Construcția porțiunii din Autostrada Transilvania, situată între Biharia și Chiribiș, rămâne deocamdată blocată, din cauza neînțelegerilor dintre constructorul Trameco și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. De luni de zile, autoritățile și antreprenorul negociază pe marginea acestei porțiuni, fără niciun rezultat. Totul a plecat de la lucrările suplimentare din Proiectul Tehnic realizat de constructor, care înseamnă și bani în plus pentru realizarea porțiunii de autostradă.
[eadvert]
Asocierea de firme al cărei lider este Trameco a depus un nou Proiect Tehnic, la solicitarea CNAIR, în luna iunie. Proiectul depus inițial, în luna februarie al acestui an, a fost respins de către autorități, pe motiv că “(…) nu era întocmit în conformitate cu prevederile contractuale și nu asigura nivelul minim de calitate cerut prin contract”. CNAIR ne-a transmis că nici al doilea proiect nu respectă cerințele, prin urmare, încă nu se știe când va demara construcția tronsonului.
“Proiectul Tehnic revizuit nu îndeplinește condițiile necesare pentru a fi transmis spre aprobare către CTE (n.r. Comitetul Tehnico-Economic) CNAIR, mai precis, nu respectă prevederile HG 28/2008 privind conținutul cadru al Proiectului Tehnic. Lucrările proiectate nu se încadrează în Valoarea de Contract Acceptată. Iar pentru soluțiile modificate față de Proiectul Ilustrativ, Antreprenorul, pe lângă faptul că nu a cuantificat sumele aferente acestor modificări, nu a reușit să demonstreze că soluțiile din Proiectul Ilustrativ sunt necorespunzătoare și nu pot fi aplicate, precum și că soluțiile propuse în cadrul Proiectului Tehnic sunt optime din punct de vedere tehnic și financiar, fără a exista posibilitatea aplicării unor soluții alternative”, se arată în răspunsul formulat de CNAIR.
Compania mai precizează și că soluțiile din Proiectul Tehnic depus în iunie sunt cam aceleași cu cele din proiectul inițial și chiar dacă au fost făcute unele modificări, acestea nu ar fi suficiente. “Așa cum s-a evidențiat anterior au fost efectuate unele ajustări ale soluțiilor tehnice, dar nefiind însoțite și de un calendar economic nu pot fi supuse analizei Comitetului Tehnico-Economic al CNAIR”, mai precizează CNAIR.
Autoritățile mai susțin și că valoarea lucrărilor la tronsonul Biharia – Chiribiș trebuie să se încadreze în suma acceptată prin contract. “Nu există lucrări suplimentare aprobate în cadrul prezentului contract. Soluțiile tehnice prevăzute în Proiectul Tehnic elaborat de către Antreprenor trebuie să se încadreze în valoarea de contract acceptată”, a transmis CNAIR.
Ce spune inginerul
De cealaltă parte, constructorul susține că sumele aferente soluțiilor tehnice din proiect trebuie furnizate doar după aprobarea documentului.
“Unitatea de implemantare trebuia să dea o notă de fundamentare, să-l bage în CTE și după 14 zile, conform contractului, trebuie să le dăm valorile”, a declarat Beniamin Rus, proprietarul firmei Trameco.
El spune și că Proiectul Tehnic depus este bun. Potrivit unui document cu antetul inginerului care supervizează lucrările, firma J.V. Egis Route Scetauroute – Egis International, autoritățile ar avea suficiente informații, în proiectul depus de constructor, pentru a continua lucrările.
“Documentația transmisă de către Antreprenor până la data de 18.06.2021 este elaborată de către persoane îndreptățite în acest sens și este verificată și ștampilată de verificatori independenți de proiect, conform legislației în vigoare. Din punct de vedere tehnic, soluțiile propuse și detaliate sunt corecte”, se arată în documentul Egis International.
Cu toate astea, inginerul acceptă și el că lucrările “proiectate în vederea executării și incluse în Proiectul Tehnic trebuie să se încadreze în Valoarea de Contract Acceptată”. Mai mult, inginerul susține că unele informații lipsesc din documentul transmis de Trameco și în lipsa lor “Inginerul nu recomandă înaintarea documentației spre analiză și aprobare de către CTE – CNAIR până la clarificarea aspectelor semnalate”. În același document, reprezentantul Egis International mai arată că autoritățile au informații suficiente pentru a lua o decizie cu privire la continuarea contractului, “iar această decizie este necesară pentru deblocarea impasului existent în momentul de față”.
