Mai multe linii de tram-tren – o mixtură între locomotivă și garnitura de tramvai urban – ar urma să fie înființate în jurul Oradiei, cu înglobarea liniilor de tren și tramvai existente acum, administrate de CFR respectiv de OTL SA. Ministerul Transporturilor și-a dat acordul pentru ca SN CFR să intre în acest parteneriat dorit de municipalitatea orădeană și de CJ Bihor, iar miercuri, consilierii locali și cei județeni, sunt chemați să aprobe indicatorii tehnico-economici ai afacerii.
De asemenea, liderii celor două instituții, vor da lămuriri suplimentare înainte de cele două ședințe de plen. Contextul investiției a fost creat de câțiva ani, când s-au aprobat planurile de mobilitate ale Oradiei și zonei metropolitane.
În 2022 a fost semnat un acord între Primăria Oradea, CJ Bihor și mai multe instituții subordonate, care gestionează direct proiectele. Anul acesta, Ministerul Transporturilor a intrat în schemă, aprobând parteneriatul între SN CFR și autoritățile locale. Prin acesta, se pune la dispoziția administrațiilor locale, calea ferată existentă pentru a fi folosită pentru curse de „tram-train” spre mai multe localități din Zona Metropolitană Oradea, dinspre municipiu. Proiectul se înscrie bine în coordonatele Pactului verde european, va fi finanțat prin PNRR.
Destinațiile alese pentru cursele de tram-tren sunt unde există linie de tren sau tramvai ce suportă electrificare: Toboliu, Cordău, Oradea Est – Vest și Borș.
Migrare
Ilie Bolojan a argumentat utilitatea rețelei de tram-tren invocând marea migrație a populației din Oradea către zona metropolitană – comunele din jurul orașului au ajuns să își tripleze populația în ultimii ani.
„Oradea are 100.000 de angajați, în zona metropolitană sunt peste 20.000 de angajați. În fiecare dimineață, aproximativ 30.000 de oameni fac naveta la muncă”, a precizat el. Dintre navetiști, se estimează că jumătate vin cu mașini personale și jumătate cu transportul în comun.
Edilii așteaptă de oferta transportului pe calea ferată să diminueze numărul de navetiști „rutieri”. Bolojan a anunțat „abonamente unice în ZMO, cu care să circule și în Oradea”, un „orar cadențat la jumătate de oră la orele de vârf și la o oră în afară de acestea”.
Primarul Birta a prezentat o parte dintre trasee, destinațiile alese pentru cursele de tram-tren sunt unde există linie de tren sau tramvai ce suportă electrificare: Toboliu, Cordău, Oradea Est – Vest și Borș.
Oradea – Toboliu, cea mai lungă linie
Proiectul pentru această linie are valoarea estimată la peste 233 milioane de lei, cu 23 de luni termen de implementare.
Tronsonul Oradea Vest – Cheresig va avea o lungime de peste 18,6 km și se va lega la linia de tramvai existentă în Ioșia. În stația de tren Oradea Vest „se va construi un pasaj subteran pietonal care va subtraversa toate liniile de cale ferată inclusiv centura Oradea, cu ieșire în strada 9 Mai. În cazul acestui proiect, accesul pietonal și al persoanelor cu dizabilități se va face din stația de cale ferată Oradea Vest prin rampe de acces cu panta maximă de 8%, apoi la peronul liniei 7(stația de tram tren) prin scări și lift, apoi, mai departe, cu ieșire pe strada 9 Mai prin rampe de acces cu panta maximă de 8%”, se arată în memoriul tehnic al proiectului.
Linia trece prin localitățile Sântandrei, Palota, Girișu de Criș, Toboliu și foarte aproape de Cheresig. Raportul tehnic mai arată că liniile se vor electrifica, „pe zona CFR alimentarea va fi cu 27.000 V, iar pentru tramvai 600V. Va exista o zonă de separație între cele două zone de alimentare”. Vehiculele vor avea o autonomie de cel puțin 2km, asigurată cu acumulatori.
