Karina Ochis este Profesor de Management în cadrul Monarch Business Institute Elveția, CEO în cadrul KO By Karina Ochis, Manager General al Elite Resort Hotel Oradea și al Complexului Balnear Medical Elite Life, expert în branding, autor, speaker, trainer și un simbol al noii generații. Karina Ochis este în prezent PhD(c) și doctorand în Leadership aplicat în cadrul Monarch Business Institute, Elveția. Orădeanca a făcut o analiză completă a situației delicate în care se află turismul românesc în contextul pandemic.
Evoluția situației epidemiologice la nivel național și internațional determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și declararea pandemiei de către Organizația Mondială a Sănătății dar și a instituirii stării de urgență pe teritoriul României, a atras suspendarea activității hotelurilor și a localurilor publice de pe întreg teritoriul României. Stoparea activității a atras implicit intrarea tuturor angajaților în șomaj tehnic precum și diminuarea încasărilor începând cu luna martie 2020, preconizând o scădere cu 75% în perioada martie – decembrie 2020, față de perioada similară a anului trecut.
Industria turismului este unul dintre motoarele importante de creștere la nivel local, regional și global. Mai mult, în România, industria de turism și călătorii contribuie cu 5,5% din PIB. Odată cu creșterea numărului bolnavilor din România, situația s-a agravat. Companiile aeriene au decis să limiteze zborurile către regiunile infectate iar clienții au început să renunțe masiv la călătorii, numărul rezervărilor scăzând drastic. Cea mai mare scădere a numărului de rezervări față de aceeași perioadă a anului trecut a fost constatată pentru perioada Paștelui (100%), urmată de mini-vacanța de 1 Mai și sezonul de vară. Turiștii tind așadar să fie reticenți cu privire la vacanțele din perioada imediat următoare, însă se mențin optimiști cu privire la sezonul de vară.
„Sectorul turistic din România a fost puternic afectat de situaţia generată de răspândirea pandemiei COVID-19, iar în prezent 90% dintre hotelurile din România sunt închise, iar peste 150 de mii angajaţi din industria HORECA, sunt în şomaj tehnic sau au fost concediaţi. Au fost astfel compromise și planurile de dezvoltare anexate la nivel național”, spune Karina Ochiș, Manager General Elite Resort Hotel, expert în branding.
Principalele ţinte ale autorităţilor până în anul 2020 au fost creşterea numărului turiştilor străini, într-un ritm mediu anual de 15%, iar a celor români, într-un ritm mediu anual de 8%, dar şi obţinerea unei balanţe excedentare a încasărilor pentru turism şi călătorii ale României. Coronavirusul paralizează turismul românesc și impune stabilirea unui compromis la nivel guvernamental cu zona economică pentru a identifica soluţii de sprijin a industriei în aceste momente.
Provocări pe termen scurt
După data de 15 mai vor fi puse în aplicare unele măsuri de relaxare a restricţiilor menite să prevină răspândirea Covid-19 în România. Nu se cunoaşte cu exactitate, însă, de când hotelierii vor putea primi turişti şi în ce condiţii de igienă şi distanţare socială. Ministerul Economiei anunță înființarea unei celule de criză care propune soluții pentru sprijinirea turismului afectatat de răspândirea coronavirusului, fără însă a menționa existența unui sistem logistic clar și bine definit în vederea relaxării normelor existente în momentul de față. „Ajutorul major de care au beneficiat hotelierii până în acest punct a fost intrarea creditelor bancare într-o perioadă de grație și amânarea acestora cu până la 9 luni”, consideră Karina Ochis.
În perioada de față, păstrarea personalului alături de susținerea resurselor aferente salariilor angajaților sunt primele provocări pe termen scurt și mediu. Perioada curentă a acumulat temeri în rândul acestora din cauza incertitudinii existente la nivel național cu privire la acordarea beneficiilor salariale, care ulterior au fost reglementate de Guvernul României prin acordarea șomajului tehnic. Totuși, reluarea obiceiurilor de consum nu va fi imediată, întrucât oamenii vor fi tentați să consume mai puțin, chiar dacă au resurse suficiente. Hotelurile se orientează astfel spre începerea activității cu un număr redus de angajați. „Pentru toți hotelierii ar reprezenta un ajutor major dacă s-ar prelungi oferirea șomajului tehnic angajaților a căror servicii nu vor fi imediat necesare în momentul redeschiderii”, rezultă din analiza Karinei Ochis.
