Peste 61 milioane lei au căzut, prin recenta rectificare de la cheltuielile și investițiile orașului și au fost mutate pe proiecte. Executivul și-a asumat față de finanțator absorbția a 20 milioane euro până la finalul acestui an, ceea ce presupune cât mai multe și mai plăți în contul proiectelor urmate de depunerea de cererilor de decontare. Economiștii Primăriei estimează că decontul sumelor achitate acum vor ajunge în bugetul orașului în a doua parte a lunii decembrie.
Frecuș în plen
Proiectul de hotârâre referitor la rectificarea bugetului a întrunit majoritatea necesară promovării dar nu fără discuții între prezidiu și consilieri.
Șefa grupului UDMR din plen, Kirei Melinda, a cerut să afle de ce s-au mutat banii alocați inițial pentru Școala Szacsvay. „De ce s-au luat banii pentru asfaltare de la Școala Szacsvay Imre, când s-a declarat că în momentul în care se va ști proprietarul se va asfalta curtea și se va repara clădirea?”, a chestionat ea executivul, primind lămuriri de la primarul Ilie Bolojan:„s-a realizat procedura și există studiu de fezabilitate pentru reabilitarea clădirii. A ieșit la iveală că sunt necesare intervenții la rețelele din subteran și era nefiresc să asfaltăm o curte care la anul urma să fie spartă”.
Executivul a primit reproșuri de la grupul PSD, prin Liviu Popa Sabău. Acesta a observat că, în vreme ce critică procedurile de la Județ, unde e în opoziție, administrația liberală de la oraș nu pune la dispoziția consilierilor, la timp, materialele aflate pe ordinea de zi a ședințelor. „Proiectul cu rectificarea bugetului l-am primit azi deși termenul normal în care trebuia să ni-l dați e de trei zile. Un material de 30 de pagini nu putem să-l citim în 30 de minute, înainte de începerea ședinței”, a observat Popa Sabău.
De peste tot
Bolojan a mai insistat că s-au tăiat bani de peste tot, nu doar de la Școala Szacsvay. „Toți banii pentru care nu avem garanția că se vor cheltui pe lucrări până la finalul acestui an au fost realocați pentru proiecte, ca să putem face absorbție. În plus, există riscul să apară o Hotărâre de Guvern „inteligentă” care să ne sancționeze dacă avem excedent. S-a mai întâmplat. Încercăm să executăm bugetul cât de bine putem”, a spus primarul.
O parte din banii procurați prin tăiarea de la lucrările nerealizate sau cu șanse mici de implementare anul acesta sunt necesari și pentru că au întârziat alocările guvernamentale, spun economiștii Primăriei.
„Sumele pe care noi mizam ca vor veni de la bugetul de stat pentru proiectele europene au trebuit asigurate din bugetul local”, zice Eduard Florea, șeful Direcției Economice.
Sunt șase proiecte pe care se vor face plăți de peste 61,8 milioane lei în această săptămână. „Documentele de plată le vom prezenta pentru decontare. Vom primi ca decontare cca 58 milioane lei, restul de bani reprezintă cofinanțarea beneficiarului la proiecte, adică a Primăriei”, spune Florea.
Dintre lucrările mai mare ale orașului care au fost, astfel, amânate pentru anul viitor sunt pasajul centurii de a Universitate dar și unele dintre cele derulate prin bugetarea participativă – amenajarea de parcuri sau construirea „piramidei” de la Liceul Lucian Blaga.
Decontări foarte rapide
În octombrie și noiembrie, Primăria a contractat finanțarea mai multor proiecte, pe așa numita categorie „proiecte nefinalizate” – o linie de finanțare deschisă pentru proiecte aflate într-un anumit stadiu de execuție.
„Pentru acestea ni s-a trimis o notificare că trebuie să facem cereri de rambursare în termen de 10 zile de la semnarea contractelor de finanțare”, ne-a declarat Marius Moș, șeful Direcției Managementul Proiectelor cu Finanțare Internațională (DMPFI).
Pachelete de proiecte se referă la Podul Centenarului și pietonalele din Centru, linia nouă de tramvai, achiziția de tramvaie – unde se poate da avans furnizorului, pietonala Alecsandri la pachet cu proiectul de pietonalizare a Centrului Civic care implică benzile dedicate transportului în comun, proiectul de la Piața Cetate, de asemenea cu tuneluri și linii dedicate OTL SA. Cu rezerve, e posibil să se poată face plăți și pentru zona de soluții inovative – proiectul referitor la Pasajul Magheru și Podul Dacia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!