Cert este că Trameco nu poate să înceapă construcția decât după ce CNAIR aprobă Proiectul Tehnic. Însă de luni de zile cele două părți negociază pe marginea acestui document, fără a ajunge la vreo soluție. Și nimeni nu a fost pus la plată, deocamdată, pentru aceste întârzieri. Dacă în iunie CNAIR ne transmitea că antreprenorul a fost înștiințat că riscă penalități în valoare de 4.4 milioane de lei ca urmare a faptului că nu a finalizat activitatea de proiectare în termenul prevăzut de contract, acum ne-a transmis că nu au fost aplicate niciun fel de penalități constructorului.
Rezilierea contractului
Asociația Pro Infrastructură a solicitat autorităților să ia o decizie în privința acestui tronson, având în vedere că s-a pierdut aproape un an de zile în discuții. Ionuț Ciurea, președintele asociației, susține că suplimentarea costurilor din contract cu 48% este în afara legii. El spune și că cel mai probabil contractul se va rezilia.
“Vii la licitație cu un anumit cost, spui că faci investiția cu 73%, pe urmă ceri o suplimentare cu 48% a lucrărilor. E o utopie. Constructorul trebuie să vină cu un proiect tehnic care respectă caietul de sarcini și oferta”, ne-a declarat Ciurea.
“Indiferent că se va rezilia tot contractul, fie că se reziliază doar o bucată, indiferent cum ar fi, nu scăpăm fără o nouă licitație și nu vom circula între Chiribiș și Biharia prea curând”, a conchis Ionuț Ciurea.
Trimite articolul
XCand Beni crede ca si CNAIR o sa dea mai multi bani ca primaria Oradea cum vrea el, nu? Aaa, scuze nici n-a vrut el adevarat sa faca portiunea asta niciodata. Are el destule proiecte in Oradea super supra platit, de ce sa faca el o autostrada unde trebuie sa indeplineasca foarte multe normative si standarde, cand in Oradea de exemplu “modernizeaza” un bulevard de 2 5 km din 10 milioane de euro? Midernizare in ghilimele, ca se sparge numai trotuarul, fara baza betonata pe nisip se asternaza un strat de 2-3cm de asfalt, iar pe partea carosabila au frezat vechiul asfalt in mare parte si se reasfalteaza.
Sectiunea Biharia – Chiribis are 28.55 km, conctractul fiind pt 69milioane de euro, rezultand 2.7milioane euro pe km
Bulevardul Cantemir – Nufarul: 2.5km pentru 10 milioane euro, rezultand 4milioane de euro per km
De ce sa aleaga sa faca o autostrada, cand in Oradea are aproape dublu profit dr la prietenii lui din primaria numai pe un proiect, cand si acuma Selina castigat cu celelalte firme care apartine aceeasi firma are in derulare mai mult de 15 proiecte, toate supraplatite…
Ori Strbag ori UMB va fi noul constructor, sau cel puțin asta ar fi optim dpdv calitativ. Poate fiică mea încă nenăscută va ajunge la majorat până se va construi acest tronson și următoarul până la Suplac. P=nă atunci între Marghita și Suplac ne vom distruge mașinile la fel ca în ultimii 30 de ani.
Bolojan de ce nu face lobby la București să se modernizeze acești 22 de km până la limita de județ?
Sã construim 3D.
tipic romanesc… lucrarea e blocata din cauza birocratiei de 2o de ani 🙁
cearta lunga timp pierdut acest contract in care Selina vine cu pretentii absurde de majorare a pretului cu 48% este inacceptabil si ridicol, cand ai licitat ai licitat cu un pret si acuma vrei sa obtii in plus 48% majorare de pret, asta e santaj iar aceasta firma ar trebui exclusa de la toate liciitatiile din bani publici, ei sunt invatati de pe vremea ministrului sova cand beniamin umbla dupa ministru cu geanta cu bani pentru a pune mana pe o lucrare de infrastructura.
Lucrarile din bani publici din Oradea si judet se fac cu preturi exorbitante la care beni cu firma lui sunt abonati tot timpul dar calitatea lucrarilor este f. slaba si nu se fac toate fazele din proiect se toarna asfalt peste cel vechi si spune ca s-a rabilitat strada iar pretul proiectului este de 3 ori mai mare decat valoarea normala a lucrarii.
muepsd4life
Tipic romanesc smenaresc de excroci. Casitgam licitatia pe 2 lei si dupa aia solicitam lucrari suplimentare de 50% valoare din contract si ducem contractul la valoarea celuia de pe locul 10 de la licitatie. Selina astia este un grup infractional dar dezorganizat care trebuie sa cam faca puscarie.