Filarmonica de Stat Oradea prezintă joi, 25 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Enescu-Bartók, concertul simfonic intitulat „Toamna capriciilor”. La pupitrul dirijoral se va afla dirijorul permanent al Filarmonicii orădene, maestrul Romeo Rîmbu, invitat în concert fiind violonistul Remus Rîmbu. Se vor putea audia lucrările: Vitula de Dinah Bianchi, Concert pentru vioară și orchestră în Re major, op. 77 de Johannes Brahms și Capriciu spaniol, op. 34 de Nikolai Rimski-Korsakov.
„Dinah Bianchi este o compozitoare americană care surprinde publicul cu lucrări proaspete prin contemporaneitatea și complexitatea lor. Titlul lucrării Vitula trimite la etimologia instrumentului, «vitula» fiind originea latină a viorii și totodată numele zeiței romane ce simbolizează bucuria dobândită prin victorie. La rândul său, cuvântul «vitula» provine de la «vita» (viață), deoarece muzica și viața există doar împreună și dau posibilitatea omului de a transforma mintea, trupul și sufletul. Așadar, lucrarea exemplifică vitalitatea, bucuria și victoria prin frumusețea viorii”, se arată în prezentarea concertului.
Johannes Brahms a fost compus Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 77 în anul 1878. concertul a fost dedicat violonistului Joseph Joachim, un prieten al compozitorului. În opinia violonistului, acesta este unul dintre cele patru concerte mari de vioară germane, alături de concertul brahmsian situându-se o lucrare beethoveniană, o alta compusă de Max Bruch și probabil cea mai valoroasă, cea scrisă de Mendelssohn. Premiera Concertului în Re major, op. 77 a avut loc la Leipzig pe 1 ianuarie 1879, avându-l la pupitru chiar pe Johannes Brahms, iar în calitate de solist pe Joseph Joachim. Concertului i s-au adus mai multe modificări, de la premieră şi până la publicarea lucrării de către Fritz Simrock, mai târziu, în acelaşi an.
În anul 1887, compozitorul rus Nikolai Rimski-Korsakov compune în cinci părţi Capriciul spaniol, op. 34, inspirat de folclorul iberic. Iniţial, Rimsky-Korsakov a intenționat să scrie lucrarea pentru vioară solo şi orchestră, dar mai târziu a decis că o lucrare pur orchestrală ar fi mult mai potrivită melodiilor pline de viață. Primul fragment, denumit Alborada, reprezintă un dans incitant din muzica Asturiei. Variazioni, cea de-a doua parte evidențiază cornul, tema fiind preluată apoi de alte instrumente în diferite variațiuni. Din nou Alborada în partea a treia, dar într-o altă cheie și cu o instrumentație diferită, apoi Scena e canto gitano (Scenă și cântec țigănesc), fragment bogat în cadențe și sonorități ale instrumentelor de percuție. În final, Fandango asturiano este un dans energic provenit tot din regiunea Asturia, care se finalizează din nou cu tema Alboradei.
Remus Rîmbu este un tânăr violonist în plină ascensiune profesională. Acesta a absolvit studiile de licentă la Universitatea Privată de Muzică din Viena, iar masterul la Conservatorul din Amsterdam. Unul dintre distincțiile dobândite de tânărul violonist este Premiul I la Concursul Internațional pentru Tineri Violoniști Arthur Grumiaux din Belgia, în anul 2005. Remus Rîmbu susține recitaluri și concerte în România, dar și în Grecia sau Statele Unite ale Americii.
Dirijorul Romeo Rîmbu este profesor universitar în cadrul Facultății de Arte a Universității din Oradea și dirijor permanent al Filarmonicii de Stat din Oradea. Activitatea sa artistică este completată de concertele în care evoluează în calitate de oboist. În ipostază solistică, se remarcă interpretarea Concertului pentru oboi şi orchestră de W. A. Mozart în celebra sală Musikverein din Viena.
Biletele pentru concert s-au pus în vânzare pe platforma bilete.ro și la Casa de bilete a Filarmonicii de Stat din Oradea.
[eadvert]
Citiți principiile noastre de moderare aici!