La un an și câteva luni de la furtuna care a pus la pământ în jur de 1,3 milioane de mc de masă lemnoasă în Apuseni, situația traseelor montane închise din cauza doborâturilor e neschimbată. La bilanț de sezon, salvamontiștii atrag atenția că situația poate deveni periculoasă: ignorând avertismentele în trei limbi postate la intrarea pe trasee, în mai multe rânduri, au fost cazuri de turiști pierduți sau accidentați. Cu traseele blocate de trunchiurile și crengile arborilor, evacuarea acestora este un coșmar pentru salvatori, relatează Pinter Istvan, directorul Salvamont Bihor.
„Am umplut muntele cu indicatoare, și tot intră pe trasee. Când îi găsim, pierduți, epuizați și speriați, și îi întrebăm dacă nu știau că e închis traseul, mulți spun că au văzut, dar au crezut că nu e chiar atât de grav. Am avut și unii care au căzut și au trebuit evacuați cu targa. Ori să ieși cu targa printre crengile arborilor căzuți e un coșmar; oamenii noștri ies de acolo răniți și zgâriați din cauza crengilor care, de multe ori, sunt ca un pieptene des pus în calea lor. E cumplit și pentru ai noștri”, relatează Pinter.
Fără răspundere
Într-o primă fază, după evaluarea situației, au fost montate plăcuțe cu avertismente că trasele respective sunt închise. Pasul următor a fost contactarea Administraţiei Parcului Natural Apuseni şi a Aqua Crisius Bihor, administratorul Sit Natura 2000 ROSCI0262 Valea Iadei.
Ambele entități au trimis problema mai departe, către „cinci ocoale silvice care administrează fondurile forestiere din zonele acestor trasee”.
„Acest demers a fost reluat şi în primăvara anului 2018, cu sprijinul Prefecturii Bihor, prin intermediul Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică, unde au fost convocaţi reprezentanţii ocoalelor silvice, Gărzii Forestiere, Administraţiei Parcului Natural Apuseni, dar fără vreun rezultat. Concluzia a fost că legislaţia nu precizează vreo procedură specială de eliberare a masei lemnoase de pe trasele turistice, acestea neavând statut special, echivalent cu un drum public”, transmite Salvamont.
În același blocaj a ajuns tema și după ce a fost expusă, prin intermediul Asociaţiei Naţionale a Salvatorilor Montani din România şi al Departamentului Pentru Situaţii de Urgenţă, la Ministerul Turismului şi la Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor. Răspunsul: legea nu reglementează vreun statut pentru trasee, deși acestea sunt căi de circulație turistică prestabilită, bine definită, marcată, amenajată, semnalizată şi omologată de către Ministerul Turismului din România.
Legea spune, totuși, că consiliile județene și locale trebuie să finanțeze amenajarea şi întreţinerea traseelor turistice montane, dar nu spune nimic despre administrarea acestora ulterioară: „jurisdicția” administrațiilor locale se termină la limita unei proprietăți private, iar multe trasee trec și prin păduri sau zone aparținând unor proprietari privați.
„La ora actuală, vedem o posibilă soluţionare a situației acestor trasee turistice prin reglementarea statutului acestora, echivalându-le cu drumurile publice şi reglementând foarte clar modul de administrare şi întreţinere a acestora”, se arată în comunicatul Salvamont Bihor.
„Suntem într-o varză legislativă. Custozii de arii protejate nu au atribuții în amenajare, noi nu avem nici obligația și nici pregătirea pentru a degaja mii de metri cubi de masă lemnoasă de pe trasee, chiar dacă ne-am mai ocupat și de asta, în regim de voluntariat”, spune directorul Salvamont.
12 din 54
Furtuna din 17 septembrie 2017 a avut efecte devastatoare inclusiv în Munţii Bihor-Vlădeasa – atracții turistice pentru români, dar și pentru străini. Cum e de așteptat, dintre străini, ungurii sunt cei mai numeroși dintre cei care fac ture montane în Ardeal.
În toamna anului trecut, în Parcul Natural Apuseni, în cele trei județe pe care acesta se întinde, cantitatea de masă lemnoasă pusă la pământ e de circa 1,3 milioane de metri cubi. Ca urmare, în judeţul Bihor, 12 trasee (dintr-un total de 54) au fost blocate total sau parţial, transmite Serviciul Județean Salvamont – Salvaspeo Bihor. „Toate demersurile noastre pentru deblocarea situaţiei au fost stopate, datorită lipsei de reglementări concrete privind administrarea şi statutul acestor trasee turistice”, se mai arată în comunicatul semnat de Pinter.
Citiți principiile noastre de moderare aici!