşa cum ar vrea managerul Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu. Acesta este dezamăgit că autorităţile judeţene şi locale nu reuşesc să sprijine financiar FITO pe măsura ştachetei la care se ridică acum festivalul, după ce a primit deja recunoaştere europeană.
Dacă luni Vulcu afirma că „sunt şanse destul de mici să organizăm festivalul din acest an”, ieri era ceva mai optimist. Aceasta după ce, în urma unor discuţii purtate la Consiliul Judeţean, a primit promisiuni pentru o alocare suplimentară de 50.000 de lei de la CJ. Însă nici aceia nu sunt suficienţi pentru ce se doreşte a fi FITO.
„La ora aceasta ar fi trebuit deja să anunţăm programul. Noi ne-am axat pe buget între 400.000 şi 500.000 de lei. Anul trecut, de la Primărie am primit 80.000 de lei, iar de la Consiliul Judeţean 250.000 de lei. Potenţial şi aşteptări în Oradea există foarte mari. Însă probabil că suntem un judeţ, un oraş mai sărac”, vorbeşte Vulcu, care nu înţelege de ce nu mai e sprijinit pe măsura anvergurii Festivalului.
Un FITO… naţional
O ediţie FITO 2015 dezamăgitoare ar fi o pată pentru Oradea, oraş desemnat gazdă a Galei Premiilor UNITER din 2016. Va fi o pată pe obrazul acestui oraş ca un festival de tradiţie să cadă în derizoriu din cauza lipsei finanţării. Mai cu seamă că primarul Ilie Bolojan vorbea în acest an de necesitatea ca Oradea să devină atractivă turistic. Ori turismul cultural nu poate fi ignorat, în nicio situaţie.
„Dacă săptămâna aceasta primesc promisiuni de bani, îl organizez, dacă nu, minuni nu pot face. Noi suntem pregătiţi cu absolut tot. Inclusiv selecţia este făcută. Teatrele aşteaptă invitaţia propriu-zisă, pentruu 21 – 27 septembrie”, declara Vulcu, luni, pentru ca marţi să pară, totuşi, dispus să îl organizeze, fie şi limitat la resursele financiare mult reduse faţă de ediţia de anul trecut. „Până la urmă, faci cu cât ai. Însă e păcat să nu fim sprijiniţi tocmai în anul în care am primit recunoaştere europeană. Visul fiecărui director de festivaleste să se dezvolte, să facă lucruri cât mai interesante. Dar nu le fac pentru mine, ci pentru oraş. Cu cât creşti un festival, cu atât atragi apoi şi mai mulţi sponsori. Deocamdată, sponsor este Raiffeisen, ce oferă 12.000 de euro pentru FITO”, arată Vulcu.
Deşi Festivalul de teatru scurt de la Oradea s-a rebranduit în „FITO” – Festivalul Internaţional de Teatru Oradea – pentru 2015 nu se va pune problema ca festivalul să fie internaţional. Vulcu: „Teatrele din străinătate trebuie invitate din timp, însă, neavând nicio siguranţă financiară, nu puteam să întreprindem asemenea demersuri”.
Purtătorul de cuvânt al Consiliului Judeţean, Horia Carţiş, nu împărtăşeşte nemulţumirea lui Vulcu.„În fiecare an, Consiliul Judeţean a crescut sumele alocate pentru Teatrul Regina Maria din Oradea. Sigur, este în interesul tuturor ca Festivalul să aibă loc. Dar şi Primăria trebuie să se implice, cu atât mai mult cu cât festivalul are loc în Oradea”, subliniază Carţiş.
Concurenţa ungurească
Vulcu vede şi o cauză adiţională pentru faptul că CJ Bihor nu reuşeşte să satisfacă nevoile financiare ale unui Festival FITO cu adevărat de prestigiu: concurenţa făcută Teatrului Regina Maria de către Teatrul Szigligeti, sprijinit din plin de către UDMR ce face parte din conducerea Consiliului Judeţean. „Există o discriminare pozitivă pentru teatrul maghiar. Acesta primeşte alocări bugetare de la Consiliului Judeţean la fel ca Teatrul Regina Maria. Însă, Teatrul Szigligeti primeşte bani în plus şi din Ungaria, de la guvernul maghiar. De aceea şi-au făcut deja şi o sală-studio nouă, în timp ce noi tot aşteptăm să se reabiliteze fostul cinema Transilvania, pentru a fi folosit de Teatru. Noi stăm şi ne uităm şi plângem pe la colţuri, în propria noastră ţară. Aceasta în timp ce la Sf. Gheorghe, UDMR împarte banii către teatre pe principii de proporţie a populaţiei: 75% din bani sunt alocaţi la teatrul maghiar şi 25% către teatrul românesc, pentru că ei consideră că aşa suntem noi, românii, reprezentaţi în zonă. Însă aici, la Oradea, se dă jumătate-jumătate şi se produce acea discriminare pozitivă”, atrage atenţia Vulcu. Deşi afirmă că situaţia este cunoscută de către conducerea Consiliului Judeţean, Vulcu nu vede semne că lucrurile s-ar schimba prea curând.
Citiți principiile noastre de moderare aici!