În condiţiile în care, prin noul Plan Urbanistic General (PUG), Primăria Oradea vrea să pietonalizeze parţial strada Avram Iancu, anul trecut Primăria Oradea şi edilul-şef Ilie Bolojan aduceau în discuţie posibilitatea demolării unui rând de faţade de pe strada pomenită. Printre aceste faţade, chiar şi Casa turcească – monumentul istoric cu cea mai mare vechime în Oradea.
Observând trama stradală, redactorul JB&BIHON constată că spaţiul pietonal poate fi extins pe această arteră fără să fie nevoie de demolarea unor clădiri. Pur şi simplu, calea rutieră este atât de generoasă încât poate ceda trotuarului unul sau chiar doi metri lăţime, în funcţie de tronsonul studiat. Aceasta fără a înghesui strada, privind prin prisma şoferilor. La nivelul circulaţiei de azi, două benzi de circulaţie fac faţă traficului, iar cele trei benzi de la intersecţia cu str. Sucevei pot fi şi acestea păstrate, cu lărgirea concomitentă a trotuarului.
Astfel, Primăria Oradea poate purcede la treabă repede, eficient şi, foarte important, ieftin. Doar să vrea. Studenţii pietoni care circulă pe axa Piaţa Unirii – Universitate cu siguranţă că ar aprecia.
Prea lată pentru două benzi
Aşadar, Primăria Oradea îşi poate îndeplini obiectivul fără să se recurgă la demolarea unor imobile, cu deranjul, timpul pierdut, inclusiv prin sălile de judecată şi cheltuielile aferente. Mai cu seamă că cel mai vechi imobil existent în Oradea se află tocmai pe strada Avram Iancu. Este vorba despre monumentul istoric Casa turcească, ce datează de la sfârşitul sec. XVIII.
Conform normativelor, o bandă de circulaţie are 3,5 metri lăţime. La intersecţia cu strada Sucevei, strada Avram Iancu are o lăţime de min. 11 metri, suportând trei benzi de circulaţie. La intersecţia cu Piaţa Unirii, str. Avram Iancu are 10 metri lăţime şi două benzi de circulaţie extrem de generoase. Strada are cel mai îngust tronson la intersecţia cu str. Mihail Kogălniceanu, lângă Liceul Aurel Lazăr, unde lăţimea străzii este de doar 8 metri, în timp ce la intersecţia cu str. Cuza Vodă, str. Avram Iancu are 9 metri lăţime. Oricum, arhisuficient pentru două benzi. Trotuarele străzii variază de la unul la doi metri lăţime.
În condiţiile circulaţiei rutiere şi pietonale de azi, se poate observa că strada suportă în condiţii decente traficul pe doar două benzi, dezvoltate la trei benzi, în capătul dinspre Universitate. Trotuarele sunt însă insuficient de largi, în condiţiile în care Oradea vrea să dezvolte Universitatea, iar strada Avram Iancu este principala cale de acces a studenţilor spre campusul universitar, dinspre Centru.
Având în vedere oportunitatea lărgirii trotuarelor, acest obiectiv poate fi realizat de Primărie simplu şi ieftin: cedând pietonilor din calea rutieră unul sau chiar doi metri, pentru extinderea trotuarelor.
O intersecţie fracturată
Clădirile de pe partea stângă, în direcţia Centru – Universitate au o retragere inegală de la stradă, astfel încât ar putea apărea ca oportună lărgirea trotuarului din partea dreaptă. Pe de altă parte, trebuie avut în vedere un alt aspect. Piaţa Unirii a fost reamenajată având un spaţiu pietonal generos între Biserica cu Lună şi Catedrala Sf. Nicolae, pe două „fire” de circulaţie pietonală. Însă acest spaţiu este discontinuu, la intersecţia cu str. Traian Moşoiu. Trecerea de pietoni a fost păstrată la colţul cu strada Iuliu Maniu, lângă Biserica Sf. Nicolae. Însă pietonii din piaţă, ce vin din direcţia străzii Alecsandri sau chiar dinspre staţia de tramvai nu au o trecere de pietoni în Piaţa Unirii, la intersecţia cu str. T. Moşoiu, nici în faţă, spre A. Iancu, nici spre dreapta, înspre Biserica Sf. Nicolae, unde şoferii din piaţă au indicatorul „STOP”.
Primăria şi Poliţia Rutieră întârzie să găsească o soluţie integrată în această intersecţie, atât pentru traficul rutier, cât şi pentru pietoni, în sensul unei continuităţi fluente pentru ambele metode de deplasare ale orădenilor. O soluţie ar fi apariţia unei treceri de pietoni în formă de L, în intersecţia Piaţa Unirii – străzile Maniu/Moşoiu – str. A. Iancu, la pachet cu (re)semaforizarea acestei intersecţii, pentru protecţia pietonilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!