Mai mult, instituirea stării de alertă precum și redeschiderea instituțiilor atrage asigurarea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor, prevenirea riscurilor profesionale, informarea și instruirea angajaților precum și acordarea echipamentului de protecție, care după caz poate consta în măști, mănuși de protecție și soluții dezinfectante. Se impune așadar un set de măsuri esențiale și excepționale adoptate de Ministerul Sănătății alături de Direcția de Sănătate Publică, care vor trebui aplicate în toate unitățile hoteliere pentru a optimiza fluxul profesional. În momentul redeschiderii, ar fi indicat ca fiecare angajat să fie instruit în ceea ce privește gestionarea riscului igienico-sanitar. Mai mult, unitățile hoteliere ar trebui să asigure o monitorizare zilnică a temperaturii personalului, alături de montarea unor dozatoare cu dezinfectanți pe bază de alcool în toate zonele comune. De asemenea, hotelurile vor fi menite să introducă și anumite filtre suplimentare de dezinfecție și control la accesul în incinta unității, protejând astfel recepționerii de eventualii pacienți purtători, simptomatici sau asimptomatici.
Norme clare de la MS
Având în vedere existența unităților de servire din cadrul hotelurilor, Ministerul Sănătății trebuie să ofere norme clare în ceea ce privește distanțarea socială precum și o listă cu dezinfectanți care pot fi utilizați în prevenirea contaminării spațiilor, suprafețelor, echipamentelor și aparaturilor. Personalul operational-productiv ar urma să fie dotat cu dispozitive de protecție individuale corespunzătoare, printre care echipamente de lucru, șorțuri de unică folosință, încălțăminte de protectie, mănuși, măști de unică folosință. Servirea ar trebui să se producă doar în caserole de plastic și utilizând ustensile de unică folosință, care ar urma să fie depozitate în saci autoizolanți. Hotelierii pot supraveghea respectarea măsurilor privind dezinfectarea mâinilor cu soluție specială, purtarea corespunzătoare a echipamentului de lucru, frecvența de schimbare a măștilor și mănușilor, însă având în vedere situația financiară precară, nu pot să asigure materialele de protecție precum și implementarea schimbărilor necesare de prevenire și gestiune a urgenței epidemiologice fără o subvenție în cuantum de cel puțin 50% din costuri, reglementată de autorități. „În vederea garantării continuității activităților, Elite Resort Hotel a implementat recomandările oferite de Minsterului Sănătății până în acest moment și a început dezinfectarea și dezinsecția zonelor comune, a camerelor, a piscinei și a Complexului Balnear pentru a gestiona urgența epidemiologică”, spune managerul general Elite Resort Hotel Oradea
Soluțiile pentru a prioritiza grija pentru oameni și de a aplica responsabil o serie de măsuri de protecție și prevenție împotriva unei noi răspândiri a virusului COVID-19 pot include și apariția camerelor cu termoviziune, care pot identifica temperatura corpului. Mai mult, în momentul redeschiderii se dorește și stabilirea unui protocol în vederea ridicării deșeurilor toxice, a măștilor și mănușilor de protecție purtate și aruncate, fără a risca o reapariție în masă a contaminării. „Soluții există, ideile pot fi puse în practică în mod individual, având scopul de a susține turismul românesc, însă ne bazăm și pe măsurile pe care le vor lua autoritățile, alături de alte planuri de ajutor economic pe care să putem conta în vederea menținerii intacte a sănătății personalului și a clienților noștri”, a precizat Karina Ochis.
