Ungaria a lansat deja licitația pentru linia de mare viteză Budapesta – Cluj-Napoca. România e așteptată să aibă o reacție concretă. Liberalii promit prezentarea proiectului Comisiei Europene, pentru a fi inclus în lista de finanţare pentru exerciţiul financiar 2021-2027. Primele discuții pe această temă sunt din 2017. Tronsonul Episcopia Bihor – Oradea – Cluj-Napoca e cel care va face joncţiunea cu calea ferată de mare viteză către Budapesta. Autoritățile de la Budapesta au reiterat ideea că infrastructura de transport în Europa se dezvoltă mai ales pe căile ferate, iar proiectul unui tren de mare viteză care să lege Budapesta, prin Cluj-Napoca, de București, trebuie să fie prioritar. Între România și Ungaria există un consens anunțat oficial, pentru ca prima conexiune de tren de mare viteză tip TGV să se construiască între Budapesta şi Cluj-Napoca. Guvernul de la Budapesta face pași concreți și anunță o licitație în platforma europeană de achiziţii publice TED, care are ca obiect „elaborarea unui studiu detaliat de fezabilitate pentru calea ferată de mare viteză Budapesta – Cluj-Napoca”. Un buget de un miliard de forinți fusese adoptat de anul trecut pentru studiul de fezabilitate al investiției. În oglindă, linia feroviară de mare viteză România – Ungaria este prevăzută şi în programul de guvernare al PNL, care a promis linia de mare viteză Viena – Budapesta – Bucureşti – Constanţa, cu ramura Bucureşti – Sofia. “Restabilirea trilateralei România-Ungaria-Austria, la nivelul miniştrilor de transport şi reconfirmarea Declaraţiei comune româno-ungare din 2007 şi a sprijinului austriac pentru stabilirea oportunităţii realizării Proiectului liniei de mare viteză între Viena – Budapesta – Bucureşti – Constanţa, cu ramura Bucureşti – Sofia, ca o prelungire a liniei Paris – Stuttgart – Munchen – Viena, stau la baza promovării acţiunilor stabilite în Memorandumul din 2008, privind efectuarea studiilor de prefezabilitate şi prezentarea proiectului Comisiei Europene, pentru a fi inclus în lista de finanţare pentru exerciţiul financiar 2021-2027”, se arată în programul de guvernare al PNL.
Aceasta după ce în 2018, Guvernul PSD a adoptat o hotărâre prin care erau aprobate opt obiective de investiţii strategice, care urmau să fie pregătite şi atribuite în parteneriat public-privat, de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză.
Printre acestea se află realizarea liniei ferate de mare viteză pe ruta Timişoara – Cluj-Napoca, Craiova – Sofia, Timişoara – Belgrad şi Cluj-Napoca – Budapesta. Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, vorbea despre faptul că România are deja un studiu de fezabilitate făcut pentru tronsonul CFR Oradea – Episcopia Bihor – Cluj-Napoca, care va face joncţiunea cu calea ferată de mare viteză către Budapesta. Modernizarea tronsonului de cale ferată ar face posibil ca trenurile de călători să circule cu o viteză de până la 160 km/h. „Este un proiect la care suntem atenţi, implicit şi conexiunea rutieră (cu Ungaria – n.r.). Prelungirea către Bucureşti a acestei căi ferate rapide se face probabil prin conexiunea cu coridorul IV”, promitea Răzvan Cuc.
Pe ruta înființată în secolul XIX
Distanţa dintre Cluj-Napoca şi Budapesta este de circa 415 kilometri, astfel că studiul ungurilor pentru 300 de kilometri ar putea viza exclusiv partea maghiară din viitoarea cale ferată de mare viteză.
La ora actuală, trenurile spre Budapesta folosesc ruta de cale ferată ce trece prin Brașov, Cluj-Napoca și Oradea. Acesta e tronsonul înființat la sfârșitul secolului XIX, după ce în 1867, în parlamentul de la Budapesta, ministrul de resort Mikó Imre și-a prezentat planul de rețea de căi ferate ungare, ce prevedea construcția a 25 de astfel de căi de rulare. Pe poziția a doua se afla cea care ajungea în Brașov, prin Cluj. Concursul pentru construirea și exploatarea acestei căi ferate a fost publicat în 2 iulie 1867. Tronsonul Oradea – Cluj a fost câștigat de firma Warring Brothers, iar lucrările au început în toamna anului 1868.
