De profesie inginer constructor, Cătălin Bora a descoperit noua pasiune în urmă cu șapte ani, când un prieten i-a propus să-și cumpere un automodel.
„Am cumpărat un second-hand și de acolo a pornit totul. Am început să-l modific. Era un automodel cu motor termic, pe nitro, de viteză, model nu foarte performant. După aceea, am cumpărat un trail, unul de urcat pe munte. Pe urmă, am continuat cu un short course, pentru viteză, pe pistă amenajată (pe macadam). După aceea, le-am îmbunătățit și am adăugat modele și mai bune, și mai bune”, își amintește Cătălin Bora.
De atunci, de la un automodel a ajuns la 39. Ba mai mult, de trei ani, el și-a transformat pasiunea într-o afacere profitabilă. Piesele sale au fost comercializate nu doar în țară, ci și peste hotare.
„Le vând clienților finali. Producem piese de update pentru automodele, pe care le comercializăm în țară și în străinătate. Sunt foarte cerute. Păcat că nu avem timp să producem câte am putea vinde pasionaților de mașini din toată Europa! Ne dorim să mărim plaja de piese produse aici, pentru comerț.
Piesele pe care le face sunt pentru orice tip de automodel. Cele mai cerute sunt piesele pentru automodelele de trail, electrice”, a mai spus Cătălin.
[eadvert]
Zile și nopți în atelier
Automodelele nu sunt jucării, sunt niște mașini de curse în miniatură, teleghidate, care pot depăși în linie dreaptă viteza de 100 de km pe oră. Un automodel costă, cel mai ieftin, câteva mii de lei, iar cel mai scump, poate ajunge până la câteva mii de euro, în funcție dotări. Se strică ușor, se repară greu. Este nevoie de multe cunoștințe de mecanică și ore petrecute cu șurubelnița în mână. De profesie inginer constructor, Cătălin Bora spune că nu simte că muncește, chiar dacă sacrifică de multe ori zile și nopți.
Cea mai lungă perioadă de realizare a unei astfel de mașini a fost două luni de zile, a spus el.
„Două luni de zile am lucrat pentru un camion, un 6×6, un model mai deosebit, un RC4WD, beast 2, care a venit dezasamblată. Am lucrat două luni, cap coadă, inclusiv caroseria e făcută din bucăți, e vopsită, asamblată, interior, modul de sunet, cabină rabatabilă, cutie de viteze funcțională, cutie de transfer. Totul este exact ca la un camion adevărat”, a dezvăluit el.
Partea de montaj, cap coadă, îi ia o săptămână sau mai mult, în funcție de timp.
„Eu lucrez de obicei noaptea – o oră, două pe zi, când apuc. Dar, depinde de ce modificări îi fac”, a completat bărbatul.
Cătălin a început cu mașinile micuțe, de la scara 1/10, pe urmă a creat mașini adevărate, la scara 1/1. Așa a ajuns să realizeze un jeep, unul real.
„Este un model Wrangler model TJ din 99, un autoturism la care am lucrat doi ani de zile, am refăcut totul la el. Este o mașină veche, am refăcut tot: transmisii, motor, caroserie, șasiu. Îl folosim la plimbări cu familia, ieșiri cu prietenii. După încă o serie de update-uri, vom participa și la niște concursuri cu el”, a asigurat Cătălin.
Peste 70 de premii
Acest sport înseamnă o muncă extraordinară de construcție și de pilotare a modelelor. Munca lui Cătălin Bora este foarte apreciată în țară și în străinătate. Dovadă stau multiplele premii câștigate la competiții naționale și internaționale de profil.
Prima competiție la care a participat a fost de shourt course, la Satu Mare, pe o pistă care acum nu mai există.
„Am cumpărat un model de serie și am ajuns cu el la competiție. Atunci au râs colegii de mine, pentru că era un model neperformant. Pe urmă, am participat la concursul respectiv, după care am început să-l updatez, să-l îmbunătățesc. Astfel, au continut următoarele ediții de course short, buggy, truck. Am început să modific și astfel am început să produc piese. Cele mai multe competiții au fost în țară – undeva la 70 de competiții, dintre care 40 de premii I, II, și III, dar am participat și la un concurs internațional în Italia care a durat o săptămână și acolo a fost raiul pe pământ”, a precizat inginerul.