Separeurile și locațiile intime, cele mai căutate
Situația generată de coronavirus (COVID-19) a avut un impact neașteptat asupra activităților cotidiene. Hotelierii s-au confruntat pe întreaga durată a pandemiei cu restricții guvernamentale de călătorie, anulări de sejururi și mai ales anulări de evenimente. „Am încercat, pe cât posibil, să obținem amânări ale proiectelor clienților noștri și nu o anulare a serviciilor, anulări care pot aduce pierderi financiare. Este greu să combați panica și temerea, însă atâta timp cât vor începe să apară vești pozitive la nivel guvernamental și încrederea clienților nostri va începe să crească”, consideră expertul Karina Ochis. Din perspectiva ei : „evenimentele corporate și conferințele nu vor fi afectate având în vedere gradul de ușurință cu care acestea pot respecta distanțarea socială, evenimentele private de genul nunților și botezurilor vor fi însă în impas în perioada imediat următoare, separeurile și locațiile intime vor deveni cele mai căutate spații ale unui hotel”.
Pentru România, efectele pandemiei s-au resimțit și pe plan economic, în primul rând printr-o depreciere a monedei naționale în raport cu euro, evoluție care se resimte, imediat, în facturi mai mari la diverse utilități. Industria hotelieră a avut de suferit din cauza provocării de a conserva clădirile în care unitățile hoteliere își desfășoară activitatea. Deși societățile au înțeles după exercițiul din 2009 – 2010 să își gestioneze responsabil resursele, acestea au fost imediat alocate către diverse plăți la furnizori precum și întreținerea locațiilor din punct de vedere al verificărilor tehnice și curățeniei. Așadar, din cauza evoluției îngrijorătoare a pandemiei, hotelierii s-au trezit nu doar cu o criză a «ofertei» ci și în pragul unei crize financiare. Premierul desemnat al României susține că țara noastră dispune de toate resursele și instrumentele pentru a menține situația economică sub control și a asigurat că oficialii sunt foarte atenți asupra impactului economic asupra României. Mai mult, secretarul de stat Emil Pîrjol a declarat faptul că una dintre soluțiile discutate în celula de criză se referă la scutirea operatorilor de la plata taxelor pe salarii, pentru trei luni, însă nici în această situație nu există o decizie concretă și palpabilă.
Buget refăcut
„Am refăcut bugetul pe anul 2020, luând în considerare în acest moment vânzări totale anuale reduse. Deocamdată marja de profit devine negativa pentru anul 2020. Dacă Guvernul nu acorda rapid facilitati fiscale, cu siguranță că actuala povară fiscală nu va putea fi suportată pe anul în curs”, ne spune Karina Ochis.
Epidemia cauzată de coronavirus este un șoc major pentru economia românească, europeană și mondială. România este pe cale să adopte măsuri bugetare, politice și de asigurare a lichidității, pentru a spori capacitatea industriilor și pentru a oferi ajutor cetățenilor și sectoarelor afectate în mod deosebit. Managerii de hoteluri din România susțin redeschiderea locațiilor, însă atrag atenția autorităților asupra faptului că această relaxare trebuie făcută în mod calculat, prezentând un plan logistic concis cu reglementări clare, atât din punct de vedere economic cât și social. „Deși a fost o experiență unică pentru turismul românesc, am înțeles faptul că împreună putem depăși momente dificile prin deschiderea unor noi direcții de dezvoltare. Turismul românesc trebuie promovat, susținând economia și capitalul autohton”, consideră Karina Ochis.
Trimite articolul
XElena Ceausescu al anilor 2000…….
-
Mai ceva…
Teraselor cu patroni prieteni pentru care s-a distrus tot centrul le dorim faliment placut.
Dumnezeu nu bate cu bota.
Hai cu turismul, hai cu dezvoltarea!
monarch school e invatamant de la distanta..adica dai banu ca doar are tata si mama, si hop ai diploma pompoasa. e pacat ca o tanara care poate altfel e capabila si inteligenta e sfatuita de niste idioti sa pozeze in “esperta”in atatea domenii. intuitia mea imi spune ca e doar o beizedea care optine totul prin banii de acasa.
Unde a stat fata asta pana acum ? Am podul plin de asemenea “multiple expertize”. Mai bine ar lua-o Sica langa el sa reporneasca “motoarele turismului” impreuna.Lasand gluma la o parte turismul poate fi repornit cel mai repede cu putin sprijin si bunavointa.