Atestatul de producător reprezintă documentul care confirmă calitatea de producător agricol, persoanei fizice care desfăşoară o activitate economică în sectorul agricol.
Atestatul de producător se eliberează pe baza avizului consultativ dat de structurile asociative profesionale/patronale/sindicale care se înregistrează în acest scop la primăriile autorităţilor administraţiei publice locale.
„ Deşi Legea 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol care abrogă Hotărârea de Guvern nr. 661/2001 privind procedura de eliberare a certificatului de producător este o lege clară, datorită neînţelegerii ei de către fermieri dar şi de reprezentanţii primăriilor, ne-am trezit la începutul lunii că s-a creat o stare de agitaţie. Momentan suntem într-o etapă de liniştire, primăriile eliberând atestatul de producător și carnetul de comercializare a produselor agricole. Sunt multe întrebări privind modalitatea de completare şi nu numai dar noi stăm la dispoziţia primăriilor şi le oferim informaţiile solicitate”, ne-a spus Nicolae Hodişan, directorul Direcţiei pentru Agricultură Bihor.
Pentru a obţine atestatul de producător și a carnetul de comercializare a produselor agricole producătorul agricol trebuie să se ducă la primărie, unde solicită eliberarea celor două documente, la fel cum cerea și eliberarea certificatului de producător. Primăria este obligată prin lege fie să elibereze documentele solicitate de agricultor în termen de 5 zile de la înregistrarea cererii, fie să motiveze de ce nu le poate elibera.
După înregistrarea cererii formulate de producător, primăria trebuie să realizeze o serie de verificări. În cadrul primăriei există o persoană desemnată care se ocupă de Registrul Agricol. Aceasta, împreună cu reprezentanții formei asociative înregistrate și recunoscută de către MADR de pe raza comunei în care își desfășoară activitatea fermierul, iar în cazul în care nu există asociații sarcina revine Camerei Agricole sau Direcției Agricole Județene, verifică dacă producătorul deține sau nu teren pe care cultivă legume sau cereale în funcție de produsele pentru care solicită eliberarea celor două documente, sau dacă deține animale. Ulterior, în funcție de rezultatul verificărilor, i se eliberează producătorului cele două documente.
Primăria centralizează cererile primite de la producători și le transmite Consiliului Județean.
Pe baza solicitărilor comunicate de primari CJ solicită Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A. tipărirea necesarului de carnete de producător. Primăria eliberează documentele producătorilor, contra cost, stabilirea acestuia fiind în sarcina autorităților locale.
Carnetul de comercializare
Prima filă din carnetul de comercializare, care este nedetaşabilă, cuprinde informaţii precum: numele, prenumele titularului atestatului de producător, domiciliul solicitantului, numele, prenumele soţ/soţie, rude/afini gradul I, după caz, domiciliul soţ/soţie, rude/afini gradul I, după caz, suprafeţele de teren exploatate/cultivate, respectiv efectivele de animale/familii de albine/cutii viermi de mătase, deţinute de titular şi produsele pentru care se solicită emiterea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol – se înscriu toate produsele vegetale rezultate din culturi de câmp, culturi în spaţii protejate, plantaţii, pepiniere, păşuni şi fâneţe, după caz, sau toate produsele zootehnice, sericicole, apicole, conservele de fructe şi/sau legume şi/sau sucuri naturale, obţinute din fructele şi/sau legumele produse de solicitant, după caz.
Produsele zootehnice, sericicole, apicole, conservele de fructe şi/sau legume şi/sau sucuri naturale se înscriu în carnetul de comercializare cu respectarea prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 111/2008 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală, cu modificările şi completările ulterioare precum şi producţiile estimate a fi destinate comercializării – se înscriu datele declarate de solicitant.
La nivelul fiecărei primării se înfiinţează, se organizează şi se gestionează Registrul de evidenţă a carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol, pe suport hârtie şi în format electronic, care cuprinde cel puţin informaţii privind datele de identificare ale producătorului agricol titular al atestatului de producător, precum şi ale persoanei/persoanelor fizice care poate/pot utiliza carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol în afara titularului atestatului de producător, după caz, produsele gospodăriei/fermei, suprafeţele cultivate, efectivele de animale/familii de albine/cutii viermi de mătase deţinute, producţiile estimate a fi destinate comercializării.
Citiți principiile noastre de moderare aici!