[eadvert]
Oradea Est – Oradea Vest, pasaj rutier subteran Cazaban
Traseul urmează linia de cale ferată din Velența – Gara Centrală – Gara Oradea Vest, din Ioșia. Costul e estimat la peste 69 milioane lei cu TVA, iar durata ar fi de 6 luni.
„Pentru crearea conectivității între strada Cazaban și drumul Oradea – Sânmartin și drumul Pradea Sântandrei se va construi un pasaj rutier inferior pe sub liniile de cale ferată 335 și 328 inclusiv pe cub centura Oradea. Odată cu construirea acestuia pasaj rutier se va desființa sensul giratoriu și trecerea la nivel cu linia de cale ferată Arad – Oradea și linia Episcopia Bihor Oradea Vest”, se arată în memoiul tehnic.
Oradea – aeroport, cu pasaje pietonale
Lungimea traseului de tram-tren Oradea – aeroport e de peste 2,2 km, valoarea e estimată la peste 61 milioane lei, cu 16 luni, termen de implementare. Rețeaua nouă se leagă cu liniile de tramvai ale OTL existente în Calea Aradului. Proiectul prevede pasarelă pietonale cu scări și lift peste Calea Aradului în dreptul stației Meteo, cu rostul de a crește fluiditatea traficului rutier, prin desființarea trecerii de pietoni. Pe Calea Aradului, la ERA s-ar construi un pasaj pietonal subteran cu scări și rampe care să lege noua linie de tramvai cu Dedeman.
Oradea – Borș (Iris), 10 pasaje peste centură!
Această linie ar urma să folosească linia de tramvai existentă acum, valoarea modernizării e estimată la 121 milioane lei, iar perioada de implementare ar fi de un an. Lungimea traseului e de peste 5,6 km, iar proiectul include 10 pasarele pietonale peste Calea Borșului, câte una în dreptul fiecărei stații. Acestea ar urma să înlocuiască trecerile de pietoni existente acum.
O linie nouă ar urma să apară în Oradea, pe strada Lacul Roșu, ca la legătură între cea de pe Coposu, până pe Ștefan cel Mare, spre Gară.
Vicele Mălan a prezentat linia spre Felix, mai exact spre localitatea Cordău. Aceasta ar urma să fie legată de Oradea prin tram-tren, pe traseul liniei de tren abandonate, acum. Lungimea e undeva la peste 8 km. Mălan a spus că în pachetul de proiecte figurează și achiziția a 13 garnituri cu comandă dublă, de două tipuri.
Ar urma să fie cumpărate cinci garnituri de tram – tren cu dublu pantograf, vehicule capabile sa circule pe structura feroviară a CFR și pe cea de tramvai urban, datorită faptului că fiecare dintre cele două pantografe asigură alimentarea de oricare dintre rețelele de electricitate – și cea de 25.000V de pe linia CFR, și cea de 600V, a tramvaiul urban. Celălalt e un vehicul, ultramodern, alimentat cu tensiune de 600V dar care are autonomie de 3 km cel puțin, din acumulatori.
Garnituri de tram-tren circulă în zonele metropolitane ale marilor orașe europene precum Paris sau Basel, vicele Mălan împreună cu Adrian Revnic, directorul OTL, au făcut un studiu de piață pe la pricipalii producători de astfel de vehicule din Europa – Alstom, Stadler, Pesa, Siemens și altele. Un termen rezonabil de livrare a garniturilor ar fi de 36 de luni, de la lansarea comenzilor. Pașii următori țin de securizarea finanțării, a insistat Ilie Bolojan, până acum sunt alte trei proiecte similare în țară.
Trimite articolul
XMai bine pana la Cluj, ca acolo sunt toate, aeroport, institutii , sedii, dezvoltarea e acolo. Noi devenim un fel de Salonta
-
Du-te invartindu-te cu comentariile tale cu tot, Gica-contra la orice!
