206 de angajaţi ai UAMT au fost chemaţi în judecată de către conducerea societăţii, după ce în martie aceştia opriseră lucrul pentru zece ore, în semn de protest faţă de condiţiile salariale. Marți, câteva zeci de salariaţi s-au prezentat la Tribunal, unde fuseseră citaţi chiar de către angajator!
„Suntem ignoraţi”
Liderul sindical Octavian Vuşcan relatează că de patru ani nu s-a mai înţeles cu conducerea pentru un nou contract colectiv de muncă, în care să fie cuprinse măriri salariale. De aceea, în 26 martie, schimbul 1 de la UAMT a întrerupt munca vreme de circa 9 ore, în semn de protest. Iar celelalte schimburi s-au solidarizat cu colegii lor. „Suntem ignoraţi. De aceea suntem acum aici”, declară Vuşcan. Potrivit acestuia, conducerea firmei reclamă acum pierderi de 13.500 de euro pe oră. Liderul sindical arată, însă, că pierderile din ziua de joi, 26 martie, au fost recuperate sâmbăta şi duminica imediat următoare. „Sâmbătă s-a lucrat în trei schimburi, iar duminică cu un schimb”, relatează Vuşcan. Sindicalistul nu înţelege demersul conducerii, care acum cere recuperarea pagubei.
Sindicalistul Octavian Vuşcan relatează că nu s-a putut înţelege nicicum cu directorul general al UAMT, francezul Antoine Youssef-Allaire. „În orice discuţie, directorul Allaire insista asupra nevoii de a face piese de calitate, adică să nu mai avem rebuturi. Eu am înţeles, dar nici nu pot semna contractul colectiv chiar în genunchi, aşa cum se doreşte”, susţine angajatul-şef de sindicat. Chiar dacă directorul este francez, UAMT este patronată de către familia Stanciu.
Acuză norma foarte mare
„Au fost daţi în judecată pentru acea stagnare, chiar dacă acel schimb a fost recuperat. Nu a fost atunci o mişcare sindicală, ci tot schimbul a oprit lucrul”, spune şi Nicolae Morgovan, liderul BNS Bihor, blocul sindical la care sunt afiliaţi angajaţii UAMT. Morgovan a fost ieri la Tribunal alături de pârâţi. „La UAMR, salariul este puţin peste 1.400 de lei brut, în medie. Însă norma este foarte mare pentru oameni şi atunci foarte rar ajung să îşi câştige salariul 100%. Nu degeaba Bihorul este pe ultimele locuri din ţară ca salarizare”, declară Nicolae Morgovan, care subliniază că la UAMT productivitatea este foarte mare. Chiar prea mare, la salariile de acolo.
Şeful BNS Bihor subliniază diferenţele între UAMT şi uzina Dacia, cea pentru care lucrează compania orădeană: „Acolo, la Dacia, lucrurile merg tot mai bine şi în fiecare an îşi renegociază contractele”. Cum şi UAMT şi-a crescut numărul de angajaţi, de la 330 la circa 550 în doi ani, liderul sindical este convins că există resursele ca patronatul să crească salariile angajaţilor. De altfel, UAMT este furnizor Renault. Aproximativ 30% din piesele produse la Oradea merg la uzina de la Piteşti. Restul producţiei este livrat către fabricile Renault din alte colţuri ale lumii.
„Conducerea măreşte norma aşa, cu bătaie pe burtă, însă manopera rămâne aceeaşi. Nu se investeşte în scule, la frâna de mână, la pedale, chiar dacă au luat o freză de milioane. Apoi, orice reper trebuie polizat, însă în firmă nu există manoperă pentru aşa ceva”, ne-a declarat şi un angajat, pe holurile Tribunalului, aşteptând înfăţişarea. „Dacă tai orele suplimentare spor de noapte de weekend, ajung la 700 de lei net, din 1.300 salariu de încadrare”, ne-a transmis altul.
Ieri, la prima înfăţişare, instanţa a stabilit data de 26 mai ca următor termen de judecată. Salariaţii sunt reprezentaţi de avocatele Nicoleta Ciule şi Florina Căpuş, în timp ce patronatul a fost reprezentat de av. Loredana Şuta.
Nemulţumiri în serie
Ulterior, în curte, angajaţii UAMT au purtat discuţii cu cele două avocate care-i reprezintă, dând glas nemulţumirilor. Atât de ordin salarial, cât în privinţa condiţiilor de lucru, insistându-se asupra situaţiilor foarte dese în care se lucrează sâmbătă şi chiar şi duminica. „Te obligă, pur şi simplu. Eu unul m-am săturat să vin sâmbăta la lucru, pe bani de nimic mai vin”, reclama un UAMT-ist. Altă nemulţumire: „Am fost la negocieri şi a zis către mine că-s instigator. Eu nu am instigat pe nimeni, eu mi-am cerut dreptul meu, ca salariat. Mi-a zis că sunt rău, că fac rebuturi. Dar dacă fac eu rebuturi cu pedala pe care o calci la maşină, înseamnă că intri în zid cu maşina. Eu sunt sudor, eu sudez bucşa aia ca lumea. Nu îmi bat joc de munca mea. Dar nici aşa, să îmi ridice norma în fiecare zi, că aşa nu mai pot face!”. Sau: „Dacă aţi vedea ce maşini avem în curte, de zeci de mii de euro. Sunt luate pe leasing, dar noi lucrăm pentru ele!”, le-a spus un angajat avocatelor. Acestea au aflat şi că cei care au fost citaţi ieri la Tribunal au fost programaţi în turele de după-amiază şi de noapte. Ture în care, dacă se strică unele maşini-unelte, nu este cine să le repare, acuză alt angajat.
Conducerea companiei nu a putut fi contactată, marți.
Piesele UAMT
Iată ce piese auto se produc la UAMT Oradea pentru uzinele Renault şi alţi clienţi: oglinzi retrovizoare, frâna de mână, suport pedalier, chei pentru roţi, cabluri de comandă, componente scaun, antivol, ştergătoare de parbriz, tije, încuietori, braket, cric.
Citiți principiile noastre de moderare aici!