Vara trecută a participat la competiții de profil la Cluj Napoca, Sighișoara și Pitești. Cătălin s-a înscris la trei dintre categoriile concursurilor: clasa stock, clasa îmbunătățită și clasa open.
„Echipa mea este familia. Băiatul cel mare, Dominic, care are 4 și jumătate, și Andrei, de un an jumate de zile. I-am inițiat în această taină a automobilelor. Dominic participă deja la competiții, la categoria sa de vârstă – clasa mică, de juniori. Performanțe încă nu are, dar se antrenează. Soția mă sprijină. Ea are un automodel cu care vrea și ea să participe la concursurile de viteză”, a dezvăluit Cătălin.
Nimic original
Pentru el toate modelele create sunt deosebite. Niciunul însă nu este model stock (precum cel scos din cutie), fiecare automodel achiziționat primește îmbunătățiri din prima fază.
De pildă, un motor de serie cu perii se înlocuiește cu unul fără perii – fără perii are putere mai mare și consum mai mic de energie, explică inginerul.
„Când iau mașina din cutie, îi schimb motorul. Pe urmă, servodirecția, după aceea îmbunătățesc sau schimb suspensiile (cele standard sunt mai rigide, de aceea, le înlocuim cu altele mai soft). Urmează roțile, partea de transmisie, bateriile din Nimh le înlocuim în unele mai performante din lipo), caroseria care, din nou, primește accesorii pe ea, îmbunătățim și șasiul (la cele de urcat pe munte). Multe piese din plastic le înlocuim cu alamă sau cu fibră de carbon și o serie întreagă de alte update-uri. Adaug, de asemenea, foarte multe accesorii – lumini, canistre, lopată, pentru că la concursurile de trail se punctează și accesoriile puse pe caroserie, cum ar fi: o canistră de combustibil, una de apă, troliu, roată de rezervă, inclusiv lumini”, a descris Cătălin Bora.
Dintre toate modelele realizate, el s-a atașat de un model de trail, marca Traxxas – modelul TRX 4 (care are cele mai multe îmbunătățiri).
„De fapt, nu are nimic original. De la o greutate de 2 kg câte avea când am cumpărat-o, cu toate îmbunătățirile am adus-o la o greutate de aproximativ 6 kg. Mai mult de 90% din acest automodel este fabricat din alamă”, a precizat el.
Pe aerodrom
Partea de îmbunătățire a unui automodel sau partea de upgrade o realizează în două moduri: cumpără piesele gata confecționate de la diferiți producători sau le produce el.
„Avem imprimante foarte performante. Foarte puține de acest fel sunt la ora aceasta în țara noastră. Imprimante care funcționează pe pulbere de nylon. Dar avem și imprimante cu inserție de fibră de kevlar, fibră de carbon și de sticlă, onyx, și imprimante mai simple, în care folosim rășină. Asamblăm și drone. Avem trei modele de drone pe care le-am asamblat. Partea de piese produse de noi sunt undeva de 10%, restul sunt cumpărate, piesele motoarele și sunt asamblate. În timpul liber le folosim la aerodrom la Oradea”, a mai adăugat tânărul pasionat de machete auto.
Tendințe
Majoritatea automodelelor create de Cătălin Bora sunt electrice. De altfel, spune el, tendința este să se treacă de pe combustibil pe electric.
„La noi e mai ușor pentru că modelele sunt electrice deja. Dar sperăm că și cele reale, de off road, vor deveni electrice. Partea de automare e o problemă pentru off road. Încă nu se produc mașini electrice pentru off road. Pe benzină nici nu avem competiții la care să participăm. Pe nitro sunt competiții și în țară la care participăm. 90% dintre modele sunt electrice. Singurele modele pe nitro sunt truck-urile. Pentru acestea avem trei concursuri pe an, organizate de Federația Română de Automodelism, care se țin în diferite localități din țară (Târgu Mureș, Târgu Lăpuș, București. Cândva a fost cândva și la Satu Mare)”, a explicat Cătălin.
În viitor, el își dorește să construiască la Nojorid sau la Leș o pistă la standarde europene, tocmai pentru a organiza concursuri de profil și pentru a mări comunitatea aceasta din partea de Vest a țării.
Trimite articolul
XFelicitari
Bravo Dumi! Nu stiam de pasiunea asta. Felicitari! si sper sa dezvoltati firma cat mai mult.