-
A existat un tren privat acum cativa ani spre Cheresig dar a dat faliment din lipsa de calatori.
In loc sa repeti ca papagalul cliseele botilor aptor (gica contra, daca nu se face nu e bine daca se face nu e bine bla bla bla) mai bine incearcati baieti sa oferiti un transport decent in oras, ca ceea ce e acum e jalnic. Chiar azi am mers cu un tramvai plin de jeg. Pricepi satean devenit mare oradean?-
In loc sa apreciati ce este de apreciat cautati nod in papura la orice. Nu are nimeni pretentii de la niste bicisnici ca voi sa faca ceva bun, dar macar abtineti-va de la a face rau! Nu este suficient ca sunteti impotriva la orice, dar mai trebuie sa va varsati laturile si sa va exhibati frustrarile pe forumuri. Nu va convine nimic: daca-i alba de ce nu-i neagra, daca-i neagra de ce nu-i semi!? Sunteti penibili si agasanti. Cliseele le folositi voi, dupa principiul “o minciuna repetata indeajuns de mult ajunge sa fie perceputa ca adevar”. “Betoane, betoane”!!
-
Iar tu repeti ca un papagal stricat adulatiile la orice tampenie a lui ilie. Asta e un exemplu de proiect care va costa enorm si care nu va produce nici pe departe beneficii pe masura costurilor. Iar posibilitatea de a-mi exprima parerea nu o sa mi-o iei nici tu nici NIMENI. Pentru ca sunt un om LIBER nu un robotel de doi bani ca tine, pus sa admire orice tampenie. Pricepi draga satean care se da mare oradean.
-
Ce sa apreciez la o risipa imensa de bani pe niste tampenii mari cat casa?
Tua preciezi orice rahat, si aplauzi fericit la orice tampenie, “bine ca se face ceva”
-
-
-
Oradeann prost , asa cum.cum duntvtoti. Cine ma se mearga ? E rentabil ma prostule? E prea putina populatie tarane, nu oradene
-
-
Mai bine du-te tu la Cluj… ca acolo ve-ti mergi cu metroul… la pastele cailor!
-
Mai bine va stergeti la gura de maro. Cine ma sa mearga cu trenul sa fie si rentabil, trebuie populatie, nu sute de locuitori. Clujul are comune in jur cu populatie cat jumate oradea. Asa ca stergeti maroul de la gura
-
Clujul are 200mii locuitori in jurul orasului, Oradea are 30 mii in comune,. Cine o sa meraga sa fie rentabil. Ganditi inainte
-
Dacă pui și Târgu Mureș, sau cum, are 200.000 în jurul orașului? Sanmartin, Santandrei, Nojorid, Osorhei, Biharia+Borș, au undeva la 60.000 de locuitori…
-
Numai Floresti are 70mii, Apahida 30mii, Baciu vreo 40mii, Feleacu vreo 30mii si inca 2 3 gen Gilau. Deci sunt 200mii. Ca zona metro are 500mii
-
-
-
Clujul amana o lucrare mamut de 21 de km in plin oras. Oradea nu a avut si nu va avea vreodata o lucrare de asemenea complexitate, asa ca nu are rost sa-i luam in deradere. Unde mai pui ca ei au un transport in comun ce exceleaza, la orele de varf autobuzele si troleurile se succed aproape bara la bara.
-
Clujul e sub Oradea la dezvoltare, la orice e sub Oradea, nu e eficient sa circule autobusele, troleibusele unu dupa altul. Aia e propaganda
-
-
tram train spre aeroport pentru ce? probabil pentru angajatii de la aeroport care stau si freaca menta pe salarii uriase, ca avioane sula!
Pentru aeroport nu ar fi mai bine ceva zboruri cu avioane si doar dupa aceea si ceva tram-tren??
Se termina cei 3 milioane de EUR ce vor fi dati de pomana , apoi ce facem cu aeroportul?
