La Casa Darvas-La Roche a fost vernisată joi, 22 decembrie, o expoziţie inedită, intitulată „Răsfăţ şi dichiseală. Din buduoar la bal”. Sunt expuse obiecte de epocă din colecţia Iulia Gorneanu şi obiecte ale Casei Darvas-La Roche, care invită privitorii la o călătorie prin lumea dantelei și a luxului din Belle Epoque, intrând în universul intim al buduarului doamnelor din acea vreme.
Angela Lupşea, director executiv al Fundației de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor – Oradea Heritage, a dezvăluit la deschiderea expoziţiei că primul bal care se organiza în 6 ianuarie era cel al juriştilor, iar perioada balurilor se încheia în ultima duminică de dinaintea începerii postului Paştelui cu un bal mascat. „Balurile se organizau atât în clădiri private, aşa cum era această casă a lui Imre Darvas – în care tot timpul era amenajată o sală pentru bal, precum şi în marile palate aristocrate din marile oraşe europene. Şi restaurantele şi cafenele organizau periodic baluri. Am dorit să aducem în atenţia publicului vizitator detaliile care caracterizează o ţinută de bal, dar şi un detaliu ascuns, pe care mai puţină lume îl vede, un paravan original art nouveau restaurat, în spatele căruia am lăsat surpriza vizitatorilor de a descoperi desuurile doamnelor”.
În expoziţie a fost expus şi mobilier de epocă. Se poate admira o comodă care aparţine mamei tenorului Alexandru Badea. Vitrinele sunt donaţie şi au aparţinut unei familii de evrei care a locuit pe str. Episcop Mihai Pavel nr. 8. Masa dresing din lemn este o piesă originală din perioada art deco, fabricată de fraţii Shrager în perioada 1930-1939. Dulapurile laterale ale mesei se deschid pentru a expune rafturile, fiecare dulap adăpostind câte şase rafturi. În interior se observă medalionul fabricantului. Piesa de mobilier a fost restaurată Ilie Mitrea, restaurator al Muzeului Naţional Brukenthal. În premieră sunt prezentate şi scaunele chippendale, restaurate tot de Ilie Mitrea, care fac parte din sala de bal a expoziţiei, în care se aude în surdină muzica epocii.
Obiecte prezentate în premieră
Iulia Gorneanu este la a treia expoziţie în ultimele trei luni pe care o curatoriază la Oradea. „Nu este o expoziţie clasică, cu etichete. S-a dorit a fi un spaţiu viu, un spaţiu care să mimeze atmosfera intimă a buduarului şi cea de basm a balurilor de altădată. M-am pregătit în mod special pentru expoziţie, ştiam de ea de anul trecut, aşa că am avut timp să fac nişte achiziţii speciale pentru Oradea, care sunt expuse aici în premieră, respectiv majoritatea evantaielor şi majoritatea carneţelelor de bal. Femeile dădeau foarte mare atenţie aspectului de îngrijire personală. Aveau inclusiv pelerină pe care o purtau atunci când erau pieptănate, ca părul să nu le cadă direct pe piele. Veţi mai vedea că toţi chiloţei din acea perioadă nu au tur, pentru că era era corsetelor şi le era mult mai uşor când mergeau la toaletă. Chiloţeii au fost cusuţi între picioare abia pe la 1900, şi făcuţi dintr-o pânză extrem de fină. Cei mai fini chiloţei, din mătase de culoarea somonului, sunt din 1920”, a spus la vernisaj curatorul.
Este expus şi un dispozitiv pe care îl purtau doamnele la talie şi pe care îl foloseau la ridicarea trenei atunci când coborau din trăsură îndreptându-se spre sala de dans sau cleşti de scos mănuşi. Pelerine de pieptănat sunt din prima jumătate a secolului XIX şi sunt realizate din batiste.
