Autovehiculul trebuia să dispună, conform
caietului de sarcini, de toaletă, cabină de
dormit pentru şofer, bucătărie, sistem
de navigaţie, climatronic, sistem video, tempomat,
ABS. Autocarul trebuia să fie nou sau cu o vechime
de maximum un an (cel mult o uzură de 5%).
Între timp s-au organizat două
licitaţii pentru achiziţionarea autocarului.
Finalmente, câştigător a fost Volvo
România. Însă dacă anul trecut
finanţarea autocarului era prevăzută
în bugetul Consiliului Judeţean, pentru
acest an investiţia nu a fost
„prinsă” în buget! Iar
investiţia ajunge la 770 mii de lei noi.
La şedinţa de marţi a Consiliului
Judeţean au ieşit la iveală
neînţelegerile de la nivelul Executivului
CJ. Preşedintele Radu Ţîrle i-a invitat
pe consilierii judeţeni să voteze dacă e
oportun ca procedura privind achiziţia de
către CJ a unui autocar de 44-50 de locuri să
fie derulată pe mai departe. Autocarul respectiv
urma să fie folosit de către Teatrul de Copii
„Arcadia”, Teatrul de Stat sau
Filarmonică, pentru deplasări mai
lungi.
Iniţiativa achiziţiei acestui autocar a
demarat în timpul preşedinţiei lui Kiss
Alexandru, însă la licitaţie s-a trecut
când preşedinte a ajuns Radu
Ţîrle. Şi a fost nevoie de două
licitaţii…
China nu, Volvo da!
La prima licitaţie au participat două firme,
care ofereau câte un autocar Higer (chinezesc),
respectiv Mercedes. Prima firmă, cea cu autocarul
chinezesc, avea oferta cea mai bună, de 578 mii de
lei noi, mai cu seamă că firma
concurentă avea dificultăţi în a
prezenta un certificat ISO 9001/2000, iar oferta
„sărea” până la 838 mii
RON. Consiliul Judeţean a respins însă
ambele variante, anulând licitaţia. Firmei
Romania Bus, ce propunea varianta chinezească, i
s-a imputat faptul că cerea 150 de zile ca termen
de livrare, în timp ce caietul de sarcini
prevedea maximum 100 de zile.
Dacă nu s-a putut aştepta 150 zile pentru
autocarul provenit din China/Singapore (platforma de
producţie se află în Singapore),
în schimb s-a aşteptat circa patru luni
până când a putut fi desemnat un
câştigător de către forul
judeţean – Volvo România – cu o ofertă
de 770 mii de lei.
Colac peste pupăză, licitaţia a fost
contestată de către o firmă din
Bacău, ce propunea un autocar MAN. Consiliul
Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
(CNSC) a respins însă ca nefondată
contestaţia, desemnând Volvo România
drept câştigător.
Deşi cei de la Volvo au câştigat, banii
pentru autocar nu sunt! CJ Bihor nu a alocat niciun leu
în bugetul pe acest an pentru plata
autovehiculului, astfel încât contractul nu
poate fi încheiat. Mai mult, în
şedinţa de marţi, şefa Serviciului
Juridic, Carmen Soltănel, a atras atenţia
asupra faptului că acum Volvo ar putea
acţiona în instanţă Consiliul
Judeţean, dacă instituţia nu va
încheia contractul! Directorul economic, Smaranda
Scridon, a simţit şi ea nevoia să ia
cuvântul, spunând că CJ Bihor
nu-şi permite o cheltuială „de 10
miliarde, plus doi şoferi, pentru acest
autocar”. Ca dovadă, cheltuiala nici n-a
fost prevăzută în buget…
Strategie dejucată
Soltănel a luat cuvântul în plen
în contextul în care preşedintele Radu
Ţîrle le-a cerut consilierilor să
aprobe sau nu încheierea contractului. Prin
această mişcare, Ţîrle pasa
practic consilierilor judeţeni întreaga
responsabilitate privind finalizarea achiziţiei.
În acel moment au intervenit liderii UDMR Kiss
Alexandru şi Szabo Odon, care au susţinut sus
şi tare că nu consilierii trebuie să
decidă în această privinţă,
ci preşedintele. Cei doi au arătat că
forul judeţean s-a pronunţat deja o
dată, atunci când s-a votat cumpărarea
autocarului.
„E decizia dumneavoastră, domnule
preşedinte! Nu trebuie să puneţi pe
seama consilierilor judeţeni această
problemă. Eu personal nu o să votez, e
responsabilitatea dumneavoastră!”, i-a spus
Kiss lui Ţîrle. „OK, voi începe
negocierile cu Volvo”, a reacţionat
preşedintele CJ.
Calin Corpas
Citiți principiile noastre de moderare aici!