Din pacate acesta va fi un proiect sortit esecului. Nu stiu de restul rutelor dar cel putin pe ruta Oradea-Cheresig linia actuala trece prin exteriorul localitatilor cel putin pentru Palota , Toboliu si Cheresig. La Giris sa zicem ca ar fi similar cu soseaua pe unde trece autobusul dar la Tbololiu si Cheresig clar cei care folosesc acum autobusul nu vor renunta la el pentru a face kilometri sa ajunga la gari. Probabil numai cei din Santandrei ar avea de castigat cu toate casele construite in apropierea caii ferate. Ar fi bine ca proiectele astea sa fie si gandite tinand cont de oameni care le-ar folosi
-
Sunt gandite in functie de firmele care ar castiga contractele. Parca vad ca iar abed nego. Linia noua de pe peta, facuta de ei, e de nivel 1950.
Bors-ul se termina la Iris ?
-
Intotdeauna.
Ca de acolo incepe Santionul !
Nu esti din zona ?
Sau te-ai gasit sa povestesti ca fraieru’ ??-
Aoleu, se vede ca nicodata nu ti-ai parasit curtea !
O sa le spun celor care locuiesc in Bors, ca sa stie ca nu au ce cauta mai sus de Iris
:-))) si sa-si mute si primaria :-))) -
Mai scriu ceva, ca nu apare comentariul trimis anterior.
Te invit sa cauti Primaria Bors inainte de Iris, asta daca vei reusi vreodata sa iesi din Santion 😀
-
Ar fi foarte fain, nu ar mai fi asa aglomerate soselele. Si ar lega toate satele si comunele din jur. Dar sunt curios cand o sa se intample. Bine v ati gandid sa a folositi liniile dezafectate de tren care doar ruginesc in momentul de fata. Felicitari pt idee.
stiu ce lipseste in oradea … metrou !!!!!!
nu ma pling de dezvoltare doar e o idei megalomane ….
-
toti din PZD trimit acest link, dar alta publicatii nu mai aveti?
-
Da, cat tupeu sa scrie un articol critic si justificat, trebuie cumparat.
-
Eu cred că nu mor fraierii de ciudă 🤣🤣🤣🤣🤣
Vin alegerile.
Și ce idee fără sens pe Lacul Roșu… când la 2 străzi umblă deja tramvaiele. Să pună la punct liniile de Olimpiadei. Sau cea mai bună idee, hai să treacă tram-trenul prin parcul Olosig, printre copii, că spațiile verzi existente nu-s importante. Să demoleze mai încolo niște blocuri și să facă acolo parcuri…
-
Eu vreau pe Lacu rosu se desfiinteaza parcarile ca arata urat, si se pot demola casele din zona sa se faca parcari si blocuri noi. Dezvoltare
Linia de Cheresig este praf , trebuie refacuta in totalitate , garile dezafectate alea care nu sau putut fura ,stau sa cada , ce sa mai , de la 0 tot . Proiectul asta e sa mai aduca angajati pt parcurile industriale. Daca va fi frecventa ca linia de capat sinteza este destinata esecului.
Tram-tren pe Lacul Rosu este o tampenie. Exista tramvai pe Coposu, pe Olimpiadei, Autobuze pe St.cel Mare. Cartierul Oncea /nou/ a ramas pe dinafara. Autobuzul nr.18 /Gara-Izvorului/ nu are o ramura catre blocurile din Soarelui /strazi asfaltate/. Asfaltate si inguste pentru autobuze.
-
Da, și am reușit să terminăm liceul, fără să murim, că aveam de mers 4 minute până la tramvai
Ar fi frumos un tren de mare viteza Oradea – Arad -Timisoara
De la Novi Sad la Belgrad se fac 36 de minute cu trenul Soko:
https://www.arad.zone/blog-ar/cu-trenul-de-mare-vitez%C4%82-de-la-belgrad-la-novi-sad
Patrand proportiile de la Oradea la Arad s-ar face 45-50 minute, iar pana la Timisoara inca 20