Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a respins Proiectul Tehnic realizat de grupul de firme Selina, pentru secțiunea de autostradă Biharia – Chiribiș. Totodată, între grupul de firme ce urmează să construiască porțiunea de autostradă din Bihor și autorități există neînțelegeri cu privire la lucrările suplimentare care ar trebui făcute, așa cum reiese din Proiectul Tehnic. “CNAIR SA a respins Proiectul Tehnic deoarece acesta nu era întocmit în conformitate cu prevederile contractuale și nu asigura nivelul minim de calitate cerut prin contract”, ne-a transmis Biroul de presă al CNAIR.
Penalități de 4.4 milioane de lei
Reprezentanții companiei spun că antreprenorul a fost înștiințat că riscă penalități în valoare de 4.4 milioane de lei ca urmare a faptului că firma de construcții nu a finalizat activitatea de proiectare în termenul prevăzut de contract. “Urmează ca inginerul să analizeze această revendicare a CNAIR SA și să stabiliească modul de soluționare. Menționăm că, în situația în care antreprenorul recuperează întârzierile, suma penalităților va fi returnată, conform prevederilor contractuale”, a precizat sursa citată. Inginerul care supervizează lucrările este firma J.V. Egis Route Scetauroute – Egis International.
Lucrări suplimentare
Beniamin Rus, patronul firmei Selina, spune că a primit ordin de începere pentru partea de proiectare la 14 septembrie 2020. În cadrul documentației de proiectare, potrivit contractului încheiat între constructor și CNAIR, trebuia întocmită o expertiză tehnică pe lucrările executate de Bechtel și o completare a studiului geotehnic pus la dispoziție de autorități. “Din aceste studii a reieșit necesitatea execuției unor lucrări suplimentare, în primul rând din cauza degradărilor lucrărilor executate, ca urmare a vandalismelor și trecerii timpului de la momentul execuției și până în prezent și datorită condițiilor de teren de fundare, relevate de noul studiu geotehnic, mult mai proaste decât reieșea din documentele de la licitație”, a declarat Rus.
Proiect Tehnic respins
Proprietarul firmei Selina a precizat că a predat proiectul, conform expertizei și studiului geotehnic întocmite în februarie 2021. El subliniază că proiectul a fost verificat de experți atestați conform legilor din România. “Acest proiect a fost respins de CNAIR, fără argumente contractuale sau tehnice clare, solicitând refacerea lui până la 18 iunie 2021. Din dorința de a nu bloca un proiect de infrastructură de această dimensiune, chiar dacă este în dezacord cu motivele de respingere aduse de beneficiar, am fost nevoiți să refacem Proiectul Tehnic și l-am predat spre aprobare în data de 4 iunie, 2021”, a adăugat Beniamin Rus. Constructorul așteaptă acum aprobarea CNAIR, pentru a putea începe lucrările. Rus a declarat că a fost la discuții la București, pe această temă, și că autoritățile ar lua în considerare licitarea lucrărilor suplimentare din Proiectul Tehnic.
Discuțiile dintre autorități și constructor continuă, pentru a se ajunge la o soluție. Reprezentanții CNAIR ne-au transmis că până la această oră antreprenorul nu a solicitat rezilierea contractului. “CNAIR are ca scop finalizarea contractelor aflate în derulare, instrumentul de reziliere fiind o ultimă opțiune, după epuizarea tuturor metodelor de a continua lucrările”, au precizat cei de la CNAIR.
Contractul, semnat în 2020
La 12 iunie 2020, CNAIR a semnat contractul pentru proiectarea și execuția subsecțiunii 3C2, Chiribiș – Biharia, care face parte din Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea (Autostrada Transilvania). Valoarea contractului semnat cu Asocierea Trameco SA – Vahostav SK, a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL este de 326.515.056,68 lei, fără TVA (aproximativ 69 milioane euro), termenul contractual pentru proiectare fiind de 6 luni, iar cel pentru execuție de 18 de luni. Sursa de finanțare este din fonduri europene nerambursabile.
Pe unde trece secțiunea Chiribiș – Biharia
Subsecțiunea Chiribiș – Biharia are 28,55 km și începe în zona localitatii Sînlazar (intersecția cu drumul național DN19E) și tranzitează o zonă de câmpie, între localitățile Mișca și Chislaz, unde DN19E (Chiribiș – Sălard – Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km. Traseul continuă la sud de localitatea Poclușa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN 19 E, între localitățile Sărsig și Hăucești și intersectează DJ 767 (Tiglead – DN19E). Traseul autostrăzii trece prin aria protejată Fegernic, pe o lungime de aproximativ l00 de metri. Autostrada ocolește la nord localitatea Fegernic, și se intersectează cu un drum local situat la sud de localitatea Sălard. În continuare, traseul autostrăzii se îndreaptă spre granița româno-ungară, intersectând DN 19 E.