Trimite articolul
XDe fapt se construieste numai portiunea Püspökladány. Biharkeresztes. Portiunea PanA la Budapest este gata deja la viteza de 160 kmh
-
Inca odata neamurile ne dau lectii:”Guvernul de la Budapesta face pași concreți”,dar si guvernele Rromanesti fac pasi concreti in ale coruptiei si nondezvoltarii
O viteza MEDIE de 250 km/h pe partea maghiara este o viteza rezonabila pentru anii 2020. Insa o viteza de “pana la” 160 km/h pe portiunea romaneasca este ca o gluma proasta. “Pana la” este ca si la “promotiile” din magazine unde este afisata o “reducere” de “pana la” 90%, dar cand privesti preturile reducerile sunt de fapt de 5%. Si acum in Romania, pe toate rutele existente se circula cu viteze de “pana la 160 km/h”.
-
Trebuie luat in considerare si faptul ca tronsonul Cluj – Oradea trece prin munti, deci e normal sa fie limitari de viteza. Dupa granita e doar campie.
-
Da trebuie luat in considerare că ești cam prost si în Austria si Elveția este doar câmpie că merg treburile cu peste 200 la ora?
-
Suntem înțepeniți într-un ștau fără sfârșit, pentru că atunci la revoluție, s-a răsturnat căruța cu proști. Și nimeni nu a mai reușit să degajeze șoseaua vreodată.
Iar trenul, eee, trenul ăla bun l-am pierdut. Tot atunci. A plecat și nu a mai oprit vreodată în gara noastră mică.
-
Arma tehnologie este cea mai vie.
ungurii fac, iar noi romanii doar cu papagalu’, ca de obicei.
Suntem o natie de putori, de hoti, de micinosi si de infractori!
Ioooii da abia astept sa vina trenuri de acest gen la noi in tara si chiar sa treaca prin Oradea,decat acele trenuri cu locomotiva aia care scoate fum si vine in gara “trum trum trum trum” si cu vagoanele alea faine care opresc “iiiiiiiyyyyy”
-
Foarte bine punctat cu sunetele, Sulzerul cu tehnologia sa din anii 60 a ținut 60 de ani și mai vezi multe la trenuri marfare. Sper că odată cu demararea lucrărilor pe partea ungurească să le ardă obrazul și celor de la București să își miște mâna să dea drumul la niște proiecte, că Bucureștiul e mai departe de noi decât Budapesta și decât Viena sau Bratislava, măcar acum cât este guvern PNL poate îl ajută pe Bolo și Boc nu doar pe partea de infrastructură rutieră, ci și feroviară, dacă nu, înca 10 ani nu se va mișca nimica, nu vor fi bani că ne invadează emigranții care trebuiesc ținuți în viață cu toate că ei nu contribuie cu nimica la economia țărilor europene, sunt niște paraziți.
-
cei din Bucuresti nus deranjati de 3 decenii c o amarata autostrada n’au facut sa lege estul cu vestul in tara asta… n’o sa le pese nici de trenuri… Doar partea asta a tarii nu este cu cale ferata electrificata, electrificarea e primul pas pentru trenuri de viteza
-
La cat de ineficient e CFR, nu cred ca conteaza daca trenul poate 250km/h. Va sta in spatele trenurilor mioritice
Pe ce pământ staţi? Pe loess? Panonic? Bravo.
La noi sunt munți înalți și văi, Elveția Orientului. Adio.
-
Exact …ce-i cu graba asta, avem timp de autostrazi si cai ferate in urmatorii 50 de ani, mai urgente sunt rachetele si avioanele de lupta :)))
Bine ar fi, speram sa se faca, daca leaga Oradea de vest și pana la Cluj, cu linie de mare viteza, nu mă interesează mai departe, ca oricum nici pe Bucureșteni nu ii intereseaza de noi…
Doamna bursasista, timisoara ,cluj ,craiova?de unde ai scos-o.bai netotilor de la bihon,dati si voi salarii decente si angajati jurnalisti,nu necalificati de pe ogoare.Ca jurnalist il aveti doar pe Calin!
Deocamdată nu avem nici măcar cale ferata electrificata intre Cluj si Oradea, asa ca puteți uita de tren de mare viteza.
-
Nu uitati podurile de pe liniile ferate ca toate sunt facute inainte de razboi.
Politețea spune brexit, vai, vai, vai.
Acurateţea spune bou, embargou.
Dacă vor urma și alții, sã simtă.