„Visăm cai verzi pe pereți”. Aceasta este poziția Asociației Pro Infrastructură (API) vizavi de proiectul de Hotărâre de Guvern de aprobare a unui plan de acțiune, creat de „experții” din Ministerul Transporturilor. Proiectul propune realizarea unui studiu de fezabilitate pentru prima cale ferată de mare viteză, peste 200 km/h. Costul estimat al studiului este estimat la 120 milioane euro.
„România toacă din nou bani pe căi ferate de mare viteză. Visăm cai verzi pe pereți, în condițiile în care țara noastră nu este capabilă să întrețină rețeaua convențională și în 20 de ani nu s-a pus în teren o strategie de reparații capitale și modernizare care să aducă beneficii semnificative”, susțin reprezentanții API.
Traseul are două variante. Unul de 17 miliarde euro pe București-Sibiu-Cluj-Oradea. Altul, o linie „hibridă” (160 km/h-200 plus) via Brașov-Sighișoara-Cluj, care să includă secțiuni din cele (care urmează să fie) reabilitate în actualele contracte de execuție.
„Realitatea? Calea ferată este la limita supraviețuirii: 75% este scadentă la refacție/RK (reparații capitale), vitezele de circulație pe magistrale fiind la jumătate față de 1995, marfa târându-se cu 17 km/h și călătorii cu vreo 50 km/h, materialul rulant fiind depășit fizic și moral”, spun reprezentanții API.
Aceștia mai evidențiază numeroase aspecte tehnice și economice pentru care banii aruncați în HSR (High Speed Rail) sunt o tichie de mărgăritar, nu o soluție la problemele reale. Și exemplifică: avem nevoie de „servicii feeder” (o rețea convențională care să alimenteze HSR cu trafic), accesele în gări sunt praf (15-30 km/h în Brașov), iar pe HSR nu poți căra marfă, ci doar oameni care trebuie să plătească un bilet scump.
[eadvert]
API este de părere că în locul documentațiilor inutile cel puțin pentru următorii 15-20 de ani, ar trebui făcute acum studii serioase despre cum reparăm rețeaua și cum ieșim din dezastrul ultimilor 20 de ani când s-a alocat doar 10-15-20% din necesar pe mentenanță și reparații capitale.
Trimite articolul
XFiti cuminti! Este vorba de un studiu de fezabilitate, adica despre basme pe bani de la buget! Nimic real doar povesti de aburit naivi… poate pica ceva mici si bere pentru prostime!! Hotie clara pentru psd!
-
Exact, mai luam niste bani de la fraieri si ii dam la saracii bogati care nu mai au bani sa faca plinul la limuzinele de lux
-
La studii de fezabilitate, suntem nr.1
Se pare ca noi ne-am obisnuit cu anormalitatea. Am calatorit de n ori in Spania intre zaragoza-barcelona sau barcelona-girona cu trenul la peste 310 km/ora, ce ar fi asa anormal sa circuli in Romania cu 200 km/ora? Anormal e sa pleci din Oradea si sa faci peste 20 ore pana la mare. Una peste alta cum zicea si scortosul e un studiu de fezabilitate, pentru autostrada Transilvania avem unul de 20 ani, autostrada nu e gata nici acum. Asa ca studiati baieti, studiati…
-
nu ai inteles nimic! Anormal la noi este sa se faca ceva concret nu povesti, studii, hartii!!! La noi normalitatea este sa nu se faca dar sa se propuna, sa se discute, sa se planifice, sa se amane, sa se…….!!!
-
Si eu am fost in cosmos. Ce ar fi anormal sa mergem toti in cosmos? Ca sa te aduc cu picioarele pe pamant: nu a spus nimeni ca nu vrea trenuri de mare viteza. Problema e ca s-a pus carul inaintea boilor, pentru ca infrastructura noastra nu suporta nici viteze normale.
Ba eu ii cred. Mai ramane de precizat cand in care an, secol sau mileniu.
Se va face dupa electrificarea portiunii ramase de la Cluj incoace. Dupa o pauza de cateva decenii ar fi timpul…
noi visam la electrificare pe Oradea- CLuj….sau visam la linii cu 2 sensuri prin defileul Vadu Crisului…….lucruri care s-au dovedit imposibile de-alungul timpului………pe acolo orice tren va putea trece cu 200 km/h nu? sa fim seriosi…..daca luati la pas linia ferata o sa vedeti ca tirfoanele ( suruburile ) se scot cu mana .. si ca de fapt trenul pluteste pe linii ( aproape ca in Japonia ) si la ce viteza are de 20-30 km/h chiar e o senzatie placuta – nici nu iti dai seama…….eu zic ca Oradenii si-au dat seama ca mirajul de merge ieftin la marea neagra cu trenul ….tot scump e la final….si investia nu se va justifica in viitor – mai bine linii directe rapide Oradea – Croatia- Italia – Grecia….
Ba da tot cei bun nu se vrea sa se facă în tara asta!