Text la prima vedere din Nicolae Iorga și eseu de 400 de cuvinte despre particularitățile unei comedii. Acestea sunt două dintre subiectele de la proba scrisă la Limba și literatura română la BAC.
[eadvert]
Absolvenţii de liceu au avut de rezolvat varianta cu nr. 6 la prima probă scrisă la BAC Subiectele au fost adecvate profilului, cerințele fiind diferite în funcție de profil (teoretic și vocațional, respectiv umanist).
Prima probă scrisă a avut trei părți, prima având cinci cerințe, fiecare fiind notată cu șase puncte, pornind de la un text la prima vedere. Subiectul a fost pentru elevii de la filiera teoretică, profilul real, pentru filiera tehnologică si pentru cea vocațională, exceptând profilul pedagogic.
Textul suport a fost din Nicolae Iorga – „Doamna Elena Cuza”, iar elevii au avut, la subiectul I.B., de scris un text de minimum 150 cuvinte, notat cu 20 de puncte, în care să argumenteze „dacă întâlnirea cu o personalitate (istorică, socială, culturală etc.) produce sau nu emoție, raportându-se atât la informațiile din fragmentul extras din textul ,,Doamna Elena Cuza” de Nicolae Iorga, cât și la experiența personală sau culturală”.
La subiectul al II-lea – notat cu 10 puncte, candidații au avut de argumentat perspectiva narativă a textului “Întunecare”, de Cezar Petrescu.
La subiectul al III-lea, liceenii au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile unei comedii studiate. Subiectul va fi notat cu 30 de puncte.
La profilul umanist, subiectele la română la BAC 2022 au constat în textul la prima vedere din Nicolae Iorga „Doamna Elena Cuza”, și perspectiva narativă a unui text din opera „Întunecare” a lui Cezar Petrescu, ca și la profilul real. Diferența a fost la al treilea subiect, unde cerința a fost de a prezenta particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată.
13 centre
3.595 de absolvenți de liceu s-au înscris la probele scrise ale examenului de Bacalaureat – sesiunea iunie – iulie 2022.
În județul Bihor, proba s-a desfășurat în 13 de centre.
Subiectele și baremul de corectare au fost publicate pe subiecte.edu.ro, de către Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.
Examenul va continua marți, 21 iunie 2022 cu proba obligatorie a profilului. Pe 22 iunie va avea loc proba la alegere a profilului și a specializării. Ultima probă va avea loc în 23 iunie 2022, cea de Limba și literatura maternă.
Primele rezultate se vor afișa în data de 27 iunie 2022 până la ora 12.00. În aceeași zi, candidații nemulțumiți de rezultate pot depune contestații în intervalul orar 12.00 și 18.00.
Contestațiile vor fi soluționate în perioada 28 – 30 iunie 2022.
Anonimi
Rezultatele elevilor vor fi publicate prin anonimizarea numelui și a prenumelui, așa cum prevede Regulamentul general privind protecția datelor.
„Contestațiile pot fi depuse atât în format fizic, cât și electronic. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit electronic inclusiv o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora”, este precizat în Metodologia de organizare a examenului.
Rezultatele finale se vor afișa pe data de 1 iulie 2022. Și acestea vor fi afișate prin anonimizarea numelui și a prenumelui candidatului, în conformitate cu cerințele Regulamentului privind protecția datelor cu caracter personal.
„Pentru a fi declarat promovat, un candidat trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: să-i fie recunoscute, echivalate sau să fi susținut toate probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale și să fi susținut toate probele și să obțină minimum cinci la fiecare dintre acestea, iar media la probele scrise să fie de cel puțin șase”, a precizat Florin Negruțiu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Trimite articolul
XÎnvățământul românesc e mereu plin de suprize. Care e rolul unui text la prima vedere? Acela de a detecta analfabetismul funcțional. Dacă elevul nu percutează, atunci e analfabet funcțional. Toate bune și frumoase, numai că textul cu pricina era vechi de vreo 100 de ani. A da cuiva un text vechi de 100 de ani (ba care vine și cu un mini-dicționar atașat) și a trage concluzia că suferă de analfabetism funcțional seamănă cu a servi cuiva o mâncare veche de cinci săptămâni și a concluziona că are stomacul prea delicat. N-ar fi bine ca textele la prima vedere – care nu testează capacitățile literare, ci doar aptitudini comunicaționale – să nu fie mai vechi de 5 ani, și eventual să facă parte dintr-o sferă mai puțin specializată?