Un utilizator YouTube a filmat tot traseul drumului de legătură Oradea – A3 (Autostrada Transilvania). În prezent, compania Strabag lucrează la realizarea proiectului de infrastructură, care va face legătură între Centura Oradei (girație Calea Sântandrei) cu Autostrada A3 Transilvania (Biharia).
Drumul care va lega centura Oradea de A3, în zona localității Biharia, costă 545 de milioane de lei, fără TVA, și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Proiectarea și execuția a fost adjudecată de firma STRABAG SRL, în iulie 2021. Durata contractului este de 30 luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție a lucrărilor. Proiectul prevede realizarea unui drum cu o lungime de 18,96 kilometri și va avea profil de drum expres pe 13 km și profil de drum naţional cu 4 benzi pe 6 kilometri. 12 poduri noi și pasaje peste Crișul Repede și peste șoseaua Borșului, dar și 3 noduri rutiere.
Model de bună practică
Compania Strabag a început lucrările la șosea în luna aprilie. Demararea lucrărilor a coincis cu vizita premierului Nicolae Ciucă la Oradea. „Un proiect care se înscrie într-un model de bune practici în colaborarea dintre guvern și autoritățile locale, pe de o parte. Este un model de bune practici în ceea ce privește descentralizarea implementării proiectelor europene”, a spus Nicolae Ciucă, în timpul vizitei la sediul Strabag.
El a adăugat că „acest tip de infrastructură contribuie atât la dezvoltarea economică, cât și la dezvoltarea turismului și, foarte important, diminuează foarte mult așteptarea în trafic a cetățenilor”. Proiectul a fost lăudat și de ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, care a declarat că realizarea acestui obiectiv este un rezultat al procesului de descentralizare a proiectelor finanțate din fonduri europene. „Dacă există voință la nivelul autorităților locale, se pot face lucruri foarte frumoase pentru comunități. Proiectul de azi, cel care asigură legătura cu Autostrada A3, este printre primele pe care le-am pus în Masterplanul de Transport. A fost o discuție foarte lungă cu Comisia Europeană, ce caută legătură cu centura Oradea în Masterplan, dar i-am convins că fără conectivitatea marilor orașe, practic autostrăzile nu au impact major pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea comunităților locale. Și de atunci s-a dezvoltat foarte frumos acest tip de proiecte, care sunt extrem de importante”, a declarat Marcel Boloș.
Niciun oficial nu a vorbit atunci despre problemele cu care se confruntă județul atunci când vine vorba de finalizarea autostrăzii. La începutul lunii iunie, la câteva săptămâni după vizita lui Ciucă în Bihor, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat rezilierea contractului pentru tronsonsul Chiribiș – Biharia de pe A3. Tronsonul amintit avea termen de finalizare luna august 2022, însă din cauza unor neînțelegeri apărute între constructorul Trameco (Grupul Selina) și CNAIR, lucrările au fost blocate mai bine de 17 luni, stadiul de execuție fiind de 1%, adică s-a făcut doar organizarea de șantier.
Trimite articolul
XPoliţia! Ordonaţi, vã rog, drone IGPR.
Urmarirea permanenra nu mai este?
Doar urmarirea post evenimente?