La Muzeul oraşului Oradea a fost vernisată marți după-amiaza o expoziție de vitralii create de studenții din anul I și II de la Facultatea de Arte Vizuale, Programul de studiu Pictură. Manifestarea este intitulată sugestiv „Transmateria” și se află la cea de-a doua ediție.
Expoziția a fost coordonată de lect. univ. dr. Titiana Marcu și conf. univ. dr. Paul Blânda și reunește 28 de lucrări de pictură pe sticlă, având tematica mandalei. Au expus studenții: Rodica Graur, Eszter Mihuț, Dana Martinov, Mălina Pătroc, Cristian Galus, Roberta Bucurean, Alexandra Cătană, Ioana Corb, Cornel Dușmanu, Timea Kiss, Andrea Kovacs, Loredana Pantea, Stefan Popovici și Sara Rus.
[eadvert]
„Am marcat pe harta evenimentelor noastre și această expoziție de lucrări în tehnica vitraliului. Aceasta nu este obținută prin turnarea sticlei, cum se lucrau odinioară vitraliile, turnate la cald, cu pigmenți, lipite cu pastă de plumb. Acum ne adaptăm tehnicilor moderne și este vorba de o pictură aplicată pe sticlă lucrată la rece” a explicat lect. univ. dr Titiana Marcu, adăugând că ceea ce leagă lucrările sunt tehnica, transparența și elementele decorative care se regăsesc în mandale.
„În tehnica vitraliului, un rol foarte important îl are lumina, al cărei traseu trece prin mediul sticlei care este un mediu fragil, transparent, care oferă din punctul acesta de vedere o spectaculozitate aparte și amintește cumva de vitraliile pe care le găsim în catedralele și arhitectura apuseană”, a menționat conf. univ. dr. Paul Blânda. Potrivit profesorului, lumina și pigmentul se îngemănează, şi în parcursul luminii naturale prin suprafața de sticlă care este foarte fragilă și transparentă rezultă imaginea ei. „L-aș putea asemăna cu un parcurs inițiatic, în care pigmentul suferă o transformare. Așa cum culoarea de pe un obiect apare doar în prezența luminii, de data aceasta pigmentul de pe sticlă se înnobilează. Un rol important, îl are, deasemenea eclerajul, modul în care care lumina pe lucrări” a arătat conf. univ. dr. Paul Blânda.
Sub coordonarea lect. univ. dr. Titiana a Marcu, studenții au pornit de la motivul antic al mandalei, pe care l-au alăturat celor florale, îngemănat cu cel al rozetei, spiralei sau cercurilor concentrice. „Ceea ce este de apreciat este că studenții au ieșit din tipicul pe care l-au folosit în pictura pe sticlă sau la icoana pe sticlă și au dat frîu liber imaginației. Și din punctul acesta de vedere au ieșit niște lucrări spectaculoase”, a adăugat conf. univ. dr. Paul Blânda.
Profesorul a explicat că în ceea ce privește tehnica, se pornește de la o liniatură neagră, care imită plumbul vitraliilor catedralelor. „Și aceasta amintește de influențele pe care le-a avut acea linie neagră a plumbului care delimita bucățelele de sticlă, Sunt, deasemenea, influențe din Tonitza, în lucrările căruia o singură floare de exemplu, este înconjurată cu o liniatură neagră după care este aplicată pata de culoare”, a mai specificat conf. univ. dr. Paul Blânda.
Expoziția poate fi vizitată timp de o lună la Muzeul oraşului Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!