Lucrări începute în 2004
Lucrările la Autostrada Transilvania au fost atribuite firmei americane Bechtel, în anul 2003. Contractul a fost reziliat în 2013, după ce americanii au terminat doar 42 de kilometri, între Gilău și Câmpia Turzii. Noul constructor, asocierea de firme Corsan – Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL – Via Design SRL, nu a făcut nimic, prin urmare, contractul a fost reziliat încă o dată, în anul 2017. În Bihor, singura porțiune de autostradă finalizată este Biharia – Borș, executată de o asociere de firme sub conducerea Selina.
Trimite articolul
XMãncând zilnic o bananã vã feriţi de stres.
-
:)))))
Se pare că vom avea autostradă în secolul 22 și până atunci îi vom asculta certandu-se pe niște incompetenți.
Firma selina tot timpul vrea sa faca snecherii ca sa mareasca pretul ceea ce este inadmisibil daca a licitat pe o suma la licitatie, iar daca nu-i convenea pretul nu trebuia sa participe la licitatie asa a facut rau ca blocheaza iar lucrarea, CNAIR ar trebui sa semneze contractul cu firma de pe locul doi, iar selina sa fie interzisa la licitatii.
cum a fost ca 2020 e anul cand totul va fi schimbata cu alegeriile? “Nu exista tronson blocat, atribuit sau nelicitat pe A3 in momentul respectiv, acum e momentul sa facem infrastructura ce n-au facut in 30 de ani”, etc…
Pe care tronson se lucreaza pe A3?? exista un tronson mic inainte de Targu Mures, pe care au inceput lucrariile inainte de alegeri, celalat tronson langa Campia Turzi (circa 12km) are mare sansa sa fie reziliata contractul, intre Zilau si Cluj abia a inceput sa faca ceva UMB, dar ei macar au inceput sa lucreaza pe loturile lor… dar degeaba fac tronsonul fara tunelul la Meses nu facem nimic cu ele… tot mai bine ma duc spre Alesd, e mai rapid, drum “bun” nu ca in Salaj, etc… pe tronsonul Nusfalau – Suplac au adus niste utilaje sa nu zica nimeni ca n-au inceput, suntem in iunie dar n-au de gand sa inceapa lucrariile… tronsonul cu viaduct langa Suplac pauza, anul asta sigur nu o sa avem castigator… tronsonul Selina iar pauza, ca n-au chef de lucru, au ei destule proiecte in Oradea, vreo 10 de modernizare, blocuri Luceafarul, sala polivalenta, etc… bineinteles ca n-au chef sa faca o autostrada unde se cere o calitate mai mare a lucrariilor decat ex bulevardul Cantemir unde de 4 luni e distrus trotuarul si n-au de gand sa le faca pana nu o sa fie oprit circulatia de tramvai, dar si asa, se toarna un strat de beton de 10cm, un strat de 2-5cm asfalt si gata lucrarea… oare de ce alte firme nu au cerut suplimentarea baniilor dupa ce au semnat contractul acum 1 an? UMB lucreaza intre munti si acolo au n-au fost scumpiri la materiale? Cand negociezi la o licitatie calculezi eventuale scumpiri, nu dupa ce ai semnat un contract vii ca ne mai trebuie +50%…
Tot asa tronsonul din A11 intre A3 si centura Oradea de un an a fost atribuit catre Strabag, de atunci nici nu stim ca o sa fie altcineva castigator sau vine o noua licitatie dupa 2 sau 3 randuri de contestatii…. Dar nu exista nicio tronson blocat birocratic, asa-i?
-
Doar sper să nu se tergiverseze acest tronson, să se ajungă la un compromis să se poată începe lucrările, să nu se tragă de timp de către constructor. O relicitare ar fi chiar o amânare de minim 5 ani în care nu va fi autostrada finalizată complet. Încă nu știm ce ne rezervă soarta pe celalalte tronsoane unde pot părea tot felul de probleme, specii de animale ne mai văzute în România pentru care va trebui un culoar separat de traversare și super liniște… și alte aberații ce se rezolvă în vest cu pasaje verzi, la noi trebuie să bage autostrada într-un tunel, că ursii sunt prea fricoși în zona Banatului (dacă totuși există…).
Sa se certe…si sa dea apoi la UMB la 40% din pret…fac moldovenii toate autostrăzilor din România…