După paravan se poate admira lenjerie de la 1850-1920, care a aparţinut unei boieroaice din Bucureşti, cu broderie fină, care apare şi pe costumele populare tradiţionale româneşti, dar şi un spielhosen cu broderie.
Piesa de rezistenţă pe partea de intimitate este un corset fabricat în Europa dar achiziţionat din Statele Unite, şi care datează de la 1813. Este expus şi un kit de broderii datat 1813, cu ştampile şi modele de stilizare ale literelor care apăreau brodate pe lenjeria intimă, dar şi un kit de cusut care a aparţinut doamnei Elena Cuza, o piesă similară găsindu-se la Muzeul Naţional de Istorie a României. Decorul este completat cu sticluţe de parfum şi pudriere din colecţia Casei Darvas – La Roche
„Evantaiul este cel mai frumos, mai fragil, mai spectaculos accesoriu. Cel mai romantic expus este cel din 1910, cu acea panglică superbă care este pictat pe ambele feţe. Un evantai similar se găseşte la muzeul din Debreţin”, a explicat Iulia Gorneanu.
Un alt evantai expus este pictat manual pe piele, cu foiţe de aur, pictura se regăseşte pe ambele feţe şi a fost licitat în străinătate şi acum face parte din colecţia Iuliei Gorneanu. În vitrină se mai poate admira şi un evantai de la 1900 fabricat în Japonia, pictat manual, dar şi un evantai-paletă de început de secol XIX, extrem de rar, achiziţionat special pentru această expoziţie de Iulia Gorneanu.
„Mămicului meu adorat, desăvârşită dragoste”
Carneţelele de bal se găsesc tot mai rar, spune colecţionarul. În ele erau notate numele partenerilor și ordinea dansurilor promise: vals, mazurca, polca, galop, cadril, cotillion. Cel mai vechi şi mai scump dintre acestea este un carneţel din argint cu aur în cutia originală. Mai este expus şi un carneţel art nouveau, achiziţionat din Bucureşti, care are texte scrise în interior, unul din acestea, din 1904, fiind: „Mămicului meu adorat, desăvârşită dragoste”.
Sunt etalate şi genţi de bal din 1910 în care, în capacul rigid al genţii erau puse cutiuţele de fard. Un obiect deosebit este un peşte din argint aurit cu ochi de turcoaz, folosit ca pandantiv şi în acelaşi timp ca suport pentru sărurile care erau la îndemână dacă femeile leşinau de la corsetele strânse foarte tare.
Se mai pot admira: poşetă cu goblen din prima jumătate a secolului XIX, o alta din fir de argint aurit, cu perle, o poşetuţă rotundă specifică balurilor interbelice şi un accesoriu pentru cap, o pelerină de secol XIX alături de fotografia doamnei care o purta, mănuşi din dantelă şi o ţinută completă din anii 1900.
O raritate ca piesă de colecţie este un binoclu pictat manual care a aparţinut familiei Ghica, care are semnătura de pictorului, fabricat la Paris pentru un magazin de pe Calea Victoriei din Bucureşti.
Expoziția deschisă la Casa Darvas-La Roche poate fi vizitată până pe 1 martie 2023.
Limbajul codificat al evantaiului:
– Evantaiul deschis larg: așteaptă-mă!
– Evantaiul deschis în mâna stângă: vino și vorbește cu mine!
– Evantaiul închis, lângă ochiul drept: când te pot vedea?
– Evantaiul închis ținut lângă inimă: te iubesc!
– Evantaiul deschis ridicat la nivelul ochilor: îmi pare rău!
– Evantaiul pe jumătate închis, ținut pe buze: mă poți săruta
– Răsucind evantaiul în mâna dreaptă: iubesc pe altcineva
– Răsucind evantaiul în mâna stângă: suntem spionați
– Un evantai lăsat să cadă în fața bărbatului: vreau să fim prieteni!
– Îți faci aer încet: sunt măritată
– Îți faci aer repede: sunt logodită
[eadvert]
Citiți principiile noastre de moderare aici!