Harta de zgomot a Oradiei, alcătuită conform celor mai recente măsurători, va fi dezbătută public în 25 aprilie, după care urmează să fie votată în plenul Consiliului local. Harta a devenit ogligatorie ca urmare a „Hotărârii Guvernului nr. 321/2005 privind evaluarea şi gestionarea zgomotului, republicată și actualizată cu modificările și completările ulterioare”.
Aceasta pune în sarcina administraţiilor locale elaborarea de ărți strategice de zgomot şi planuri de acţiune aferente. Acestea trebuie revizuite sau refăcute, după caz, la cel puțin fiecare 5 ani de la data elaborării.
Premise
„Scopul prezentului raport este de a prezenta date de intrare în vederea implementarii Directivei Europene de realizare a hărtilor de zgomot a hărţilor strategice de zgomot conform HG 321/2005 republicata şi a datelor asociate cu expunerea la zgomot pentru sursele de zgomot, precum şi calitatea, acurateţea, modul de utilizare şi sursa acestora pentru: trafic rutier, trafic feroviar (tren, tramvai) şi zgomot industrial”, se arată în preambul.
Firma Enviro Consult SRL, cea care a făcut studiul arată că „Municipiul Oradea este accesibil prin drumurile naţionale DN1, DN76, DN79, DN 19 respectiv prin cele europene E60, E79, E671. În datele primite de la Primăria Oradea s-a identificat un număr de 925 străzi cu un total de 445.837,36 m lungime, și o suprafață totală de 3.158.181,15 m2”.
La traficul feroviar au fost incluse şi tramvaiele, care parcurg cinci trasee cu o lungime de 37,14 km, însumând 157 de stații. Reteaua de are o lungime de 19,21 km si cuprinde 6 linii de tramvaie. În perioada de vârf a fluxului de călători, tramvaiele circulă la fiecare 6 minute.
De asemenea, au luat în calcul că Oradea „dispune de patru gări: Gara Centrală (trafic intern şi internaţional de călători) prin magistrale: 300, 310, 314, 402, Oradea Est – Velenţa ca staţie de triaj şi transport călători-navetişti, Oradea Vest – Ioşia ca staţie de triaj şi transport călători-navetişti şi Episcopia Bihor ca punct de trecere a frontierei şi transport călători-navetişti.
Zonele industriale luate în considerare pentru realizarea hărtilor de zgomot provenit de la activităţile industriale sunt cele localizate în partea de Vest a Oradiei, într-o arie delimitată de: şoseaua Borşului la sud, str. Podului si str. Uzinelor la est, str. Matei Corvin şi linia ferată Gara Centrală-Gara Episcoăpia Bihorului la nord.
Depăşiri
A rezultat, astfel, că, sub aspectul valorilor maxime permise (70 dB) pentru traficul rutier se evidentiază urmatoarele zone: Str. Densuşianu, Calea Borsului, Str. Podului şi Matei Corvin. Harta de zgomot privind traficul rutier pe durata nopţii, când valorile maxime permise pentru traficul rutier sunt de 60 dB, studiul arată ca puncte nevralgice cele punctate anterior plus Calea Aradului, Str. Ogorului, Calea Clujului şi Pod Mareşal C-tin Prezan.
„Din analiza rezultatelor obţinute se observă faptul că există un număr de 3.051 persoane expuse la nivel de zgomot peste limita de 70 dB ziua, respectiv 5.900 persoane expuse la nivel de peste 60 dB pentru indicatorul referitor la durata nopţii. În ceea ce priveste numarul de clădiri cu caracter special expuse la niveluri peste limitele legale se observă faptul că există o clădire (Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea – str. Republicii, nr. 37) expusă la niveluri de peste 70 dB pentru Lzsn (pe durata zilei n.r.), respectiv 3 clădiri (Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Oradea – str. Republicii nr. 37, Spitalul de Obstretică-Ginecologie Oradea – Calea Clujului, nr. 50, Liceul Tehnologic Sanitar Vasile Voiculescu – Calea Clujului, nr. 66) expuse la niveluri de peste 60 dB pentru Lnoapte (indicele pentru noapte n.r.)”.
Studiul arată că nici pentru traficul pe cale ferată şi nici în zonele industriale nu se evidentiază zone cu depăşiri, nici ziua, nici noaptea.
Dezbaterea publică este anunţată pentru marti, 25 aprilie 2017, la ora 16, în Sala Mare a Primăriei Municipiului Oradea. Cei prezenţi vor asista la prezentarea publică a rezultatelor privind Refacerea/revizuirea Hărţii de Zgomot a Municipiului Oradea, reprezentând situaţia anului 2016.
Citiți principiile noastre de moderare aici!